سرخط خبرها

رونمایی از" اسماءالحسنی " اثر دست شاگر استاد فرشچیان

  • کد خبر: ۴۵۱۱۷
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
رونمایی از
هاشم طلائیان یکی از شاگردان استاد فرشچیان تلألو دفاع هشت ساله ایران را در تابلوی زیبای اسماءالحسنی به منصه ظهور رساند.
به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌ای که به حرمت هشت سال رشادت دلیرانه فرزندان این مرز و بوم به نام دفاع مقدس نام‌گذاری شده است برنامه‌های مختلفی در منطقه برگزار شد.
 
اما مراسمی که در کتابخانه بزرگ مرکزی امام خمینی (ره) برگزار شد کاملا متفاوت بود. تفاوت این مراسم از نگاه من در این بود که علاوه بر خاطره‌گویی‌ها و یادآوری لحظه‌های تلخ و شیرین هشت سال دفاع، استاد هاشم طلائیان یکی از شاگردان استاد فرشچیان تلألو دفاع هشت ساله ایران را در تابلوی زیبای اسماءالحسنی به منصه ظهور رساند و این تابلوی زیبا با حضور حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان و سردار علی صلاحی از فرماندهان مدافع حرم رونمایی شد.

 

شهدا، هنرمندان واقعی

هاشم طلائیان، نقاش این اثر معنوی، درباره انگیزه الهام‌بخش به تصویر کشیدن این تابلو گفت: این اثر تابلوی اسماءالحسنی، اسماء اعظم خداوند است. خداوند در آخر سوره حشر می‌فرماید: «من نقاش هستم، هوالخالق الباری المصور. نقاشی کردم بدون اینکه از جایی الهام بگیرم.»
طلائیان ادامه داد:، چون حقیقت این نقاشی عشق خداوند به بندگانش است و عشق از زمره چیز‌هایی است که دیده نمی‌شود و حقیقت عشق دیده‌شدنی نیست من تصمیم گرفتم این واژه معنوی را به تصویر بکشم.

 

هنرمند، افشاکننده حقیقت عشق

او که سال‌ها شاگرد استاد محمود فرشچیان بوده است، افزود: زمانی که در رابطه با عشق و هنر از استادان بزرگم پرسیدم، به من گفتند هنرمند کسی است که بتواند واقعیت و حقیقت عشق را برای مردم افشا کند.
طلائیان دلیل رونمایی اثر هنری‌اش را در هفته دفاع مقدس این‌طور بیان کرد: شهدای ما هنرمندان بزرگی هستند به همین دلیل من این اثر را به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی کردم. به اعتقاد طلائیان هر اثر هنری برخاسته از یک کتاب است. به طور نمونه ما کتاب مختارنامه را داریم که هنر سینما آن را به منصه ظهور رسانده است. کار اثر هنری هم از مطالعه و از خود کتاب گرفته شده است.

 

آثار دفاع مقدس، امیدبخش زندگی

حجت‌الاسلام سبزیان با تجلیل از این هنرمند برجسته بیان کرد: ما نسلی هستیم که دفاع مقدس را از نزدیک لمس نکردیم و فقط شنیده‌ها و روایت‌ها و آثاری که بیانگر آن دوران است می‌تواند عظمت و شکوه آن دوران را برای هم‌نسلان من عیان سازد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان ادامه داد: دفاع مقدس هشت سال سبک زندگی، استقامت و امید را به مردم می‌آموزد و در دوره کنونی که در بسیاری از مواقع فشار‌های زندگی برای مردم طاقت‌فرسا می‌شود یادآوری دیدگاه‌های دفاع مقدس می‌تواند راهگشا باشد.

 

سنگر آفتاب، طرح موفق فرهنگی

وی با تأکید بر تفاوت دیدگاه دو نسلی که جنگ را دیده‌اند و آن‌هایی که ندیده‌اند بیان کرد: معرفی آثار بزرگی مانند تابلوی اسماءالحسنی یا کتاب‌هایی مانند فرنگیس و دختر شینا درس‌های بزرگی را به نسل جدید می‌آموزد و می‌تواند امیدبخش بزرگی باشد.
سبزیان برنامه‌هایی مانند سنگر آفتاب را که در آن به معرفی آثار بزرگ دفاع مقدس پرداخته می‌شود از طرح‌های مثمر ثمر در زمینه‌های فرهنگی دانست و افزود: همکاری خوب نهاد‌ها و تشکل‌های مختلف با این طرح ارزنده توانسته است نتایج فرهنگی خوبی به همراه داشته باشد. وی در ادامه از مدیر کتابخانه مرکزی و همکاران پرتلاش این بخش تشکر کرد و افزود: فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی در کتابخانه بزرگ امام خمینی (ره) در راستای ارتقای فرهنگی جامعه بوده و با برگزاری انواع برنامه‌ها در سطح مطلوب توانسته است مخاطب زیادی را به خود جذب کند.

 

اهمیت یادواره‌های شهدا

سردار علی صلاحی از فرماندهان جنگ و مدافعان حرم هم در رابطه با بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: یادآوری حماسه‌های نبرد حق علیه باطل باید در کنار روزمرگی‌های زندگی فرزندان ما قرار داشته باشد.
وی با تأکید بر اهمیت این یادآوری‌ها بیان کرد: آن‌هایی که معنی نام‌گذاری دفاع مقدس را درک نمی‌کنند و بر هر گونه برگزاری مراسم‌های معنوی مرتبط با دفاع مقدس خرده می‌گیرند حقیقت تأثیرگذاری شهدا و راه آنان را بر زندگی مردم درک نمی‌کنند و نمی‌بینند.
سردار صلاحی ادامه داد: فرزندان ما از سنین کودکی باید با دیدگاه شهدا مأنوس شوند و با یاد و خاطره آن‌ها آشنا باشند تا بتوانند در سنین نوجوانی در مسیر درست اسلام قدم بگذارند.

 

تقدیر از خالق اثر اسماءالحسنی

در پایان این مراسم معنوی که با حضور کارشناسان اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه، جمعی از اعضای شورای اجتماعی محله آب و برق و کارکنان کتابخانه و همچنین کتاب‌خوان‌های علاقه‌مند حاضر در فضای کتابخانه برگزار شد، حجت‌الاسلام سبزیان از استاد طلائیان خالق اثر اسماءالحسنی و سردار علی صلاحی با اهدای لوحی تقدیر و تجلیل کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->