بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

آیا خانه‌های مسافری باید مالیات بدهند؟

  • کد خبر: ۴۳۰۲۴
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
آیا خانه‌های مسافری باید مالیات بدهند؟
طرح مجلس برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی این روز‌ها به خانه‌های مسافر رسیده است. یکی از این اشکالات بلاتکلیف بودن وضعیت مالیاتی خانه‌هایی است که در اغلب روز‌های سال خالی است، اما به صورت فصلی به مسافران کرایه داده می‌شود؛ خانه‌هایی که پیش از این با عنوان خانه‌های مسافر می‌شناختیم و در شهر مشهد، از این جنس خانه‌ها به وفور یافت می‌شود.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و خوردن کف گیر دولت به ته دیگ نفت باعث شد که پس از چند دهه از طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بالاخره ساکنان خیابان بهارستان برای تصویب چنین قانونی به خود تکان بدهند. تصویب این قانون بعد از کش وقوس‌های فراوان در ۱۵ مرداد امسال صورت گرفت و از آن زمان تاکنون شورای نگهبان به بررسی این طرح پرداخت و اکنون معلوم شده که این شورا ۱۲ ایراد به این قانون وارد کرده است که باید ازسوی مجلسی‌ها اصلاح شود.
یکی از این اشکالات بلاتکلیف بودن وضعیت مالیاتی خانه‌هایی است که در اغلب روز‌های سال خالی است، اما به صورت فصلی به مسافران کرایه داده می‌شود؛ خانه‌هایی که پیش از این با عنوان خانه‌های مسافر می‌شناختیم و در شهر مشهد، از این جنس خانه‌ها به وفور یافت می‌شود.

از سویی نرخ طبیعی خانه‌های خالی درحالی ۴درصد است که براساس آمار وزارت امور اقتصاد و دارایی، نرخ واقعی خانه‌های خالی در سال های۸۵، ۹۰ و ۹۵ به ترتیب ۴.۲، ۸.۳، و ۳/۱۱ درصد بوده است. آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیز از ۲میلیون و ۵۸۷هزار خانه خالی در کشور خبر می‌دهد که خراسان رضوی با ۱۹۴هزار واحد پس از تهران بیشترین فراوانی خانه‌های خالی کشور را دارد. همین مسئله سبب شده است حساسیت درباره تعداد خانه‌های خالی در مشهد بیش از سایر استان‌ها باشد.


مالیات بگیریم یا نگیریم؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ایرادات شورای نگهبان بر «طرح مالیات بر خانه‌های خالی» گفت: ازجمله ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح وارد کرده، موضوع خانه‌های قولنامه‌ای و افرادی است که در برخی مناطق مانند مشهد و شمال چند خانه دارند و این خانه‌ها را دراختیار مسافران و زوار قرار می‌دهند. این از موضوعاتی است که هنوز درباره آن به جمع بندی نرسیده ایم. برخی در کمیسیون موافق هستند که این افراد مالیات ندهند و برخی هم مخالف مالیات ندادن این افراد هستند. افرادی هم که بیش از یک خانه دارند و آن را به نام همسر خود ثبت کرده اند، بررسی می‌شوند.
 
به گزارش برنا، علی رضایی افزود: برخی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی، شکلی بود و برخی هم محتوایی و از ۱۲ ایراد، ۸ مورد آن رفع شده و بر سر چند مورد دیگر کمیسیون هنوز به اتفاق نظر نرسیده است. این طرح هنوز به چکش کاری نیاز دارد. امیدواریم ایرادات تا پایان هفته رفع شود.


مشکلی در شناسایی خانه‌های مسافر نداریم

سعید داغستانی، کارشناس حوزه گردشگری، دراین باره گفت: هم اکنون در مشهد و سایر شهر‌هایی که میزبان زائران و گردشگران هستند با مجوز نهاد‌های رسمی ازجمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به کسری از افراد اجازه داده شده که ملک مسکونی شان را با مجوز به صورت فصلی تحت عنوان خانه مسافر به صورت روزانه کرایه دهند.

وی افزود: از این رو گمان نمی‌کنم شناسایی خانه‌های مسافر و تصمیم گیری درباره اخذ مالیات از آن‌ها در قالبی مشخص دشوار باشد. به معنای دقیق‌تر اگر نگرانی قانون گذار، احصای خانه‌هایی باشد که طی چند ماه از سال خالی است، اما کارکرد گردشگری دارد، این کار به سادگی امکان پذیر است و این اطلاعات نزد نهاد‌های مربوطه وجود دارد.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: تنها نکته‌ای که می‌ماند، درباره خانه‌هایی است که درزمینه گردشگری فعال هستند، اما مجوز لازم را ندارند. چه بسا خانه‌های خالی که به صورت روزانه کرایه داده می‌شوند، اما مخاطب آن‌ها زائران و گردشگران نیستند و فعالیتشان علاوه بر اخلال در کار هتل‌ها ممکن است زمینه ساز اتفاقات ناهنجار و تخلفاتی هم باشد؛ چراکه فعالیت این دسته از خانه‌های خالی به منظور اجاره کوتاه مدت بدون هیچ گونه نظارت و تشریفات قانونی است.

وی در همین راستا تصریح کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی علاوه بر اثرات مثبت در حوزه مسکن می‌تواند موجب جلوگیری از فعالیت این دسته از خانه‌های خالی بدون مجوز در حوزه گردشگری نیز بشود و این اتفاق خوبی است.

وی درباره اخذ مالیات از خانه‌های مسافر که با مجوز رسمی فعالیت می‌کنند نیز گفت: به عنوان یک شهروند اعتقاد دارم تمام مشاغل باید به سهم خود و به اندازه جیب خود مالیات بپردازند. به عنوان یک کارشناس در حوزه گردشگری نیز اعتقاد دارم که خانه‌های مسافر نباید از پرداخت مالیات معاف باشند، خواه آنکه مالیات توسط صاحبان خانه مسافر پرداخت شود یا اینکه افرادی که از خدمات این خانه‌ها استفاده می‌کنند. درهر صورت باید با لحاظ تخفیف و درنظر گرفتن شرایط اقتصاد گردشگری برای این خانه‌ها نیز مالیاتی متناسب بادرآمدشان پیش بینی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->