تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت ریزش قیمت سکه چه بود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا قیمت ماکارونی افزایش می‌یابد؟

  • کد خبر: ۴۴۳۵۳
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
آیا قیمت ماکارونی افزایش می‌یابد؟
با‌توجه‌به افزایش قیمت گندم و آرد، خبر‌هایی از احتمال افزایش دوباره قیمت ماکارونی و دیگر صنایع آردبر شنیده می‌شود.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ هفته اول خرداد بود که خبر افزایش قیمت ماکارونی درپی افزایش نرخ گندم به صورت رسمی اعلام شد. بر این اساس، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۵۰ درصدی نرخ‌ها موافقت کرد و بعد از آن، مثلا قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای از ۵ هزارو ۲۰۰ تومان به ۷ هزارو ۸۰۰ تومان افزایش یافت. البته شهرآرا اردیبهشت امسال در گزارشی با عنوان «ماکارونی امسال هم گران‌تر می‌شود» از احتمال افزایش قیمت این محصول خبر داده بود.

ماکارونی که یکی از اقلام پرطرفدار در سبد خانوار به خصوص در بین اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، در سال‌های قبل نیز افزایش قیمت پیدا می‌کرد؛ مثلا در آستانه ماه رمضان سال ۹۸ نرخ این کالا ۷۰ درصد افزایش یافت که بازهم علت اصلی آن، افزایش قیمت گندم اعلام شد و قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰گرمی از ۳ هزارو ۱۰۰ به ۵ هزارو ۴۵۰ تومان رسید. بر این اساس، می‌توان گفت که قیمت این کالا از خرداد سال ۹۸ تاکنون ۱۲۰ درصد افزایش یافته است و حالا حرف وحدیث‌هایی از افزایش دوباره قیمت این کالا آن هم با گذشت فقط چند ماه از افزایش نرخ قبلی به گوش می‌رسد. همین مسئله بهانه‌ای شد تا با مراجعه به بازار مصلی، وضعیت عرضه این کالا را در یکی از بازار‌های عمده فروشی مشهد بررسی کنیم.

آقای عارفی از پشت پلاستیک نصب شده دورتادور میز کارش با نشان دادن یک بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی‌ می‌گوید: قرار است این کالا یک بار دیگر گران شود و احتمالا قیمت مصرف کننده آن به بیشتر از ۹ هزار تومان هم برسد. او که به شنیده‌های خود اطمینان دارد، تعداد زیاد کارتن‌های چیده شده ماکارونی در انتهای انبار را نشان می‌دهد و تاکید می‌کند: این موضوع را بازاریاب‌های شرکت‌های بزرگ به واحد‌های صنفی گفته اند. برای بررسی موضوع از دیگر کسبه هم در این باره پرس وجو می‌کنیم. آقای جهانی که بیرون مغازه اش به اندازه کارتن‌های شوینده، کارتن ماکارونی نیز دیده می‌شود، می‌گوید: وضعیت بازار به جایی رسیده که کار ما از ناله گذشته و به گریه رسیده است. اکنون کارخانه‌ها با ناز و منت به ما ماکارونی می‌فروشند.

او درباره احتمال افزایش دوباره قیمت ماکارونی هم این طور می‌گوید: من هم این موضوع را از چند فرد مطلع شنیده ام. اصلا از قبل گفته بودند که موج دوم گرانی‌ها از اوایل مهر شروع می‌شود. البته هرقدر بخواهید، ماکارونی در بازار هست، اما می‌گویند قرار است دوباره گران شود.

اما در این میان آقای شیبانی، یکی دیگر از کسبه بازار مصلی، همان طور که بیرون مغازه روی صندلی چرخ‎‌دار نشسته است و چای می‌خورد، از این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: مگر چندبار قرار است گران شود؟ من به تازگی خرید نکرده ام، ولی بعید می‌دانم که دوباره افزایش قیمت داشته باشد؛ چون این طور وقت‌ها معمولا مشتریان برای خرید هجوم می‌آورند.

درحال گپ وگفت با این عمده فروش هستیم که ۲ مرد نزدیک می‌شوند و یکی از آن‌ها از آقای شیبانی می‌پرسد: ماکارونی با تناژ بالا دارید؟ آقای شیبانی با نگاهی متعجب، صحبتش را با ما قطع می‌کند و به مشتری‌ها جواب مثبت می‌دهد. او پس از چک وچانه با مشتریانش، قیمت عمده فروشی یکی از برند‌های معروف ماکارونی را ۶ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام می‌کند و برای بستن قرارداد به داخل مغازه می‌رود.


گرانی دوباره ماکارونی بعید نیست

با این همه برای اطمینان از دیده‌ها و شنیده‌های خود به سراغ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌رویم. آیا احتمال افزایش دوباره قیمت ماکارونی وجود دارد یا این موضوع درحد یک شایعه است؟ سیدحسن حسینی در پاسخ به این سوال شهرآرا می‌گوید: من هم فکر می‌کنم گران شود و خیلی شایعه نباشد؛ چون قیمت آرد به دلیل گران شدن قیمت گندم درحال افزایش است و بعید نیست که نه فقط ماکارونی بلکه دیگر صنایع آردبر مثل کیک، کلوچه، شیرینی و... هم گران شود.

او می‌افزاید: در چند روز گذشته قیمت گندم در بازار آزاد ۳۰۰ تومان افزایش داشته و هرکیلوگرم آن به ۳ هزارو ۳۰۰ تومان رسیده است که آن را هم باید به صورت لحظه‌ای قیمت بگیریم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات آرد استان‌های خراسان در ادامه، با اشاره به اینکه گندم دولتی کم است و به موقع هم تامین نمی‌شود، می‌گوید: اکنون قیمت هرکیلو گندم دولتی ۲ هزارو ۷۰۰ تومان است که بعد از دریافت حواله باید از استان مرکزی بارگیری شود و فقط هزینه حمل هرکیلو تا زمان رسیدن به استان خراسان ۳۰۰ تومان است که مشکلات فراوانی دارد.

حسینی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه دولت نتوانست نهاده‌های دامی ازجمله جو را به اندازه تامین کند، در فصل برداشت گندم، این محصول بیشتر جذب کارخانه‌های خوراک دام شد و وارد چرخه تولید نشد؛ به همین دلیل اکنون خیلی گران شده است که به احتمال زیاد به دنبال آن با افزایش قیمت آرد، هزینه تمام شده صنایع آردبر افزایش می‌یابد و قیمت محصولاتی مثل ماکارونی نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته او قیمت هرکیلوگرم آرد با گندم دولتی در بازار حدود ۳ هزارو ۵۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم آرد با گندم آزاد بسته به نوع آرد ۳ هزارو ۸۵۰ تا ۴ هزار تومان است.

فعالان در صنعت تولید ماکارونی معتقدند با توجه به پرطرفدار بودن این محصول و طیف گسترده مصرف کنندگان، همیشه در زیاد کردن قیمت‌ها احتیاط کرده اند و برای ادامه فعالیت خود، باید محصولاتشان را با هزینه واقعی تولید، عرضه کنند، بنابراین افزایش قیمت این کالا آن هم دوبار در سال بی سابقه است. هرچند این موضوع هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و حالا باید منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور باشیم. البته با توجه به بی ثباتی قیمت در مواد اولیه ازجمله آرد و همچنین هزینه‌های بسته بندی این محصول، گران شدن دوباره آن دور از انتظار نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->