تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در پاریس به حبس محکوم شد رئیسی وارد «کراچی» قلب اقتصادی پاکستان شد حمله پهپادی حزب الله به ۲ پایگاه نظامی ارتش اسرائیل وزیر دفاع روسیه: اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد اردوغان در راه بازگشت از عراق: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سرلشکر باقری: وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است
سرخط خبرها

درباره نخست‌ وزیر جدید ژاپن

  • کد خبر: ۴۳۲۰۹
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
درباره نخست‌ وزیر جدید ژاپن
یوشی‌هیده سوگا، پدری کشاورز و معلم داشته و بزرگ‌شده روستایی در شمال ژاپن است.
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ با وجود اینکه بسیاری از سیاست‌مداران ژاپنی از خانواده‌هایی سیاسی و برخاسته از قشر نابغه جامعه هستند، یوشی‌هیده سوگا، پدری کشاورز و معلم داشته و بزرگ‌شده روستایی در شمال ژاپن است. او بیش از آنکه به کاریزمای خود شهرت داشته باشد، به اظهارات خنثایش از سیاست‌های دولت شناخته می‌شود. علاوه‌بر این، سوگای هفتادویک‌ساله، حتی از آبه شینزویی که به‌خاطر بیماری از سمت نخست‌وزیری استعفا کرده است، نیز مسن‌تر است. با وجود این‌ها، روز دوشنبه، دبیر اول و سخن‌گوی کابینه ژاپن که سال‌های بسیاری آبه را همراهی کرده بود، با اکثریت آرا به رهبری حزب محافظه کار لیبرال دموکرات، یا همان حزب حاکم بر ژاپن درآمد و قرار است همین هفته به مقام نخست‌وزیری ژاپن برسد. سوگا باید هر‌چه سریع‌تر دست به کار شود. او درحالی بر مسند رهبری می‌نشیند که اقتصاد ژاپن در میانه همه‌گیری جهانی از پا درآمده و سال‌ها رونق و شکوفایی به‌دست‌آمده توسط آبه، از بین رفته است.
 
همچنین، ژاپن درحالی نخست‌وزیر خود را از دست داده است که ازسوی چین و کره‌شمالی تحت فشار قرار دارد؛ نخست‌وزیری که در حوزه سیاست خارجی، میراثی را از خود به یادگار گذاشته است که بخش مهمی از آن به‌واسطه راهبردی‌ترین متحد ژاپن، آمریکا، به دست آمده است. با وجود آنکه سوگا متعهد شده بود سکان رهبری ژاپن را از همان نقطه‌ای به دست بگیرد که آبه آن را رها کرده بود، هنوز نتوانسته است چشم‌انداز روشنی از ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، ارائه بدهد و با وجود آنکه حدود ربع قرن از حضور او در صحنه سیاست می‌گذرد، هنوز سیاست‌های قدرتمندی را از خود به نمایش نگذاشته است. ازجمله مسائلی که پیگیری آن‌ها از سوگا توقع می‌رود، اصلاح قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن و بازگرداندن گروگان‌های ژاپنی از کره‌شمالی است. او همچنین گفته است که به فرمول اقتصادی آبه یا همان «آبه‌نومیکس» پایبند خواهد بود.

اما برخی دیدگاه‌های سیاسی سوگا به نگرانی‌هایی انجامیده است. تحلیلگران بر این باورند که مغز متفکر اقدامات مقتدرانه آبه، از جمله افزایش نفوذ بر بروکراسی گسترده ژاپن و به‌کارگیری تاکتیک‌هایی برای سرکوب منتقدان در رسانه‌های خبری، یوشی‌هیده سوگا بوده است. اما مهم‌ترین سؤالی که با روی کار آمدن سوگا به وجود می‌آید، این است که او تا کی در این جایگاه دوام خواهد آورد؟ و پاسخ این سؤال در شیوه مدیریت او، در مواجهه با چالش‌هایی، چون همه‌گیری ویروس، المپیک به‌تأخیرافتاده و تنش‌های بالاگرفته با چین نهفته است. با این حال آقای سوگا برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری، رضایت بیش از ۵۰ درصد مردم ژاپن را، در افکارسنجی هفته گذشته این کشور به‌دست‌آورده است و می‌تواند تا مدتی از آن بهره ببرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->