کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

٢٠٧هکتار از اراضی خراسان رضوی طعمه حریق شد

  • کد خبر: ۴۳۰۵۴
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
٢٠٧هکتار از اراضی خراسان رضوی طعمه حریق شد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۷ هکتار از زمین‌هایی که در این استان تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند طعمه حریق شده و در آن‌ها آتش‌سوزی رخ داده است
به گزارش شهرآرانیوز، سرهنگ ابوالفضل شعبانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۳۳ فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۲۰۷ هکتار از اراضی در آتش سوخت، اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های عملیات واکنش سریع در کمترین زمان ممکن با کمک نیرو‌های اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی مهار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های قوچان با ۱۲ مورد و درگز با چهار مورد از نظر تعداد و بیشترین سطح آتش‌سوزی در شهرستان سرخس با ۵۵ هکتار رخ داده است.

شعبانی افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده است که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روز‌های تعطیل و جمعه رخ داده است.

وی با بیان این که امسال سطح آتش‌سوزی‌ها در مقایسه با پارسال کاهش یافته است ادامه داد: در نیمه اول سال گذشته ۷۰۰ هکتار از مناطق تحت حفاظت طعمه حریق شد که البته با توجه به این که در مناطق سردسیر شاهد خشکی علف‌ها و افزایش احتمال آتش‌سوزی هستیم امیدواریم شاهد اتفاقی در این زمینه نباشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی با بیان این که گزارشی از تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی نداشته‌ایم و بیشتر سطوح مرتعی دچار حریق شده است افزود: در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر ۲۰ اصله درخت ارس و ۲۵۰ درختچه مرتعی نیز دچار حریق شده است.

وی از شهروندان و طبیعت‌گردان خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->