سرخط خبرها

نوا‌های آیینی در «خورشید بقیع»

  • کد خبر: ۴۲۸۴۵
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
نوا‌های آیینی در «خورشید بقیع»
گروه نوا‌های آیینی خورشید بقیع گروهی تازه‌نفس متشکل از هفت کودک و نوجوان ساکن محله چمن مشهد است که به‌تازگی شکل گرفته است.
راد | شهرآرانیوز؛ گروه نوا‌های آیینی خورشید بقیع گروهی تازه‌نفس متشکل از هفت کودک و نوجوان ساکن محله چمن است که به‌تازگی شکل گرفته است. یک گروه کوچک به سرپرستی سید محمود موسوی و وابسته به کانون فرهنگی خورشید بقیع که در مناسبت‌های مختلف نوا‌های مذهبی و مناسبتی و آیینی در محله و مناطق دیگر اجرا می‌کنند و حالا حسابی شناخته شده‌اند. این گروه کوچک حالا اولین گروه نوا‌های آیینی است که در این محله و توسط بچه‌های ساکن اینجا تشکیل شده است و آقای موسوی، سرپرست این گروه، هدف از تشکیل این گروه را نیاز به کار فرهنگی در این محله می‌داند. با او که خودش ید طولایی در حوزه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی دارد و دغدغه‌ها و اهداف ریز و درشتی در سرش دارد، ساعتی گفتگو می‌کنیم و او از فعالیت‌های اخیر اعضا می‌گوید.
 

اجرا در حرم مطهر

درست یک ماه پیش این گروه تشکیل می‌شود. گروهی متشکل از هفت نفر از بچه‌های منطقه چمن که همگی به خواندن نوا‌های ملی و مذهبی و آیینی علاقه دارند و از این ایده حسابی استقبال می‌کنند. کوچک‌ترین عضو گروه، امیرعلی، شش ساله است که حالا از منطقه دیگری به این محله می‌آید و پدرش هر روز او را از بزرگراه میثاق به محله چمن می‌رساند. بزرگ‌ترینشان هم آرمین ١٣ساله است که به نوعی لیدر گروه محسوب می‌شود. آن‌ها هفته‌ای دو تا سه روز تمرین گروهی دارند و تا به حال چند باری هم به مناسبت‌های مختلف در مکان‌های مختلف اجرا داشته ا‌ند.
اما مهم‌ترین اجرای آن‌ها اجرای نوای محزون مذهبی در روز عاشورا در صحن حرم امام رضا (ع) بود. نوایی هماهنگ و یکدست آیینی و مذهبی به مناسبت همان ایام که به شدت هم استقبال شد و حاضران همگی تحت تأثیر قرار گرفتند و درخواست دوباره اجرا را داشتند.
 
دیگر اجرا‌های این گروه هم همه در سطح محله بوده و آقای موسوی درباره آن‌ها توضیح می‌دهد: یکی از اهداف ما ایجاد یک گروه نوا‌های ملی و مذهبی و آیینی محلی بود تا در مناسبت‌های مختلف دیگر نیازی به دعوت از گروه‌های دیگر نداشته باشیم و خودکفا باشیم و این گروه حالا اولین گروه از این جنس در سطح این منطقه است و ما در مناسبت‌ها مراسم و جشن‌های مختلف از همین گروه استفاده می‌کنیم.
 

ارتقای فرهنگ محله

با وجود تمام این نکات و تأثیرات مثبتی که این گروه داشته، اما موسوی هدف اصلی از وجود این گروه را ارتقای فرهنگ و پاسخ به نیاز‌های فرهنگی در محله می‌داند و توضیح می‌دهد: همان‌طور که هر منطقه نیاز به مدرسه، مسجد، بیمارستان، درمانگاه و. دارد نیاز به کانون فرهنگی هم وجود دارد و نباید از این نیاز غافل ماند و آن را نادیده گرفت. کانون فرهنگی سرزمین خورشید بقیع در اسفند گذشته به سرپرستی حجت‌الاسلام مصطفی جهانی با همین هدف در این منطقه تشکیل شد. کانونی برای اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار، رفع آسیب‌های اجتماعی، کمک به نیازمندان، خودکفا شدن آن‌ها و...، اما از تمام این‌ها مهم‌تر ارتقای فرهنگ اهالی بود. این گروه سرود و نوا‌های مذهبی و مناسبتی را هم به‌تازگی با همین هدف تشکیل دادیم تا برای کودکان و نوجوانان این محله کاری انجام داده باشیم و قدمی برای پیشرفت فرهنگ برداشته باشیم.
 

این بچه‌ها آینده روشنی در پیش دارند

سید محمد موسوی، سرپرست این گروه کوچک، در ادامه می‌گوید: این بچه‌ها با توجه به علاقه و استعدادی که دارند آینده روشنی در پیش دارند. او که خودش بالغ بر ١٢سال است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت گسترده دارد از گروه‌هایی نام می‌برد که مدت‌ها پیش سرپرستی آن‌ها را برعهده داشته و حالا اعضای آن پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اند.
او حالا وجود این گروه را نه‌تن‌ها برای ارتقای فرهنگ محله مؤثر می‌داند، بلکه آن را سکوی پرشی برای بچه‌ها می‌داند. محلی برای پیشرفت بچه‌های باانگیزه و تازه‌نفس این محله که کلی انگیزه و استعداد دارند و لیاقتشان این است که به جایگاه‌های خوب برسند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->