وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک
سرخط خبرها

از درخشش‌های بین‌المللی ورزش بانوان تا مدرک‌های بی‌استفاده

  • کد خبر: ۴۲۷۱۲
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
از درخشش‌های بین‌المللی ورزش بانوان تا مدرک‌های بی‌استفاده
ریز‌ و ‌درشت ورزش بانوان در سال ‌۹۸ از زبان مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان
به گزارش شهرآرانیوز؛ سال‌۹۸ برای جامعه ورزش پایان خوبی نداشت و با قرنطینه و تعطیلی تمامی رقابت‌ها همراه شد؛ اما در ۱۰ ماه نخست سال گذشته توانستند روز‌های خوبی را برای ورزش بانوان رقم بزنند. درخشان‌ترین نقطه این عملکرد، مدال‌های بین‌المللی بانوان بود که نسبت به سال‌های قبل پیشرفت چشمگیری داشت؛ اما با‌این‌حال نقاط منفی و تبعیض‌هایی همچون کم‌توجهی فدراسیون‌ها برای اردو‌های بین‌المللی و رونق‌بخشیدن به لیگ‌ها وجود دارد. زهراسادات موسوی، مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت ورزش زنان وزارت ورزش، با زبان آمار و ارقام وضعیت ورزش بانوان در سال گذشته را توصیف کرده است.


سال درخشش در عرصه‌های بین‌المللی

در این سال ۲۰ سهمیه جهانی در حوزه ورزش زنان کسب شد که شامل کسب ۷ سهمیه المپیک توکیو در رشته‌های تیراندازی، کاراته و تکواندو، ۱۰ سهمیه پاراالمپیک توکیو در رشته‌های جانبازان و معلولان پاراتیراندازی، پارادوومیدانی، قایق‌رانی و تیراندازی‌با‌کمان است و ۳ سهمیه المپیک زمستانی‌۲۰۲۰ جوانان سوئیس در رشته اسکی نیز توسط دختران ورزشکار کسب شد. موسوی تأکید می‌کند این افتخارات در کنار آن کسب ۷۷ کرسی بین‌المللی ورزشی با هدف افزایش مشارکت زنان در مجامع بین‌المللی در نوع خود بی‌سابقه است. سال‌۹۸ تیم‌های ملی بانوان در ۲۱۶ مسابقه بین‌المللی شرکت کردند که در‌مجموع ۱۸۲ اعزام و ۳۴ میزبانی در بخش بانوان صورت گرفت. در‌همین‌خصوص موسوی با اشاره به کسب ۵۷۵ مدال توسط بانوان ایرانی در میادین بین‌المللی گفت: ۲۱۰ طلا، ۱۶۱ نقره و ۲۰۴ برنز توسط ورزشکاران کسب شد. همچنین یک‌میلیون‌و ۴۱۲هزار و ۲۹۳ ورزشکار زن سازمان‌دهی‌شده در کشور به ثبت رسیدند.


تصویب لباس ۴۷ رشته برای ورزشکاران زن

در ماه‌های اخیر چند رشته ورزشی حسابی خبرساز شده بود. ورزشکاران زن خواستار صدور مجوز برای فعالیت در رشته‌هایی همچون ورزش باستانی و زورخانه‌ای، بوکس و نیز فیزیک بدن‌سازی بودند که با واکنش تند وزارتی‌ها روبه‌رو شد. مدیران این رشته‌ها را مناسب بانوان ندانستند و در نتیجه مجوزی صادر نشد؛ اما اتفاق خوبی که در یکی‌دو سال گذشته رقم خورد، آغاز فعالیت رسمی بانوان در رشته‌هایی مانند وزنه‌برداری، کشتی و موتورسواری بود و در‌حال‌حاضر بانوان تنها مجاز به فعالیت در ۴۷ رشته ورزشی و حضور در میادین ملی و بین‌المللی هستند.


سهم کم دختران از اردو‌های خارجی

برخلاف بسیاری از تیم‌های ملی مردان در رشته‌های مختلف که برای کسب آمادگی اردو‌های بین‌المللی مختلفی را پشت‌سر می‌گذارند، در این بخش نگاه فدراسیون‌ها به تیم‌های ملی بانوان متفاوت است. به‌ویژه هم‌زمان با بالارفتن ارزش ارز و هزینه‌های بالا، مدیران ترجیح می‌دهند تیم‌های مردان را به‌تن‌هایی راهی اردو‌های بین المللی کنند. با‌این‌حال در سال گذشته ۲۱ اردو در سطح بین‌المللی برای ورزش بانوان برگزار شده بود و در‌مجموع ۴ دیدار تدارکاتی در سال گذشته برگزار شده است. در سطح داخلی نیز ۴۱۷ اردو برگزار شد. مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت ورزش زنان درباره رقابت‌های داخلی در سال‌۹۸ توضیح داد که ۳۹۱ رقابت در قالب قهرمانی کشور، ۱۰۱ لیگ و ۱۷۸ رویداد در سطح داخلی در سال‌۹۸ در رشته‌های مختلف بانوان برگزار شده است. او ورزشکاران دعوت‌شده به اردوی تیم ملی را ۱۰۸۵ نفر و تعداد ورزشکاران عضو تیم ملی را ۶۶۹ نفر عنوان کرد و گفت: در‌مجموع ۲۱۶ رویداد بین‌المللی برگزار شده و ۱۸۲ اعزام در سال‌۹۸ صورت گرفته است.


مدرک‌های بی‌استفاده در حوزه بانوان

در بخش مربیان و داوران، آمار نشان می‌دهد که هرساله تعداد زیادی برای حضور در دوره‌های مربیگری و داوری شرکت می‌کنند، اما پس از گرفتن مدرک در آن حوزه فعالیت نمی‌کنند یا شرایط استفاده از آن را ندارند. موسوی شمار مربیان در بخش بانوان در سال گذشته را ۱۰۷هزار‌و‌۱۹۴ مربی عنوان کرد که از‌این‌تعداد تنها ۳۵هزار‌و‌۲۱۷ مربی فعال هستند. رقم مشابهی درباره داوران نیز وجود دارد که از مجموع ۷۱هزار‌و‌۹۰۴ داور، ۳۵‌هزار‌و‌۲۹۵ داور در رشته‌های مختلف فعالیت دارند. ۸۰داور زن نیز در طول یک سال به مسابقات بین‌المللی اعزام شدند.


بهترین‌های بانوان در سال ۹۸

کسب نخستین مدال برنز در رقابت‌های بین‌المللی وزنه‌برداری، کسب اولین مدال برنز کاتا زنان در رقابت‌های ساحلی جهانی کاراته، کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا رشته دیواره‌نوردی، کسب ۲ مدال طلا و یک مدال نقره و ۶ مدال برنز در مسابقات جهانی موی‌تای، مقام سوم در مسابقات قهرمانی سال‌۲۰۱۹ آسیا دوچرخه‌سواری در استقامت جاده و کوهستان، مقام سوم جهانی دوومیدانی پرتاب دیسک، مدال طلای پدل‌بورد موج‌سواری قهرمانی آسیا و مقام سوم جهان در مسابقات جهانی پیوند اعضا را از برترین مدال‌های زنان در سال گذشته خواند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->