۹ کشته و یک مصدوم در تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مرگ تدریجی یک نابغه | نجفی به قتل عمد محکوم شد

  • کد خبر: ۴۳۲۱۲
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
مرگ تدریجی یک نابغه | نجفی به قتل عمد محکوم شد
وکیل‌مدافع نجفی اما معتقد بود این قتل، شبه‌عمد است و به‌همین علت درخواست فرجام‌خواهی از دیوان عالی کشور داده است.
زهرا اسکندریان | شهرآرانیوز؛ شاید وقتی در تمام دروس دانشگاه MIT آمریکا رتبه+A را دریافت می‌کرد یا به‌عنوان نفر اول کنکور ورودی به دانشگاه صنعتی شریف تهران راه یافت یا قبل‌تر از آن در تمام امتحانات نهایی مدرسه‌اش رتبه برتر را کسب می‌کرد، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که قرار است سرنوشتش در هفتاد‌سالگی به حمامِ خانه‌ای در سعادت‌آباد گره بخورد. کسی فکرش را نمی‌کرد مردی که تنبیه بدنی را در آموزش‌وپرورش ممنوع کرد، حقوق معلمان را افزایش داد، به‌قول محمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، «نجفی ویرانه میراث فرهنگی را برپا خواهد ساخت»، و بعد از حضور چندماهه‌اش در این سازمان، جام شیردال کلماکره را از نیویورک به ایران بازگرداند، سرنوشتش به ۱۲ رأی بیشتر گره بخورد و با اتهام قتل عمد به زندان برود.
 
محمدعلی نجفی با ورودش به هر حوزه‌ای تحولی ایجاد می‌کرد و صدایی به گوش می‌رساند. مثل زمانی که فقط ۳ ماه در دولت روحانی سرپرستی وزارت علوم را در دست داشت و در همین زمان کم، بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دولت دهم را انجام داد که در نتیجه آن ۸۴۰نفر از بورسیه‌ها، لغو بورسیه و موظف به بازگرداندن تمام هزینه‌های بورسیه خود شدند و در ادامه هم ۳۶نفر از تحصیل محروم شدند یا در زمان او بود که به‌عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، لایحه خروج از رکود دولت تدوین و تقدیم مجلس شد. اما در همین سال‌ها یعنی سال ۹۲ بود که زندگی نجفی روی سراشیبی موج سینوسی‌اش قرار گرفت. کسی که زمزمه‌اش شنیده می‌شد تا در انتخابات سال ۸۴ ریاست‌جمهوری، نامزد اصلاح‌طلبان شود، مجلس اصول‌گرا در سال ۹۲ برای وزارت رأی اعتماد به او نمی‌داد و روحانی هم سعی می‌کرد او را در شورا‌های مختلف آموزشی یا میراثی نگه دارد.
 
بعد هم با روی‌کارآمدن شورای شهر اصلاح‌طلبان در تهران، نجفی به‌عنوان شهردار جایگزین قالیباف شد. البته مدیریتی که حواشی زیادی داشت و باعث شد ۲ بار از این سمت استعفا دهد. او فقط ۷ ماه شهردار تهران بود و ۲۳ اسفند ۹۶ استعفا کرد، اما شورای شهر با آن مخالفت کرد. با این حال با استعفای دوم او در ۲۱ فروردین ۹۷ موافقت شد. بعد آن از نجفی خبری نبود، جز چند شایعه درباره خودکشی ناموفقش در هتل لاله تهران که آن هم نه تأیید شد و نه تکذیب. هرچه که بود، بعد از حدود یک سال بی‌سروصدایی، ساعت ۱۲ ظهر ۷ خرداد ۹۸ خبر کشته‌شدن میترا استاد، همسر دومش، مثل بمب در فضای رسانه‌ای و مجازی ترکید.
 
میترا استاد، زنی که این اواخر عکس‌های دونفره‌اش با نجفی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شد، حالا در حمامی که پرخون بود، مرده بود و یادداشتی از نجفی هم در خانه پیدا شده بود: «سرانجام کار را به‌جایی رساند که دیگر چاره‌ای به‌جز آنچه انجام دادم، نگذاشت.» حالا بیشتر از یک سال از آن اتفاق می‌گذرد و برای نجفی ۵ جلسه دادگاه برگزار شده است. نتیجه دادگاه او که ۸مرداد سال گذشته برگزار شد، محکومیت نجفی به قصاص نفس از سوی دادگاه بدوی و قابل تجدیدنظرخواهی بود. با این حال او ۲ هفته بعد از سوی خانواده مقتول بخشیده شد و یک ماه بعد از زندان آزاد شد، این آزادی ۲ روز بیشتر دوام نیاورد و بنا به حکم دادگاه، نجفی دوباره بازداشت شد. آذر سال گذشته بود که دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده برگزار و نجفی برای قتل عمد به ۶سال و نیم حبس و برای نگهداری اسلحه به یک سال و ۳ماه حبس محکوم شد.
 
اما وکیل‌مدافع او معتقد بود این قتل، شبه‌عمد است و به‌همین علت درخواست فرجام‌خواهی از دیوان عالی کشور داشت تا دیروز، روزی که اختلاف ۱۲ نفری در رأی قاضی‌ها باعث شد در نهایت نجفی به قتل عمد محکوم شود. اما آنچه در اینجا جای سؤال دارد، صحبت‌هایی است که دادستان کل کشور کرده است: «این خانم اطلاعاتی از این مرد به‌دست آورده بود که مرد به‌شدت نگران بوده است تا جایی که قاتل در اظهاراتش می‌گوید به او گفتم قضیه را تمام کنیم.» این حرف در کنار شایعات دیگری مثل کنترل، تهدید و شنودکردن نجفی به‌وسیله میترا استاد کمی ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند، اما حالا میترا استادی نیست که بگوید از چه خبر داشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->