قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

رشد ۱۲۰۰ درصدی شکایت‌های کارگری از حقوق معوقه

  • کد خبر: ۴۳۰۲۶
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
رشد ۱۲۰۰ درصدی شکایت‌های کارگری از حقوق معوقه
براساس آمار‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شکایت‌های کارگری از پرداخت‌نشدن معوقات در سال۱۳۹۶ حدود ۱۰هزار و ۸۸۹فقره بود که با رشد بیش از ۱۲۰۰درصدی در سال۹۷ به ۱۴۵هزار فقره شکایت و در سال۹۸ نیز به ۱۴۳هزار فقره شکایت رسیده است. هر چند تاکنون آماری درباره تعداد شکایت کارگران در سال ۹۹ منتشر نشده است، باتوجه به شیوع کرونا به نظر می‌رسد این رقم امسال افزایش یافته باشد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ براساس آمار‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شکایت‌های کارگری از پرداخت‌نشدن معوقات در سال۱۳۹۶ حدود ۱۰هزار و ۸۸۹فقره بود که با رشد بیش از ۱۲۰۰درصدی در سال۹۷ به ۱۴۵هزار فقره شکایت و در سال۹۸ نیز به ۱۴۳هزار فقره شکایت رسیده است. هر چند تاکنون آماری درباره تعداد شکایت کارگران در سال ۹۹ منتشر نشده است، باتوجه به شیوع کرونا به نظر می‌رسد این رقم امسال افزایش یافته باشد.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دراین‌باره به شهرآرا می‌گوید‌: تعداد شکایت‌های کارگران استان از ابتدای سال به‌دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، افزایش داشته است. عطا متین‌فر در توضیح این موضوع می‌افزاید: به دلیل شرایط پیش‌آمده ناشی از کرونا و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، تعداد زیادی از کارگران بیکار شده‌اند که بخشی از آن‌ها برای پیگیری حقوق معوقه خود در سامانه جامع روابط کار شکایت خود را ثبت کرده‌اند. اما دلیل دیگر افزایش این شکایت‌ها راه‌اندازی همین سامانه و ثبت شکایت‌ها به‌صورت مستقیم بود.

با اینکه آمار کشوری نشان‌دهنده افزایش این شکایت‌ها در سال ۹۸ است، آن‌طورکه متین‌فر بیان می‌کند آمار این شکایت‌ها در سال ۹۸ در استان ما نسبت‌به سال ۹۷ و ۹۶ کاهش یافته که علت آن، راه‌اندازی میز خدمت حضوری بوده است. به گفته متین‌فر در این میز‌های خدمت کارشناسان با ارائه مشاوره و واسطه‌گری بین کارگر و کارفرما تاثیر بسیاری در حل مشکلات پیش از ثبت شکایت داشتند، اما با راه‌اندازی این سامانه، کارگران در همان ابتدا اقدام به ثبت شکایت می‌کنند که این موضوع هم علاوه‌بر مشکلات پیش‌آمده به‌علت کرونا و شرایط اقتصادی باعث افزایش تعداد شکایت‌های کارگران شده است.

تعداد شکایت‌های ثبت‌شده چقدر افزایش داشته است؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: با توجه به اینکه سامانه جامع روابط کار هنوز درحال تکمیل است هیچ آماری در این زمینه نداریم. اکنون روزانه ۷ هیئت تشخیص درحال رسیدگی به شکایت‌ها هستند، اما زمان رسیدگی به پرونده‌ها که قبلا از ثبت دستی شکایت تا رسیدگی بدوی بین ۱۲ تا ۱۵ روز وقت می‌برد، حالا از زمان ثبت در سیستم تا رسیدگی بدوی به یک ماه رسیده است که این نشان از افزایش تعداد شکایت‌ها دارد.


۲۴ هزار نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌افزاید: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۷ حدود ۱۹ هزار نفر بود که در سال ۹۸ به ۱۵ هزار نفر رسید؛ این روند نشان از رشد بنگاه‌های اقتصادی داشت. اما امسال آمار کارگران مقرری‌بگیر بیمه بیکاری فقط در حوزه هتل‌ها ۷ هزار نفر بوده است. او با اشاره به ثبت نام ۵۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در زمان کرونا می‌افزاید: باوجود پایان‌یافتن دوره پرداخت برای برخی کارگران و همچنین بازگشایی برخی بنگاه‌های اقتصادی اکنون این آمار کاهش یافته است، اما طبق آخرین آمار، به ۲۴ هزار نفر در استان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->