سؤال عجیب قلعه‌نویی از آرسن ونگر چه بود؟

  • کد خبر: ۴۳۳۶۹
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
سؤال عجیب قلعه‌نویی از آرسن ونگر چه بود؟
روز گذشته وبیناری با حضور آرسن ونگر و مربیان ایرانی به همت فدراسیون فوتبال برگزار شد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ وبینار دانش‌افزایی مربیگری فوتبال، روز گذشته در‌حالی با حضور آرسن ونگر برگزار شد که جمع گسترده‌ای از مربیان فوتبال ایران در این دوره حضور داشتند؛ اتفاقی که برای اولین‌بار با این کیفیت و با حضور مدرسی در سطح اول کلاس‌های جهانی برگزار شد. آرسن ونگر که در‌زمینه مربیگری برای خودش سبک‌و‌سیاق منحصر‌به‌فردی دارد، با شناسایی استعداد‌های جوان و پرورش آن‌ها در آرسنال، برای مدتی طولانی توپچی‌ها را به قطب درآمدی فوتبال انگلیس تبدیل کرده بود. پیرمرد فرانسوی و شیک‌پوش ظهر دیروز مقابل بیش از ۵ هزار مربی و کارشناس فوتبال ایران قرار گرفت.
 
این وبینار که با حضور گسترده مربیان ایرانی در رده‌های مختلف برگزار شد، ۹۰ دقیقه طول کشید و طی آن مربی شهیر فرانسوی به سؤالات مختلف مربیان پاسخ داد. پرسش‌های گوناگون از طیف‌های مختلف مربیان ایرانی از امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام گرفته تا دراگان اسکوچیچ، سر‌مربی تیم ملی کشورمان، که گاه بسیار فنی و گاه بسیار ساده و به‌شدت پیش‌افتاده بود. سؤالات حاشیه‌ای و بیشتر شخصی که از این مربی پرسیده شد، باعث شد تا عمده وقت این دوره هدر شود و تنها چند سؤال فنی در حوزه فوتبال مطرح شد!


سخنرانی ونگر

آرسن ونگر، در ابتدای این وبینار دقایقی صحبت کرد و گفت: ایران کشور بزرگی با استعداد‌های زیاد است و مربیان خوبی در ایران دارید که نیاز است در مسیر آموزش و پیشرفت دائمی قرار داشته باشند. در فیفا ما مسئول این هستیم که پتانسیل‌های این کشور‌ها را بالا ببریم و هدف ما یاری‌رساندن به فدراسیون‌هاست.
 
او ادامه داد: ما در حال تدارک دوره‌های مربیگری برای برخی کشور‌ها از‌جمله ایران هستیم. طبعا نیاز‌های شما را تحلیل و آنالیز می‌کنیم و با برنامه‌ریزی به شما ارائه خواهیم داد. فوتبال امروز یک فوتبال فشرده و متراکم است و بازیکن گاهی برای اثبات ایده‌های تکنیکی و حتی تاکتیکی‌اش با کمبود فضا مواجه می‌شود! من بر این باور هستم که در چنین‌شرایطی بازیکن باید سرعت تصمیم‌گیری‌اش را بالا ببرد و انعطاف‌پذیری بالایی در شرایط بازی داشته باشد.

خیلی‌ها می‌گویند بازیکن در فوتبال حرفه‌ای توسط باشگاه‌ها کنترل می‌شوند، اما آرسن ونگر گفت: در لندن ۱۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند و سخت است در چنین‌فضایی و با چنین‌جمعیتی بازیکن را کنترل کرد و این بازیکن است که باید احساس‌مسئولیت کند.
 
سرمربی سابق آرسنال گفت: باشگاه باید ارزش‌هایش را به بازیکن تفهیم کند و بازیکن باید متوجه شود در خارج از زمین یک الگو برای جوانان به شمار می‌رود و باید روی رفتار‌های خود مدیریت داشته باشد. به‌واقع بازیکن باید در زمین به قوانین احترام بگذارد و همچنین هم‌تیمی‌هایش و با تمرکز بازی کند و از همه مهم‌تر کمی مهربان‌تر باشد و در بیرون از زمین باید متوجه مسئولیت اجتماعی که بر دوش دارد و همچنین ارزش‌های باشگاه شود.


از سؤال عجیب قلعه‌نویی تا پرسش فنی اسکوچیج

در ادامه امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، حمید استیلی، حسین عبدی، اسکوچیچ و... سؤالاتی را مطرح کردند. سؤال امیر قلعه‌نویی بیشتر شبیه پرسش‌های خبرنگاران بود! جایی‌که پر‌افتخار‌ترین مربی لیگ برتر ایران از ونگر پرسید: آقای ونگر! اگر به گذشته برگردید، همین راه را دنبال می‌کنید؟! ونگر در پاسخ به این سؤال گفت: هر مربی با توجه به باورها، دانش و تحصیلات، همچنین فلسفه کاری که دارد، روش مد‌نظرش را انتخاب می‌کند و من هم بر اساس ایده‌آل‌ها و روش کاری خودم فعالیت کردم که از این سبک کار پشیمان نیستم. به اعتقاد من شما باید به اصول خودتان در کار پایبند باشید و به بعضی موضوعات یا حتی انتقاد‌هایی که می‌شود، توجه نشان ندهید. من اگر به گذشته بازگردم، باز هم این فلسفه و روش را انتخاب خواهم کرد و از انتخاب آن پشیمان نیستم.

سؤال جواد نکونام فنی‌تر از مربی سابق خود بود. او درباره چگونگی مدیریت و مهار ستاره‌های تیم سؤال کرد که آرسن ونگر در‌این‌باره گفت: بازیکن بزرگ باید به قوانین تیم احترام بگذارد و او اگر وجود دارد، به‌این‌خاطر است که تیم وجود دارد و اگر تیم نباشد، او هم وجود نخواهد داشت. بازیکن بزرگ باید با ارزش‌های باشگاه آشنا شود و به آن‌ها احترام بگذارد. آرسن ونگر درباره نحوه استعداد‌یابی در پاسخ به سؤال حمید استیلی گفت: با بازیکن از ۵ تا ۱۲ سالگی باید روی مسائل تکنیکی کار کرد؛ حد فاصل ۱۲ تا ۱۶ سالگی باید به مسائل بدنی اهمیت داد و در ادامه مسائل تاکتیکی در اولویت قرار گیرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان، یکی دیگر از مربیان سرشناس این وبینار بود که از ونگر درباره کاربرد‌های جی‌پی‌اس و اطلاعات فنی که این فناوری می‌تواند به مربیان بدهد، پرسید که استاد فرانسوی فوتبال گفت: یک واقعیت روشن است که اعداد‌و‌ارقام کمک زیادی به مربیان می‌کند. من به اطلاعات، اعتقاد زیادی دارم؛ چون بسیار تأثیر‌گذار است.

اسکوچیج در ادامه از ونگر درباره تعادل میان تکنیک و تاکتیک سؤال کرد که مربی سابق آرسنال گفت: در فوتبال تعادل بین این ۲ مقوله به‌شدت مهم و لازم است و بازیکن باید حتما تابع تصمیمات مربی باشد. این موضوع با برگزاری تمرینات منظم و بهره‌بندی از رویه‌های مناسب عملیاتی می‌شود.

حسین عبدی درباره بازیابی تیم در فواصل مسابقات پرسید و چند مربی گمنام دیگر پرسشگران این جلسه بودند که در انتهای آن یحیی گل‌محمدی هم از قطر اضافه شد، اما سر‌مربی قرمز‌ها فرصت سؤال‌کردن را از دست داد؛ چون جلسه به پایان رسید!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->