ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت
سرخط خبرها

آیا «نورالینک» انسان را به یک قدرت بی‎ رقیب تبدیل می‎کند؟

  • کد خبر: ۴۳۳۸۵
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
آیا «نورالینک» انسان را به یک قدرت بی‎ رقیب تبدیل می‎کند؟
بد نیست نگاهی به پروژه «نورالینک» بیندازیم که به‌تازگی مطرح شده است. جایی که ردپای مرد تراز اول فناوری‌های متفاوت جهان در آن دیده می‎شود. درست حدس زدید؛ «ایلان ماسک»!
مریم ملی | شهرآرانیوز؛ دنیایی را تصور کنید که در آن دیگر معلولیت یا از دست دادن عضوی مثل دست و پا  در سوانح و حوادث، به‌جز بار روانی، مشکلات جسمی و محدودیت به وجود نمی‎آورد و تنها با یک تراشه می‎شود ارتباط عصب‎ها را با مغز برقرار کرد و با اضافه کردن دست یا پای مصنوعی تمام حرکات عادی و روزمره انسان را بازسازی کرد. این دنیا بیشتر شبیه سکانسی از فیلم‎های علمی‌تخیلی است. سکانسی که در آن انسان‎هایی با بدن‎های معمولی و تراشه‎هایی در ذهن قادر به کار‌هایی متفاوت هستند. اما اگر بخواهیم از این دنیای فانتزی فاصله بگیریم و به واقعیت این روز‌های دنیای علم و فناوری بیاییم، بد نیست نگاهی به پروژه «نورالینک» بیندازیم که به‌تازگی مطرح شده است. جایی که ردپای مرد تراز اول فناوری‌های متفاوت جهان در آن دیده می‎شود. درست حدس زدید؛ «ایلان ماسک»!
 
او خالق شرکت «اسپیس ایکس» است و طراح و مؤسس شرکت «تسلا موتورز» و «پی پال» بوده و ممکن است شما نامش را در کنار پروژه‏‌هایی مثل ماهواره‎های «استارلینک» و «تسلارودستر» یا همان ماشین پرنده فضایی شنیده باشید. ایلان ماسک مدت‎ها پیش درباره ایده استفاده از تراشه‎های هوشمند در مغز انسان صحبت می‎کرد و حالا از مرحله آزمایش آن روی حیوانات خبر می‎دهد.
 
او در سخنرانی زنده‏‌ای که در ۲۸ آگوست امسال داشت، از فعالیت‏‌ها و پیشرفت‎های این شرکت صحبت کرد و گفت که رابط مغز و رایانه استارت‌آپ علوم اعصاب «نورالینک» نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت شایان توجهی کرده است، اما هنوز با عرضه تجاری فاصله دارد. او گفت این محصول تأییدیه محصول پزشکی نوآورانه را از سازمان غذا و داروی آمریکا به دست آورده است. نسل جدید این فناوری ابعاد کوچکی دارد و درون حفره‎ای در جمجمه جای داده می‎شود و به‌وسیله ۱۰۲۴ الکترود باریک که در مغز فرو می‌روند، با آن ارتباط برقرار می‌کند و سپس به کمک بلوتوث به رایانه خارجی وصل می‌شود.
 
ماجرا زمانی جالب می‎شود که ماسک درباره آزمایش این محصول روی حیوانات صحبت می‎کند و می‌گوید این تراشه هوشمند در مغز ۲ خوک قرار داده شده و فعالیت نورونی آن‎ها در رایانه بررسی شده و بعد هم بدون مشکل از سرشان خارج شده است.
 
او می‌گوید این محصول برای اهداف پزشکی و درمان افرادی استفاده خواهد شد که از آسیب‎های مغزی‌نخاعی یا بیماری‌های موروثی رنج می‌برند و توان حسی و حرکتی‎شان را از دست داده‎اند. شخصی را تصور کنید که در اثر یک تصادف بخشی از نخاعش آسیب دیده است و نمی‎تواند بخشی از بدنش را حرکت دهد، اما به کمک این فناوری می‌توان با قرار دادن یک ایمپلنت در بخش آسیب‌دیده و استفاده از این تراشه هوشمند در جمجمه، توان حرکتی را دوباره به او بازگرداند.
 
ایلان ماسک از این ایده هم فراتر می‌رود و از «تله‌پاتی ذهنی» (Conceptual Telepathy) صحبت می‎کند. این فناوری بدون نوشتن و صحبت کردن ارتباط بین افراد را امکان‌پذیر می‌کند. هدف هم این است که انسان برای رقابت با هوش مصنوعی در آینده کاملا آماده باشد.
 
اگر سریال Black Mirror را دیده باشید، در یکی از قسمت‏‌ها می‎بینیم که افراد می‎توانند به کمک یک تراشه کوچک که در پشت گوششان نصب شده و با مغز و چشم‎ها هم در ارتباط است، از تمام خاطرات و لحظاتشان فایل پشتیبان تهیه کنند. این تصویر می‎تواند هم ترسناک باشد و هم جذاب و کاربردی برای شناسایی مجرمان و حقایقی که پنهان مانده‎اند.
 
ماسک می‎گوید این فناوری در آینده تا حدی پیش می‎رود که بشود این فایل‎های پشتیبان را روی بدن افراد دیگر و حتی ربات‎ها و ابزار‌های دیجیتال آپلود کرد. نکته جالب دیگر این است که نورالینک امکان دیدن در محدوده امواج فروسرخ، فرابنفش و پرتو‌های ایکس را امکان پذیر خواهد کرد که در حالت عادی برای ما قابل مشاهده نیستند و بشر در آینده به «دید مافوق بشری» دست خواهد یافت.
 
نورالینکِ در حال توسعه، یک ربات جراح بسیار پیشرفته است که تمام اعمال جراحی کاشت ایمپلنت در مغز ازجمله شکافتن سر، سوراخ کردن جمجمه، فروکردن صد‌ها رشته سیم بسیار نازک به درون مغز و کاشتن ابزار و درنهایت بخیه سر را انجام خواهد داد. ماسک می‌گوید این ربات به‌گونه‌ای طراحی شده است که حین عمل جراحی به رگ‌های خونی آسیب نمی‌زند؛ بنابراین خبری از خون‎ریزی هم نخواهد بود. نصب نورالینک بدون نیاز به بیهوشی عمومی کمتر از یک‌ساعت طول می‌کشد و کاربران می‌توانند این عمل را صبح انجام دهند و بعد در طول روز به خانه بازگردند. تنها یک شکاف کوچک در سر ایجاد می‌شود که می‌تواند به‌وسیله مو‌ها پوشانده شود. ماسک این موضوع را با کمی شوخی بیان می‌کند و می‌گوید: «این وسیله شبیه یک دستبند هوشمند با سیم‌هایی بسیار ریز در جمجمه شماست. شاید من هم‌اکنون یکی داشته باشم و شما ندانید!»
 
نورالینک مثل ساعت‌های هوشمندی که این روز‌ها توی بازار است، قابلیت‌های دیگری مثل اندازه‌گیری دما، فشا و حرکت را خواهد داشت و به کاربر درباره احتمال سکته قلبی هشدار خواهد داد. اگر برایتان این سؤال پیش آمده است که خب حالا چطور می‌شود چنین چیزی را شارژ کرد، باید بدانید آقای ماسک فکر این را هم کرده است و می‌گوید نورالینک با کمک پوست سر و بدون نیاز به سیم، قابل شارژ است. در کنار تمام نکات مثبتی که این فناوری همراه خود دارد، همچنان منتقدان زیادی معتقدند پیشرفت این‌چنینی فناوری می‎تواند برای بشر خطرآفرین باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->