سرخط خبرها

ابداع دستگاه ضدعفونی کلاس درس با صد هزار تومان

  • کد خبر: ۴۲۳۹۰
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ابداع دستگاه ضدعفونی کلاس درس با صد هزار تومان
من به دنبال استفاده از دستگاهی بودم که بتواند به‌طور اتومات و با کمترین دخالت انسانی، فضا‌های بزرگ عمومی مثل سالن بیمارستان‌ها و تالار‌ها را ضدعفونی کند.
حسین برادران فر | شهرآرانیوز؛ سال تحصیلی جدید با، اما و اگر‌های فراوان آغاز شده است. حضور دانش‌آموزان در سر کلا‌س‌های درس با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال گسترش بیماری در جامعه، موافقان و مخالفان زیادی دارد که هر کدام برای خود طوماری از ادله باید و نباید‌ها دارند. در این بین دانش‌آموز دبیرستان پروین اعتصامی بولوار توس منطقه آموزشی تبادکان، به دور از این حواشی، دستگاه ساده‌ای را ابداع کرده که با آن می‌توان هر روز کلاس‌ها را قبل و بعد از ورود دانش‌آموزان ضدعفونی و گندزدایی کرد.

 

ساخت دستگاه ضدعفونی

زینب جهان‌پور، متولد ۱۳۸۳ و یکی از دست‌اندرکاران ساخت این دستگاه ضدعفونی دراین باره می‌گوید: بعد از شیوع کرونا، بار‌ها و بار‌ها شاهد ضدعفونی مکان‌های عمومی محله بودم، اما به نظرم این نوع ضدعفونی زمانبر و وقت‌گیر و با دخالت مستقیم انسان همراه بود. با این روش خطر ابتلا به کرونا نیز وجود داشت، من به دنبال استفاده از دستگاهی بودم که بتواند به‌طور اتومات و با کمترین دخالت انسانی، فضا‌های بزرگ عمومی مثل سالن بیمارستان‌ها و تالار‌ها را ضدعفونی کند. برای رسیدن به این هدف، ایده‌های مختلفی را بررسی کردم تا اینکه سرانجام طرح دستگاه ضدعفونی متحرک را در ذهن پرورانده و سپس آن را بر روی کاغذ اجرا و ساخت آن را آغاز کردم.

 

قطعات دستگاه ضدعفونی

زینب جهان‌پور درباره متریال ساخت این دستگاه گفت: اجزای اصلی این دستگاه شامل پمپ آب‌پاش خودروی پراید، مخزن آب، ترمینال آکواریوم برای تنظیم میزان فشار آب، چهار چرخ و یک ریل متحرک هستند.
وی با بیان اینکه بعد از ۴ هفته تلاش توانسته‌اند دستگاه ضدعفونی متحرک را ساخته و آن را آزمایش کنند، افزود: این دستگاه در اولین تست عملکردی عالی داشت. با فشار دکمه، چرخ‌ها بر روی ریل با سرعت منظم به حرکت درآمده و به‌طور هم‌زمان مایع ضدعفونی از مه‌پاش‌های تعبیه شده بر روی دستگاه تخلیه، در سرتاسر کلاس درس پراکنده می‌شود.
 
جهان‌پور ادامه داد: هر زمان که در جریان اجرای طرح با اشکالی در ساخت دستگاه روبه‌رو می‌شدم از خانم محبوبه موسوی، مدیر دبیرستان و خانم مریم کریمیان دبیر علوم تجربی‌مان، کمک می‌گرفتم و آن‌ها نیز تا جایی که در توانشان بود حمایت می‌کردند.

 

صد هزار تومان هزینه کردم!

دانش‌آموز منطقه آموزشی تبادکان تصریح کرد: دستگاه ضدعفونی در دونوع ثابت و متحرک است که نوع ثابت آن در ورودی مکان‌های عمومی همانند هتل، رستوران و سوپرمارکت نصب می‌شود و نوع متحرک نیز بیشتر برای ضدعفونی مکان‌های عمومی سالن‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس مناسب است.
زینب جهان‌پور ادامه داد: البته با نصب یک نرم‌افزار می‌توان از این دستگاه به‌طور اتوماتیک و بدون دخالت انسان استفاده کرد، بدین ترتیب که دکمه استارت به‌صورت کنترل از راه دور خواهد بود. همچنین این دستگاه قابلیت بزرگ و کوچک شدن دارد و باتوجه به فضایی که تعبیه می‌شود، می‌توان طول ریل‌ها را کم یا زیاد کرد.
وی ادامه داد: هزینه ساخت این دستگاه کمتر از صدهزار تومان است، یعنی با مبلغ اندک امکان ضدعفونی مکان‌های وسیع فراهم می‌شود، به جرئت میتوانم بگویم این سیستم ساده به راحتی امکان تولید انبوه را دارد و حداقل می‌توان مدارس منطقه آموزشی تبادکان را با این دستگاه ساده، اما کاربردی در مقابل ویروس کرونا محافظت کرد.

 

تعمیر جاروبرقی با چرخ اسباب بازی

جهان‌پور در ادامه با بیان اینکه از کودکی ذهن کنجکاو و جست وجوگری داشته است، بیان کرد: در کودکی با دستکاری دستگاه‌های برقی به دنبال آن بودم که این وسایل برقی به چه ترتیبی کار می‌کند، حتی گاهی اوقات که وسایل برقی منزل خراب می‌شد، آن را تعمیر می‌کردم، یک روز که متوجه شکستن یکی از چرخ‌های جارو برقی شدم، چرخ شکسته را تعویض و چرخ یک ماشین اسباب بازی را بر روی آن نصب کردم.
دانش آموز دبیرستان پروین اعتصامی در بولوار توس افزود: پدرم با اینکه حسابدار است، اما تا حدودی در کار‌های فنی سررشته دارد و همواره من را تشویق می‌کند و حتی وسایلی را خریداری و در اختیارم قرار می‌دهد تا بتوانم ایده‌هایی را که در ذهن دارم، اجرایی کنم.

 

بازسازی دستگاه آبیاری هوشمند

وی در ادامه به بازسازی دستگاه آبیاری هوشمند اشاره کرد و گفت: چندین سال قبل به لوازمی همچون شیر برقی تایمردار، لوله آبیاری قطره‌ای، نازل آبیاری، زانویی سه‌راهی و دوراهی و یک‌سری اقلام دیگر که پدرم خریداری کرد، دستگاه آبیاری هوشمند را بازسازی کردم.
 
جهان‌پور تصریح کرد: نصب و راه‌اندازی این دستگاه بسیار ساده بوده و فقط کافی است لوله را از بین گلدان‌ها رد و نازل آبیاری را به آن متصل کنید و در آخر داخل تایمر باتری بندازید و میزان آبیاری را مشخص کنید. شما می‌توانید برنامه زمان‌بندی را طوری تعریف کنید که مثلاً هر روز به مدت یک دقیقه آبیاری کند، به کمک این دستگاه در روز‌هایی که در منزل نیستید یا در مسافرت هستید، گلدان‌های خانگی در یک ساعت مشخص و به یک مقدار مشخص با دستگاه هوشمند آبیاری می‌شود.
وی در پایان بیان کرد: ذهن خلاق و کنجکار من همچنان فعال است، موارد زیادی است که فکر ابداعش را در سر دارم، از اتفاق‌هایی که در اطرافم می‌افتد، ایده می‌گیرم، حتی از سرقت خودرو پدرم، فقط یک مقدار تشویق و انگیزه کم دارم که امیدوارم از من دریغ نکنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->