طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان
سرخط خبرها

رهنورد زریاب: هنر و ادبیات در افغانستان به فراموشی سپرده شده است

  • کد خبر: ۴۳۱۳۳
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
رهنورد زریاب: هنر و ادبیات در افغانستان به فراموشی سپرده شده است
رهنورد زریاب نویسنده سرشناس افغانستانی در مراسمی که برای پاسداشت از ۵۰ سال فعالیت فرهنگی او در کابل برگزار شد اظهارداشت: هنر و ادبیات در افغانستان به فراموشی سپرده شده است.
سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ روزنامه راه مدنیت با برگزاری مراسمی در شهر کابل پایتخت افغانستان از نیم قرن فعالیت فرهنگی «رهنورد زریاب»، نویسنده شناخته شده‌ی افغانستانی تقدیر شد.
 
استاد رهنورد زریاب از نویسندگان و رمان‌نویسان پرآوازه‌ی زبان پارسی است که در افغانستان، ایران، تاجیکستان، هند و دیگر کشور‌هایی که پارسی‌زبانان در آن زند‌گی می‌کنند، شناخته شده است.
 
زریاب در سخنانی در این مراسم اظهارداشت: ادبیات فضیلت است، هنر‌ها فضیلت هستند. چون فضایل به فراموشی سپرده شده‌اند، هنر‌ها و ادبیات هنر هم در این کشور به فراموشی سپرده شده‌اند.
 
رهنورد زریاب: هنر و ادبیات در افغانستان به فراموشی سپرده شده است
 
حاضران در این مراسم با تاکید بر اهمیت آثار استاد زریاب تاکید کردند که مسایل فرهنگی در افغانستان به دست فراموشی سپرده شده و کسانی مانند استاد زریاب توانسته‌اند با تلاش و پشتِ کار فراوان، هویت فرهنگی این کشور را زنده نگه دارند.
 
فرشته حسینی، سردبیر روزنامه راه مدنیت در رابطه با اهمیت آثار رهنورد زریاب گفت: زمانی برای ما خوش خواهد بود که بتوانیم آثار، نوشته‌ها و داستان‌های استاد زریاب را خانه به خانه و نسل به نسل بخوانیم، فرابگیریم، با آن‌ها رویا ببینیم، زند‌گی کنیم و پنجره‌های فردا را به روی آیند‎گان باز کنیم.
 
رضا محمدی، شاعر و نویسنده سرشناس افغانستانی هم در این مراسم گفت: نوشته‌های استاد زریاب گنجینۀ بزرگ روزگار ما است که ما با آن‌ها می‌توانیم در کنار هر ملتی دیگری و در برابر هر ملتی دیگر بایستیم و بدرخشیم.
 
 
محمداعظم رهنورد زریاب (۱۳۲۳) را می‌توان موثرترین داستان‌نویس معاصر افغانستان دانست. چراکه وی هم پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر است و هم تلاش کرده است در انواع سبک و ژانر، روایت‌های خود را به خوانندگان عرضه کند. همچنین زریاب از دل جامعه افغانستان به روایتگری پرداخته و در این عرصه ضمن پرداختن به موضوعات روز از گنجینه کهن ادب پارسی چه از منظر اسطوره و چه از منظر سبک و واژگان بهره برداری و حفاظت می‌کند. تمام این توصیفات زریاب را از عنصر نوآوری غافل نکرده است و مجموع این توصیفات او را به داستان‌نویسی مهم در جهان پارسی بدل کرده است که متاسفانه در فضای ادبی ایران کمتر شناخته شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->