نقش قانونگذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه یکتا چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت ریزش قیمت سکه چه بود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قیمت‌های نجومی گوشی موبایل و مشتری‌هایی که به سمت خرید نمی‌روند

  • کد خبر: ۴۵۷۲۰
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
قیمت‌های نجومی گوشی موبایل و مشتری‌هایی که به سمت خرید نمی‌روند
سرانجام ارتعاشات نوسان قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به حدود ۳۰ هزار تومان به بازار گوشی تلفن‌همراه در مشهد رسید. نوساناتی که به گفته فروشندگان این کالا در ۱۰ روز گذشته باعث عمیق‌تر شدن خواب خریدوفروش در بازار موبایل شده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ سرانجام ارتعاشات نوسان قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به حدود ۳۰ هزار تومان به بازار گوشی تلفن‌همراه در مشهد رسید. نوساناتی که به گفته فروشندگان این کالا در ۱۰ روز گذشته باعث عمیق‌تر شدن خواب خریدوفروش در بازار موبایل شده است. به گفته این افراد هرچند قیمت دلار در دو روز گذشته کاهش پیدا کرده است، اما بی‌ثباتی نرخ ارز سبب قفل شدن بازار شده است.
 
به عنوان مثال در ۱۰ روز گذشته قیمت برخی از گوشی‌های کره‌ای و چینی ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان گران‌تر شده است. همچنین گوشی‌های ارزان قیمت نیز از گرانی بی نصیب نمانده و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر شده‌اند. اگر پیاده در خیابان احمدآباد -که یکی از بورس‌های فروش تلفن همراه در مشهد است- قدم بزنید و آن را با گذشته نه‌چندان دور آن مقایسه کنید، حتما پی به خلوتی فروشگاه‌ها خواهید برد. کاملا طبیعی است که مردم در این شرایط اقتصادی از خرید یکی از کالا‌هایی که قیمت آن به‌صورت مستقیم متاثر از قیمت ارز است، منصرف شوند.
 
هرچند گوشی تلفن‌همراه در عصر فناوری و در این روز‌های کرونایی به یک کالای اساسی تبدیل شده است، مشهدی‌ها ترجیح می‌دهند با نگهداری و تعمیر همان گوشی‌های قدیمی، فعلا سراغ خرید این کالای ضروری نروند. به قول یکی از کسبه خیابان احمدآباد، وای به حال کسی که در این شرایط وانفسا به هر دلیلی مجبور به خرید گوشی شود، آن وقت باید برای «بی‌کیفیت‌ترین» گوشی‌ها حداقل بین ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه کند که این یعنی، بیش از حقوق ماهانه یک کارمند.


ماکت به‌جای موبایل

«شما خودتان حاضرید از این بازار خرید کنید؟» این سوال را آقای مرادی، فروشنده یکی از فروشگاه‌های تلفن همراه در خیابان احمدآباد، از ما می‌پرسد. او می‌گوید: بیشتر تلفن‌های داخل ویترین، ماکت هستند و خود ما هم درصورت داشتن مشتری، خرید می‌کنیم؛ چون از این نوسانات می‌ترسیم.
 
آقای مرادی ادامه می‌دهد: اواسط شهریور بازار به‌خاطر باز شدن مدارس و نیاز دانش آموزان به گوشی برای ورود به سامانه شاد، کمی تکان خورد که آن‌هم از سر مجبوری خانواده‌ها بود، اما در همین ۱۰ روز اخیر تعداد مشتری‌های ما از قبل هم کمتر شده است و اصلا شرایط خوبی نداریم. کاش حداقل قیمت‌ها ثابت شود تا هم ما بتوانیم بدون دغدغه کالا تهیه کنیم و هم مردم با خیال راحت‌تر خرید کنند.

یکی دیگر از کسبه در طبقه پایین پاساژ قصر موبایل در میدان شریعتی هم از ماکت بودن بیشتر گوشی‌های موجود در ویترین مغازه‌اش می‌گوید و درباره وضعیت بازار تلفن‌همراه در روز‌های پرتنش ناشی از نوسان نرخ ارز، این‌طور اظهارنظر می‌کند: خریدوفروش‌های ما تقریبا به صفر نزدیک شده است. شما تصور کنید قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A۱۰ که از گوشی‌های رده‌پایین محسوب می‌شود، شنبه این هفته نسبت‌به هفته قبل حدود یک‌میلیون تومان افزایش داشته و از ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده، اما همین گوشی امروز (یکشنبه) به‌دلیل کمی کاهش در قیمت ارز، نسبت‌به دیروز دوباره حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمتش کم شده است؛ این یعنی قیمت موبایل به قیمت ارز گره خورده است.

او می‌افزاید: خیلی‌ها گوشی‌های قدیم خود را که تاکنون گوشه خانه افتاده بود، برای تعمیر می‌آورند؛ البته هزینه تعمیرات هم به‌دلیل افزایش قیمت قطعات، زیاد شده است واصلا ارزان نیست، اما بازهم کمتر از خرید یک گوشی نوست.


فروش به مرز صفر رسیده است

«گوشی دست‌دوم خریداریم.» این جمله روی یک کاغذ سفید آچهار نوشته شده و روی شیشه خیلی از مغازه‌های این خیابان چسبانده شده است. از یک فروشنده درباره این کاغذ می‌پرسیم که می‌گوید: الان به‌دلیل افزایش قیمت گوشی، تقاضا برای خرید گوشی دست‌دوم زیاد شده است، اما فروشنده کم است؛ چون کمترکسی در این شرایط پرنوسان قیمت‌ها، حاضر به فروش گوشی کارکرده و سالم خود است.
بازار گوشی‌های نو خیلی خراب است؟ او با خنده پاسخ سوال ما را این‌طور می‌دهد: کجا بازار خراب است؟ روزی یکی‌دو دستگاه گوشی می‌فروشیم.

صحبت‌های فعالان این بازار به‌هم شبیه است. بیشترشان با بی‌حوصلگی پاسخ می‌دهند و انگار جواب سوال‌های ما با وجود خالی بودن بازار از مشتری، اظهرمن‌الشمس و حرف زدن درباره‌اش بی‌فایده است. اما حرف مشترک همه کسانی که ما به‌سراغشان می‌رویم، خرابی بازار و نزدیک شدن فروش روزانه آن‌ها به مرز صفر است.


پول خرید تلفن‌همراه نیست

«با وجود اینکه تلفن‌همراه از ردیف کالا‌های تجملی، خارج و به یک کالای ضروری تبدیل شده است و با وجود احتیاج مردم به این کالا، هیچ‌کس برای خرید آن پول ندارد.» این هم بخشی از صحبت‌های رئیس اتحادیه تلفن‌همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد درباره وضعیت بازار تلفن‌همراه در این روزهاست.

افشین اکبری می‌گوید: نه‌فقط مردم بلکه فروشندگان این کالا هم برای خرید سرمایه ندارند. هرکس ۱۰۰ عدد گوشی آورده، سرمایه‌اش صفر شده است و در ویترین بیشتر مغازه‌های موبایل‌فروشی ماکت است.
او با تاکید بر اینکه در ۱۰ روز اخیر به دلیل نوسان نرخ ارز کسی جنس نمی‌خرد و شرایط اصلا مطلوب نیست، می‌افزاید: به‌دلیل کاهش تقاضا در بازار میزان واردات موبایل هم کمتر شده است.

رئیس اتحادیه تلفن‌همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد اضافه می‌کند: این اتحادیه ۱۳۰۰ عضو دارد که از این تعداد ۲۵۰ نفر تعمیرکار و ۱۰۵۰ نفر فروشنده هستند. به گفته اکبری، در ۶ ماهه اخیر ۶۰۰ شکایت به اتحادیه ارسال شده که ۵۳ درصد در حوزه فروش و ۴۷ درصد در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->