سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چرا میزان ابتلای زنان به آلزایمر بیش از مردان است؟

  • کد خبر: ۴۲۸۵۱
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
چرا میزان ابتلای زنان به آلزایمر بیش از مردان است؟
تکتم جاوید - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی
اگر نگاهی به آمار‌های جهانی بیندازیم نکته‌های زیادی دستگیرمان می‌شود. اینکه در جریان روزمره‌گی چه بلا‌هایی سر خودمان می‌آوریم و از آن بی‌خبریم. یکی از این آمار‌ها که اتفاقا مدت‌هاست منتشر شده است می‌گوید زنان ۲ برابر مردان به آلزایمر مبتلا می‌شوند. آلزایمر همان بیماری غریبی است که مثل خوره آهسته‌آهسته به جان خاطرات و دانسته‌های ذهنی آدم می‌افتد و همه را محو می‌کند. وقتی این خبر‌ها را می‌خوانیم، هراس برمان می‌دارد که نکند من آلزایمر بگیرم، و بعد همه چیز را مرور می‌کنیم که من هنوز خوب به خاطر دارم کتکی که در کودکی از پدر و مادر خوردم، ماجرای قهر و آشتی با دوست قدیمی‌ام، دعوا‌های والدینم و همه سختی‌های زندگی مشترکم. اما در روزی که خودمان زمانش را به خاطر نخواهیم آورد دچار آلزایمر می‌شویم و زندگی‌مان با محو خاطراتمان تمام می‌شود.
 
سؤال این است: حدس می‌زنید چرا میزان ابتلای زنان به آلزایمر بیش از مردان است؟ علت‌های پزشکی و جسمی را که کنار بگذاریم، تحقیقات تازه نتیجه جالبی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد اضطراب یکی از دلایل اصلی ابتلا به آلزایمر است و از آنجایی که زنان زندگی پرنگرانی و پراضطراب‌تری را تجربه می‌کنند، بیشتر مستعد درگیر شدن به آلزایمر هستند.
 
حالا به زندگی خود برگردید. نگاهی به تنش‌ها و نگرانی‌های روزمره خود بیندازید و آن‌ها را مرور کنید. هرکدام از ما دست‌کم چندتا را همیشه همراه خود حمل می‌کنیم: نگرانی از سلامتی پدر و مادرمان، از دست‌دادن کار، ناباروری، اختلافات زناشویی، بیماری فرزند، هزینه‌های زندگی و اجاره‌خانه، ازدواج بچه‌ها و سر و سامان دادن به زندگی آن‌ها. برخی از ما به درجه‌ای از تجربه نگرانی رسیده‌ایم که می‌توانیم برای اتفاقاتی که هرگز نیفتاده‌اند و نخواهندافتاد سناریو بنویسم و روز‌ها و شب‌ها گریه و زاری کنیم. استرس تجربه یک احساس است برای مشکل رخ‌داده، اما اضطراب احساس یک ماجرای رخ‌نداده است. مردان به ماجرا‌ها به شکل سیستمی نگاه می‌کنند و نگران موضوعی می‌شوند که آن را می‌بینند، اما اگر در دل‌مشغولی‌های خودتان، مادرتان یا خواهرانتان عمیق شوید، خواهید دید که بیشتر آن‌ها یا اصلا وجودندارند یا ارزش این همه نگرانی را ندارند.
این بار نگاهی بیندازید به زنان سالمندی که در اطرافیانتان به آلزایمر مبتلا شده‌اند. کلامشان را که مرور کنید، چیز زیادی از زندگی یادشان نیست، اما هنوز غصه برادری را می‌خورند که جوان‌مرگ شد یا نگران دختری هستند که هیچ‌وقت ازدواج نکرد. این یعنی تمام زندگی‌شان با غم و غصه این و آن عجین شده است که حتی زوال حافظه هم دست از سرشان برنمی‌دارد. پس در روحیات خود عمیق شوید و اضطراب را پیدا کنید. اگر احساس نگرانی مداوم در شما وجود دارد، به دنبال درمانش باشید، زیرا زندگی هدیه‌ای است که به هرکدام از ما داده شده است و حق داریم تا آخرین لحظه باکیفیت‌ترین آن را تجربه کنیم. درمان اضطراب در موارد حاد به کمک درمان‌های روان‌پزشکی و در موارد خفیف‌تر با جلسات مشاوره قابل کنترل است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->