واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱فروردین۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

چگونه راننده تاکسی اینترنتی شویم؟ | مزایا و معایب این شغل چیست؟

  • کد خبر: ۴۲۴۰۶
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
  • ۱
چگونه راننده تاکسی اینترنتی شویم؟ | مزایا و معایب این شغل چیست؟
در این قسمت از گزارش‌های صفرتاصد قصد داریم به تاکسی‌های اینترنتی بپردازیم و از مزایا و معایب این شغل بگوییم. این شغل را هم می‌توانید به‌عنوان شغل اصلی محسوب کنید و هم می‌توانید با رانندگی در اوقات بیکاری‌تان درآمدی کمکی کسب کند!

مرحله اول: ثبت‌نام

برای اینکه بتوانید راننده یک تاکسی اینترنتی شوید، اولین گام ثبت‌نام در یکی از اپلیکیشن‌های مربوط به این شرکت‌هاست. ساده‌ترین راه، ثبت‌نام اینترنتی در سایت است هنگامی که در شهر رفت‌وآمد می‌کنید، حتما چشمتان به بازاریابان تاکسی‌های اینترنتی خورده است که در کنار خیابان راننده ثبت‌نام می‌کنند. از طریق این افراد هم می‌توانید در شرکت دل‌خواه ثبت‌نام کنید.

برای تکمیل فرایند ثبت‌نام خود باید اصل مدارک زیر را به دفتر شرکت مربوط ببرید و ثبت‌نام خود را تکمیل کنید:
  • گواهی‌نامه‌ای که دست‌کم ۳ ماه از تاریخ صدور آن گذشته باشد
  • کارت خودرو یا برگ سبز خودرو
  • بیمه‌نامه معتبر
  • معاینه فنی برای خودرو‌های با عمر ۴سال به بالا
 
 

مرحله دوم: مواد لازم!

برای مشغول به کار شدن در این کار خیلی به تجهیزات عجیب و غریب احتیاج ندارید و می‌توانید با یک گوشی هوشمند، یک خودرو سواری با بیمه‌نامه معتبر و یک گواهی‌نامه کار خود را شروع کنید.
 
 

مرحله سوم: چه خودروی بخریم؟

اگر برای ورود به این شغل خودرو دارید، به محض تکمیل فرایند ثبت‌نام می‌توانید کار خود را شروع کنید، اما اگر به فکر خرید خودروی هستید که بتوانید با آن راننده تاکسی اینترنتی شوید، به چند نکته توجه کنید:

معمولا خودرو صفر برای این کار به دلیل استهلاک زیاد و رقم افت قیمت در سال‌های اولیه خیلی توصیه نمی‌شود، مگر اینکه این شغل دوم و حاشیه‌ای شما باشد.
برای خرید خودرو دست‌دوم هم باید یک خودرو تمیز و سالم پیدا کنید. بدیهی است که خودرو کم‌استهلاک و کم‌هزینه در این شغل به کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کند. پس اگر کمترین هزینه را در نظر بگیریم، می‌توانید با یک پراید تمیز و سالم کار خود را آغاز کنید. اگر بتوانید یک خودرو دوگانه‌سوز بخرید که خیلی بهتر است و چیزی حدود ۴۰ درصد هزینه سوخت شما را کاهش می‌دهد.
 
 

سهمیه بنزین

بعد از سهمیه‌بندی و دونرخی شدن قیمت بنزین، شرکت‌های تاکسی اینترنتی به رانندگان خود سهمیه ماهیانه می‌دهند که قوانین خاص خودش را دارد.
 
سهمیه بنزین بر اساس پیمایش رانندگان در ماه انجام می‌شود. کمترین مسافت طی‌شده در کل تاکسی‌های اینترنتی برای اختصاص سهمیه برای یک‌ماه ۲۰۰ کیلومتر است و سقف ماهانه پرداخت اعتبار ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته شده است.
 
سهمیه تخصیص‌یافته به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هرماه به‌صورت مابه‌التفاوت نرخ بنزین آزاد و نرخ پایه، بر اساس شماره ملی کاربران راننده به حساب بانکی رانندگان واریز می‌شود؛ بنابراین سهمیه به راننده تعلق می‌گیرد، نه به خودرو. این نکته را هم بدانید که هزینه واریزی فقط برای خرید بنزین است و شما می‌توانید از آن در جایگاه‌های سوخت استفاده کنید.

راستی تا یادمان نرفته است، این را هم بگوییم که اگر خودرو شما دوگانه‌سوز باشد، سهمیه بنزینی که از طرف شرکت به شما تعلق می‌گیرد، به ازای هر ۱۰۰کیلومتر ۴.۲لیتر بنزین است و با سقف حداکثر ۱۸۰لیتر در ماه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با توجه به نظر بیشتر راننده‌ها، با اینکه شرکت به شما سهمیه بنزین با نرخ مابه‌التفاوت آزاد و رایانه‌ای می‌دهد، باز هم اگر بخواهید کمتر از ۲۰۰ کیلومتر در ماه کار کنید یا حتی بیشتر، بنزین به‌صرفه نیست و دوگانه بودن خودرو شما ایده‌آل است.
 

سفری چند؟

حتما در استفاده از اپلیکشین‌های تاکسی اینترنتی به این نکته برخورد کرده‌اید که یک مبدأ و مقصد مشخص شاید در عرض چند دقیقه قیمت متفاوتی داشته باشد. پس به‌عنوان یک راننده باید بدانید چه پارامتر‌هایی در تعیین قیمت سفر مؤثر است. طول مسیر، ترافیک لحظه‌ای، اوج ترافیک، شرایط روز در هفته، شرایط تعطیلات، اتفاقات خاص در یک روز خاص و شرایط جوی همگی در قیمت‌ها تأثیر دارند و از همه مهم‌تر قیمت‌ها توازنی بین عرضه و تقاضا هستند.


ساعت کاری

ساعت کاری دقیقا همان مزیتی است که شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی برای این شغل روی آن مانور می‌دهند. ساعت کاری شما در این شغل دست خودتان است. اگر به‌عنوان شغل دوم می‌خواهید مسافر بگیرید و از مسافتی که مسیر خودتان هست کسب درآمد کنید، ساعت کاری شما متغیر خواهد بود، اما اگر به‌عنوان شغل اصلی می‌خواهید بدانید که چه ساعاتی کار کنید بهتر است، باید بگوییم که ساعات اوج شلوغی روز و شب بهترین ساعات کار است.
 
روز از ساعت ۷ تا ۱۰ و شب از ساعت ۱۸ تا ۲۱ شلوغ‌ترین ساعات شهر است که طبیعتا اگر آنلاین باشید، صدای دینگ‌دینگ اپلیکیشن تاکسی همیشه نوید وجود مسافر را به شما می‌دهد.
 
البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که در ساعات شلوغی وقت بیشتری را در ترافیک به‌خصوص در مرکز شهر می‌گذرانید.
برای همین است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در ساعات خلوت کار کنند، اما بدون ترافیک سفر‌های طولانی و پردرآمد را بروند، اما اگر بخواهید در ساعات خلوت کار کنید، باید منتظر صدای وجود مسافر اپلیکیشن تاکسی بمانید و گزینه‌های متعددی ندارید.

 

چه نوع سفری را قبول کنیم؟

درمجموع ۲ نوع رویکرد برای قبول یک سفر وجود دارد؛ قبول سفر‌های زیاد، ولی کوتاه و ارزان در مقابل سفر‌های کم، اما با مسافت زیاد و گران.
 
اینکه چه نوع سفری به‌صرفه‌تر است، غیر از قیمت و مسافت به ترافیک مسیر هم بستگی دارد. خب عموما در مرکز شهر ترافیک در ساعات شلوغی سنگین است و شما وقت زیادی را باید برای یک سفر در ترافیک بمانید، درصورتی‌که قبول سفر‌هایی با مسافت زیاد که عموما از مرکز شهر به اطراف است، ترافیک کمتر و درآمد بیشتری دارد، اما تضمینی وجود ندارد که همیشه این قانون وجود داشته باشد.
 
اگر شهر را مثل کف دستتان بلد باشید و از کوچه‌پس‌کوچه‌های آن باخبر باشید، با قبول سفر‌های کوتاه، اما متعدد در مرکز شهر می‌توانید درآمد چند سفر طولانی را ظرف یک‌ساعت به دست آورید. درمجموع قیمتی که در لحظه نرم‌افزار برای سفر شما تعیین می‌کند، مهم‌ترین عامل قبول یا رد سفر است. گاهی اوقات سفر‌های کوتاه و گاهی سفر‌های بلند با توجه به قیمت داده‌شده به‌صرفه‌ترند.

 

مصرف باتری و اینترنت

برای کار در این شغل باید همیشه گوشی شما روشن و آنلاین باشد که این دو نیازمند باتری و بسته اینترنت است.
برای موضوع اول داشتن یک پاوربانک یا یک شارژر خودرو دغدغه تمام شدن باتری گوشی را حل می‌کند.
مصرف اینترنت شما تنها برای استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی همراه با نقشه‌خوان تقریبا ماهانه ۲ گیگ است.

 

یک باک پر چند کیلومتر می‌شود؟

یک باک سی‌ان‌جی به‌طور معمول معادل ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره می‌کند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودروتان را با واحد لیتربرکیلومتر در این عدد ضرب کنید، میزان پیمودن مسافت با یک باک پر از سی‌ان‌جی به دست می‌آید. به‌عنوان مثال برای یک خودرو متوسط با حجم سیلندر ۱۳۰۰ سی‌سی این مسافت چیزی در حدود ۱۵۵ کیلومتر خواهد بود.

 

استهلاک

به گفته رانندگان این تاکسی‌ها باید به‌طور متوسط روزی ۱۰ هزار تومان برای هزینه استهلاک خودرو کنار بگذارید. این هزینه شامل تعویض روغن، تعویض لاستیک و خرابی‌ها احتمالی به‌علاوه بیمه ماشین است.

 

تپ‌سی بهتر است یا اسنپ؟

جواب به این سؤال کاملا سلیقه‌ای است. دو شرکت صاحب نام به‌عنوان غول‌های عرصه تاکسی‌های اینترنتی، مسافران زیادی دارند و کمیسیون و شرایط کاملا مشابهی دارند. اینکه عضو کدام ناوگان شوید، کاملا به خودتان بستگی دارد که با محیط نرم‌افزاری کدام اپلیکیشن راحت‌تر هستید.

 

روزی چند؟

اگر شما کل وقت خود را در طول روز به رساندن مسافران اختصاص دهید، به‌طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در روز می‌توانید درآمد خالص کسب کنید. درآمد خالص یعنی کارمزد ۱۵ درصدی شرکت و هزینه سوخت شما از درآمد روزانه کم شده است.

 

سفر را لغو نکنید!

همیشه از تصمیمتان برای قبول سفر مطمئن شوید و بعد به قبول سفر اقدام کنید. چون در روز اگر بیشتر از یک سفر را لغو کنید، شرکت ۲۰۰۰ تومان جریمه را از اعتبارتان کم می‌کند.

 
ترفندها: 

پرسیدن بهتر از ندانستن!

هیچ فردی همه مسیر‌ها و میان‌بر‌های شهر را بلد نیست. در حین کار با تاکسی به مناطقی می‌روید که ممکن است روی آدرس‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های آنجا تسلطی نداشته باشید.
 
راه‌حل اول استفاده از نرم‌افزار‌های نقشه‌خوان است که البته شارژ و مصرف اینترنت شما را بالا می‌برد و ممکن است تمرکز رانندگی را از شما بگیرد.
راه‌حل دوم پرسش از خود مسافر است. قطعا راه‌حل دوم بهتر است. زیرا همیشه راه‌هایی وجود دارد که شما و نقشه‌خوان آن‌ها را نمی‌دانید و مسافر برای راحتی خودش هم که شده است، مسیر کوتاه و صحیح را به شما می‌گوید. پس از پرسیدن نشانی از مسافر درصورتی‌که مسیر را بلد نیستید، به هیچ وجه نترسید. مسافر شما از سؤال پرسیدن ناراحت نمی‌شود، ولی از مسیر اشتباه رفتن و تلف شدن وقتش قطعا ناراحت می‌شود و نمره بدی به شما می‌دهد.

 

از وجود مسافر مطمئن شوید!

قبل از حرکت به سوی مبدأ مسافر بهتر است با یک تماس خود را از وجود و قطعیت سفر مطمئن کنید، هرچند لغو سفر از سوی مسافر ممکن است حتی لحظه‌ای که به مبدأ رسیدید نیز اتفاق بیفتد و قطعا شما در طول کار با این چالش اجتناب‌ناپذیر مواجه خواهید شد. پس حداقل با یک تماس با مسافر از سفر او مطمئن شوید و اگر نشانی را هم بلد نیستید، بپرسید.

 

سعی کنید نمره بگیرید

نمره‌دهی به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی موضوع خیلی مهمی نیست، اما سعی کنید میانگین نمره شما از یک حدی پایین‌تر نیاید. مثلا اگر میانگین نمره شما پایین باشد، ممکن است نرم‌افزار سفر‌های کمتری را برای شما ارسال کند.
ضمنا در صورت میانگین نمره بالا، گاهی اوقات نرم‌افزار طرح‌های تشویقی روزانه‌ای به شما می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

مسیر‌های انتهایی را به سمت خانه قبول کنید

در این شغل همه هدف شما باید این باشد که یک متر رایگان نرانید! یعنی تا جای ممکن مسافر داشته باشید، حتی اگر قصد انجام کاری یا رفتن به منزل را دارید، منتظر یک سفر هم‌مسیر خودتان باشید تا بتوانید تا لحظه آخر درآمد کسب کنید.

 

مرکز شهر باشید

برای اینکه حتی یک دقیقه در روز بیکار نباشید، بهتر است در نقاطی باشید که تراکم درخواست سفر زیاد است. شما با استفاده از نقشه تراکم درخواست‌ها می‌توانید از نقاط پردرخواست شهر مطلع شوید. برای دسترسی به نقشه تراکم در صفحه اول اپلیکیشن روی نقشه کلیک کنید. همچنین خرید طرح ترافیک، میزان درخواست‌های شما را ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا زنگول ابادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
0
ایجاد شغل ودرامد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->