۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهم اندک سی ان جی در تأمین سوخت کشور

  • کد خبر: ۴۴۳۳۶
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
سهم اندک سی ان جی در تأمین سوخت کشور
اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند. از همین رو تصمیم بر آن شد که سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت مکمل به سبد حمل‌ونقل کشور اضافه شود.

به گزارش شهرآرانیوز، توسعه صنعت سی‌ان‌جی در ایران بیش از یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته، زیرا شبکه گاز در سراسر ایران گسترده شده و اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند.

از همین رو تصمیم بر آن شد تا سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت مکمل به سبد حمل‌ونقل کشور اضافه شود تا علاوه بر حفظ محیط‌زیست، در مصرف سوخت مایع از جمله بنزین نیز صرفه‌جویی شود.

 

با توسعه همین صنعت در کنار افزایش ظرفیت پالایشی کشور بود که ایران توانست به جمع صادرکنندگان بنزین وارد شود و صادرات فراورده‌های نفتی در دولت تدبیر و امید رشدی چهاربرابری را تجربه کند.

مصرف سی‌ان‌جی کشور اکنون روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که به گفته سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اگر قرار بود این حجم سوخت با بنزین تأمین شود، ‌نیاز بود تا پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلار در مدت زمان چهار سال  احداث شود.

 

این در حالی است که  ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه‌سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند.

محمد رضایی همچنین تأکید کرده که  بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف ‌سوخت مایع با تبدیل یک میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی عمومی محقق می‌شود.

 

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی‌ان‌جی‌سوز به همان هدف برسیم.  

این اعداد نشان می‌دهد که می‌توان با دوگانه‌سوزکردن خودروها و استفاده از ظرفیت خالی صنعت سی‌ان‌جی که در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب در  روز است با کاهشی ۹۰ درصدی در هزینه‌ها، ‌سوخت مورد نیاز را تامین کرد.

 

در واقع وزارت نفت توانسته با توسعه صنعت سی‌ان‌جی،‌ پالایشگاه مجازی تاسیس کند که به جای ۸ میلیارد دلار هزینه با ۸۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود و در عین حال آلودگی کمتری ایجاد کرده و صادرات را نیز رونق می‌بخشد.

از سوی دیگر با  مصرف سوخت سی‌ان‌‌جی هزینه‌های حمل‌ونقل خانوار تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که در اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود. 

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->