آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش بینی‌ قیمت دلار در بازار ایران

  • کد خبر: ۴۴۶۸۹
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
پیش بینی‌ قیمت دلار در بازار ایران
دلار روز شنبه به زیر سطح ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان نیامد، اگر طی روزهای آینده اسکناس آمریکایی به کانال ۲۹‌هزار تومانی نرود، با افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در اولین روز هفته، میزان نوسان دلار کاهش یافت. در ابتدای روز شنبه، خریدهای ارزی در بازار زیاد بود و این ارز به همین واسطه وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد. زمانی که قیمت دلار وارد محدوده ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان شد، میزان فروش‌ها افزایش یافت و این ارز به کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت.

 

ساعت ۴بعدازظهر، در معاملات عمده، این ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان موردمعامله قرار می‌گرفت که تنها ۵۰ تومان بالاتر از روز آخر هفته گذشته بود. روز پنج‌شنبه دلار بالای ۷۰۰ تومان رشد کرده بود و رشد ۵۰‌تومانی روز شنبه نشان می‌داد که متغیرهایی زمینه‌ساز کاهش نوسان افزایشی بازار شده‌اند.

 

به گفته فعالان، سه متغیر کاهشی سرعت رشد نوسان دلار در ابتدای هفته‌جاری را کاهش دادند. اولین متغیر، نزدیک‌شدن به مرز مقاومتی مهم ۲۹‌هزار و ۴۰۰ تومان بود. علامت کاهشی دوم، خبرهای مبنی بر افزایش عرضه ارز به‌خصوص در بخش حواله درهم بود.

 

در این میان، عده‌ای از فعالان هم عنوان می‌کردند که خبرهای جدید سیاسی و اقتصادی تا حدی انتظارات افزایشی معامله‌گران را تعدیل کرد. صبح روز شنبه بسیاری از کانال‌های اطلاع‌رسانی این خبر را برجسته کردند که صادرات نفت ایران بار دیگر افزایش پیدا کرده است.

 

براساس گزارش رویترز، بهرغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری داشته است. رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت که داده‌های دریافتی از حرکت نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) رشد داشته، اگرچه رقم‌های محاسبه شده تفاوت زیادی داشته و عددی بین ۴۰۰ هزار تا ۵/ ۱‌میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد. افزایش صادرات نفتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش درآمدهای ارزی منجر می‌شود و افزایش عرضه ارز، می‌تواند قیمت دلار را به‌سوی نرخ‌های پایین‌تر هدایت ‌کند.

 

دیدگاه‌های متناقض از آینده دلار

به‌رغم فعال‌شدن متغیرهای کاهشی، دلار روز شنبه به زیر سطح ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان نیامد. در حالی‌که عده‌ای از فعالان این مساله را به‌عنوان یک نشانه افزایشی در نظر می‌گرفتند، گروه دیگری باور داشتند، اگر طی روزهای آینده اسکناس آمریکایی به کانال ۲۹‌هزار تومانی نرود، با افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد.

 

در واقع از نگاه این گروه، کسانی که قبل‌تر اقدام به خرید دلار کرده‌اند، در صورتی‌که در روزهای آتی از افزایش بیشتر قیمت دلار ناامید شوند، در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. این دیدگاه شماری از فعالان فنی بازار است:

 

افزایشی‌ها از زاویه دید دیگری به ماندن دلار بالای ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان نگاه می‌کنند. این گروه اعتقاد دارند، ماندن دلار بالای سطح یادشده به معامله‌گران چنین سیگنالی را می‌دهد که کف قیمت بازار محکم شده است و می‌توانند با اطمینان بیشتری خریدهای خود را از سر بگیرند. آنچه مسلم است بازار به سطوحی رسیده است که ریسک خرید و فروش برای همه معامله‌گران زیاد شده است و آنها سعی می‌کنند با احتیاط در بازار فعالیت ‌کنند.

 

عموما بیشتر معامله‌گران در شرایط کنونی تمایل ندارند که به قصد سودهای درازمدت موقعیت خرید و فروش بگیرند و معمولا ترجیح می‌دهند در سطوح حمایتی و مقاومتی معاملات خود را ببندند. به‌عنوان مثال، یک معامله‌گر ممکن بود دیروز صبح در محدوده ۲۹‌هزار و ۲۰۰ تومان اقدام به فروش کند؛ سپس در محدوده ۲۸ هزار و ۹۰۰ اقدام به خرید ارز کند. اگر از این نقطه قیمت بالاتر یا پایین‌تر می‌رفت، به احتمال زیاد فرد ترجیح می‌داد با سود یا ضرر کم بار دیگر از بازار خارج شود.

 

عرضه ارز از نزدیکی قله

در ابتدای روز شنبه، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را بیش از ۷۰۰ تومان بالا آوردند. قیمت فروش دلار در ابتدای روز روی تابلوی این صرافی‌ها، ۲۸هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شد. در ادامه روز حتی این صرافی‌ها قیمت دلار را تا ۲۸هزار و ۷۰۰ تومان بالا آوردند. زمانی‌که صراف‌های بانکی قیمت را به این سطح رساندند، فروش‌ها در بازار آزاد بیشتر شد و قیمت در معاملات غیررسمی از کانال ۲۹‌هزار تومانی به کانال ۲۸‌هزار تومانی بازگشت.

 

به گفته فعالان، معامله‌گران غیررسمی حس کردند بازارساز با بالا آوردن قیمت‌ها به دنبال آن است که از قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه کند و نوسان‌گیران را عقب براند. در اواخر روز صرافی‌های بانکی، قیمت فروش دلار را کمی پایین آوردند و روی عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دادند. با این حال، بازار آزاد به این افت توجه چندانی نشان نداد. این مساله پیچیدگی بازار را برای معامله‌گران ارزی بیشتر کرد و موجب شد که در فروش ارز خود احتیاط بیشتری کنند. این احتیاط از آن جهت صورت گرفت که گروهی ترسیدند دلار بار دیگر امروز به کانال ۲۹‌هزار تومانی بازگردد.

 

دیروز جدا از بازار داخلی، گفته می‌شد که در بازار حواله درهم نیز میزان عرضه ارز افزایش پیدا کرده است. به گزارش «ایرنا»، دیروز ۳۰۰‌میلیون حواله درهم توسط بازارساز در بازار ثانویه عرضه شده است که نشان‌دهنده پاسخگویی کامل به نیاز متقاضیان و اشباع بازار است.

 

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای ایجاد تعادل در بازار حواله تجاری و کنترل نرخ آن به‌کار خواهد بست. ثبت ۴۵۰ میلیون یورو معاملات در سامانه نیما طی هفته آخر شهریور که رکورد انجام معاملات هفتگی در این سامانه را شکست، نشان‌دهنده حمایت جدی بانک مرکزی برای تامین ارز موردنیاز واردکنندگان و صادرکنندگان کشور است.

 

به گفته کارشناسان افزایش سرعت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به بازارهای داخلی مهم‌ترین دلیل ثبت این رکورد می‌تواند باشد.

 

در این میان، گروهی از فعالان هم باور دارند، سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر جواز فروش ارز به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها به صرافی‌های مجاز، نیز تاثیر بسزایی در مقابله با تلاش سفته‌بازان و نوسان‌گیران برای تقویت انتظارات تورمی داشته است.

 

با وجود تمام این اقدامات اما نباید از یاد برد که در موازات این تلاش‌های دولت ایران برای کنترل بازار، دولت ترامپ در آمریکا در طی هفته‌های اخیر با انجام تبلیغات سنگین رسانه‌ای و سیاسی پیرامون مساله عملیاتی‌شدن مکانیزم ماشه، تمام تلاش خود را برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور انجام داده است.

 

منبع: دنیای‌اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->