سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تصمیم‌گیری درباره برگزاری کلاس‌های درسی مجازی بر اساس نقشه «حرارتی»

  • کد خبر: ۴۲۲۶۲
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
تصمیم‌گیری درباره برگزاری کلاس‌های درسی مجازی بر اساس نقشه «حرارتی»
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گزارش‌هایی از شیوع کرونا ویروس و تعداد مبتلایان احتمالی عرضه کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گزارش‌هایی از شیوع کرونا ویروس و تعداد مبتلایان احتمالی عرضه و تاکید کردند بر اساس این مطالعات و تعیین مناطق هشدار زرد و قرمز وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تعیین کند که در کدام مناطق کلاس‌های مجازی و در کدام مناطق کلاس‌های مجازی-حضوری برگزار کند.

سروش ستاره، مجری طرح، با بیان اینکه تهیه گزارش آماری از اپیدمی کرونا را از اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم، افزود: ما هر هفته و یا هر دو هفته یک بار این گزارش‌ها را منتشر کردیم و در حال حاضر ۱۴ شماره از این گزارش تهیه شده است.

وی با بیان این که تهیه این گزارش‌ها بر پایه تکنیک‌های روز دنیا مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و شبیه‌سازی ذرات بوده است، اظهار کرد: در این مطالعات علاوه بر آنالیزی از وضعیت موجود شیوع، بر اساس سناریوهایی، پیش بینی‌هایی از وضعیت شیوع این بیماری در بلند مدت و کوتاه مدت ارائه کردیم.

ستاره، با بیان اینکه در این گزارش‌ها پیشنهاداتی در زمینه کاهش اپیدمی نیز ارائه می‌شود، ادامه داد: این پیشنهادات بر اساس بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی با عنوان "پاسخ استراتژیک انسان در مقابله با بیماری‌های پاندمی" است.

این محقق داده‌های استفاده شده در این گزارش را آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده دقت گزارش‌های ارائه شده از پاندمی کرونا در کشور بیش از ۹۰ درصد بوده است، ضمن آنکه موفق شدیم از ۱۵ تا ۲۳ فروردین ماه که گزارش شماره ۴ و ۵ ما منتشر شده بود، پیک ایجاد شده در اواخر اردیبهشت و اویل خرداد ماه را دقیقا اعلام کنیم.

به گفته وی در این گزارش اعلام شده بود که با توان ۶۶ درصد پیک این بیماری در کشور رخ خواهد داد که این امر اتفاق افتاد.

 

تعیین پیک پاندمی کرونا 

 

وی پیک را به نقطه‌ای اطلاق کرد که شیب مبتلایان از حد آستانه‌ای بیشتر می‌‎شود و گفت: بزرگتر شدن این شیب نشان از پیک دارد و طی آن تعداد مبتلایان از یک حد مشخصی بالاتر می‌رود.

به گفته وی در پیک اول تعداد مبتلایان ۳۱۸۶ در روز بود که در روزهای قبل از آن ۱۶۹۹ نفر در روز گزارش می‌شد و در پیک دوم تعداد مبتلایان روزانه ۳۵۸۰ بود که در روزهای قبل تعداد مبتلایان روزانه ۲۱۰۰ نفر بوده است.

ستاره تعداد احتمالی مبتلایان روزانه در پیک سوم را از ۱۹۰۰ نفر در روز به ۳۱۰۰ نفر در روز دانست و افزود: کشور اخیرا به اندازه‌ای اثر گلوگاهی داشته است که وارد پیک سوم شود.

 

رفتار مسوولانه مردم راهکار کاهش شیوع

 

ستاره در خصوص اهمیت تهیه چنین گزارش‌هایی، توضیح داد: این گونه گزارش‌های علمی هم به دولت در برنامه‌ریزی کمک می‌کند و هم به مردم برای انجام رفتارهای مسوولانه و از این طریق بیماری کنترل می‌شود.

وی رفتار مسوولانه مردم را حداکثر رعایت آحاد جامعه در حیطه اختیارات و توان آنها توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس مردم هر راهکار جایگزینی که موجب کاهش شیوع بیماری می‌شود، آن را انجام دهند. در حال حاضر این رفتارها رعایت نمی‌شود، چرا که بر اساس اعلام وزارت بهداشت رفتار مسوولانه مردم از ۸۰ درصد در فروردین ماه به ۳۰ درصد رسیده است.

مجری طرح، نمونه رفتار غیر مسوولانه را رفتن مردم به مسافرت دانست و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در زمینه انجام تست‌های سراسری و سفرهای مردم احتمالا موج سومی را در پیش رو خواهیم داشت که تا آستانه ۳۱۰۰ نفر در روز افزایش می‌یابد.

این محقق دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای N۱H۱ در کشور، گفت: در همه اماکن عمومی پوسترهایی در زمینه نحوه شستن دست نصب شد، ولی در پاندمی کرونا به این وسعت، اطلاع‌رسانی در این زمینه کم است و مشاهده می‌شود که در بسیاری از موارد نه اینکه مردم نخواهند رفتار مسوولانه انجام ندهند، بلکه آنها از روی بی اطلاعی از انجام چنین رفتارهایی سرباز می‌زنند، به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی هنوز برای برخی مردم روشن نیست.

 

ضرورت استفاده از نقشه Hit Map برای برنامه‌ریزی آموزشی

 

مجری طرح با تاکید بر ضرورت نقشه حرارتی (Hit Map ) اضافه کرد: این نقشه‌ها نقاط زرد و هشدار و سفید را تعیین می‌کند و بر اساس این نقشه می‌توان در حوزه‌های مختلف تصمیم گیری کرد، به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تعیین کند که در مناطق قرمز و زرد چگونه رفتار کند.

وی با بیان این‌که وزارت آموزش و پرورش برنامه مشخصی برای مناطق مختلف از لحاظ سطح هشدار ندارد، ادامه داد: بر اساس نقشه Hit Map می‌توان تعیین کرد در کدام مناطق کلاس‌های مجازی برگزار شود و در کدام مناطق نیمه مجازی و نیمه حضوری و در کدام مناطق کلاس‌های آموزشی مجازی برگزار کرد.

ستاره با بیان اینکه در این مطالعات از دو مدل سازی یادگیری ماشین و شبکه عصبی بهره بردیم، گفت: ما بر اساس ترند بیماری و میزان رشد آن در روزهای قبل و اینکه مشابهت شیوع کرونا با شیوع بیماری‌های مشابه آن مانند سارس در گذشته، بر اساس شبیه‌سازی ذرات که روش دقیقی در این زمینه است، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده چه اتفاقات احتمالی رخ خواهد داد.  

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->