اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وام روستایی نیازمند ضامن شهری!

  • کد خبر: ۴۳۲۰۳
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
  • ۲
وام روستایی نیازمند ضامن شهری!
کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان تسهیلات در روستا‌ها شرایط دریافت وام را دارند
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «کمتر از ۱۰ درصد از متقاضیان تسهیلات در روستا‌ها می‌توانند وام دریافت کنند و بقیه وثیقه موردتایید بانک‌ها برای اخذ تسهیلات بانکی را ندارند.» این فقط یک جمله خبری از زبان رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین دلایل جذب‌نشدن منابع و درآمدزایی در روستاهاست. روستاییان سال‌هاست برای دریافت منابع بانکی با مشکل نداشتن وثیقه مواجه هستند.
 
حالا که مدتی ماجرای اجرای مثلث توسعه اقتصادی و فعالیت معین‌ها مطرح شده، این مشکل بیش از گذشته به چشم آمده است. با توجه به اینکه اغلب املاک روستایی بدون سند است، روستاییان برای دریافت تسهیلات بانکی باید دست به دامان یک مالک یا کارمند در شهر به‌عنوان ضامن شوند. آن‌طورکه علی‌اکبر لبافی به شهرآرا گفته است در روستا‌هایی که ۹۰ درصد خانه‌ها سند ندارد و نمی‌توانند از منابع بانکی یا تسهیلات دیگر نهاد‌ها استفاده کنند، فرد باید به شهر مراجعه کند و اسناد ملک و زمین شهری را وثیقه بگذارد که طبق ارزیابی ما این موضوع فقط برای کمتر از ۱۰ درصد روستاییان امکان‌پذیر است.

در این راستا شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان طی ۳ جلسه به بررسی موانع و راهکار‌های اجرای طرح کاداستر و صدور سند برای اراضی روستایی پرداختند. دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی درباره موضوع بیست‌ویکمین نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که روز گذشته برگزار شد، به شهرآرا گفت: یکی از موانع جدی توسعه‌نیافتن روستاها، نداشتن اسناد روستایی است. اکنون در استان ما حدود ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی سند ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره بگیرند. آن ۴۰ درصدی نیز که دارای سند هستند، بانک آمادگی پذیرش اسنادشان به‌عنوان وثیقه را ندارد.

لبافی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به‌عنوان ریل توسعه‌ای استان اضافه کرد: حدود ۱۸۰ معین برای توانمندسازی روستا‌ها وارد عمل شدند، اما با موانعی ازجمله نداشتن سند املاک روستایی برای تزریق منابع روبه‌رو شدند.

او اشاره‌ای هم به صحبت‌های دیگر کارشناسان حاضر در جلسه کرد و افزود: در این جلسه کارشناس اوقاف اعلام کرد که بیش از ۸۰ درصد زمین‌های مربوط به این اداره کل تعیین تکلیف شده است و وضعیت مابقی نیز طی امسال و سال آینده مشخص خواهد شد. همچنین کارشناس اداره کل ثبت اسناد از معرفی ۱۷۳ روستای فاقد نقشه خبر داد که قرار شد به‌روزرسانی نقشه‌ها از ۲ هفته آینده ازطریق برون‌سپاری آغاز شود.
لبافی با تاکید بر اینکه اجرای طرح کاداستر شاید ۳ سال به طول بینجامد، گفت: بنابراین برای این موضوع نمی‌توان تنها به اعتبار ۱۵۰ میلیاردی امسال استان بسنده کرد.
 
ازطرفی جهاد کشاورزی اعلام کرده است برای اجرای تکالیف خود نیاز به منابع دارد. در این راستا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صحبت کردیم تا منابعی را دراختیار این بخش قرار دهند؛ با این همه بعید است عدد پیش‌بینی‌شده تامین شود؛ بنابراین پیشنهاد مشارکت مطرح شد تا دستگاه‌های اجرایی در مکان‌هایی سنددار شدن را دنبال کنند که اهالی آن منطقه نیز آمادگی مشارکت داشته باشند. به گفته لبافی براساس اعلام مسئولان جهاد برای انجام تعهدات نقشه‌برداری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، اعتباری ۲۶۱ میلیاردی نیاز است.
 
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده بیان کرد: در حوزه تهیه طرح کاداستر زمین‌های زراعی کشاورزی دچار مشکل هستیم که البته به گفته جهاد کشاورزی، علاوه‌بر اینکه نهادهایی، چون اوقاف و آستان قدس در مالکیت این اراضی نقش دارند، با کمبود اعتبار نیز مواجه‌ایم و باید ببینیم برای رفع این مشکل چه باید کرد تا ازطریق شورای گفتگو و ستاد تسهیل موضوع را پیگیری کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله نصرتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
سلام من در روستا زندگی میکنم جای برای دورست کردن خانه نیست منابع طبیعی نمی زاره خانه دورست کنیم زمینم بهمان واگذارنمیکنه میریم بنیاد مسکن میگه باید تغیرکاربری بگیری حالا ماکه بی خانومانیم چکار کنیم راه حلاش چی هست
یعقوبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
0
سلام من درتهران زندگی میکنم تصمیم گرفتم که به روستا مهاجرت کنیم و وام بگیرم ایامشکلی پیش نمیادبرای ضامن زمین هم دارم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->