کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

  • کد خبر: ۴۵۷۴۰
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد
در حالی که حیات سینما‌ها در هاله‌ای از ابهام است، مشاهدات از آن حکایت دارد که سینمایی دیگر در شرف اضافه شدن به سینما‌های مشهد است. این سینما در مجتمع تجاری حاشیه پارک کوهسنگی قرار دارد. به سینما آفریقا هم قرار است دو سالن دیگر اضافه شود. سری زده‌ایم به این دو سینما و با حیدر مرادی، مدیر امور سینما‌های حوزه هنری خراسان رضوی، گپ‌و‌گفتی داشته‌ایم.
رضا زوزنی | شهرآرانیوز - چند ماهی است سینما‌ها به دلیل سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا به چالش خورده‌اند. سیاست‌های یک بام و دو هوایی که این بخش از فرهنگ و هنر را تا ورطه ورشکستگی پیش برده است. در حالی که سینماداران مجبورند به دلیل تأکید ستاد ملی کرونا فیلم‌ها را با نیمی از ظرفیت سالن‌ها اکران کنند، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، سالن‌های غذاخوری و صنوفی از این دست که ممکن است فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت نشود، پذیرای مردم و مراجعه‌کنندگان هستند.

گزارش‌های میدانی شهرآرا از سینما‌های مشهد که در این شرایط فعال هستند نشان می‌دهد، همه آن‌ها موارد بهداشتی را رعایت و محیطی امن برای خانواده‌ها و سینمادوستان فراهم کرده‌اند.

در این میان و در حالی که حیات سینما‌ها در هاله‌ای از ابهام است، مشاهدات از آن حکایت دارد که سینمایی دیگر در شرف اضافه شدن به سینما‌های مشهد است. این سینما در مجتمع تجاری حاشیه پارک کوهسنگی قرار دارد و بهره‌بردار آن سازمان سینمایی حوزه هنری، «بهمن سبز»، است.

همچنین به سینما آفریقا، که در حاشیه میدان دکتر شریعتی قرار دارد، دو سالن دیگر افزوده خواهد شد.
در ادامه گزارش، سری زده‌ایم به این دو سینمای در حال احداث و توسعه و با حیدر مرادی، مدیر امور سینما‌های حوزه هنری خراسان رضوی، گپ‌و‌گفتی داشته‌ایم. همچنین با دو تن از اهالی مشهدی سینما نیز درباره توسعه سینما‌ها در مشهد گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


تکاپو در سینما‌های نیمه‌ساز

طبقه ششم مجتمع تجاری حاشیه پارک کوهسنگی، به فضای سبز مشرف است. نمایی چشم‌نواز که از طرفی می‌توان شهر را زیر پا دید و از طرفی دیگر هم پارک کوهسنگی را نظاره کرد. با اینکه تنها از سالن سینما سازه آهنی آن دیده می‌شود، اما از همین‌ها می‌توان فرم و حالت سالن را دریافت. در این فضای چند صد متری، ده سالن کوچک و بزرگ طراحی شده که حداقل نزدیک به ۱۱۰۰ صندلی به صندلی‌های سینمای مشهد اضافه خواهد کرد. کوچک‌ترین سالن حدود ۶۰ صندلی و بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۱۸۰ صندلی را در خود جای خواهد داد.
 
گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

در ارتفاع بودن این سینما شاید در هنگام تماشای فیلم مزیتی به حساب نیاید، اما قطعا تراس‌هایی که دور تا دور این ده سالن را احاطه کرده‌اند به یکی از جاذبه‌های دیدنی مشهد بدل خواهد شد. تماشای استخر معروف و قدیمی پارک کوهسنگی از تراس این سینما در ارتفاع پنجاه، شصت متری نیز خیره کننده و بدیع است. بخشی از تراس‌ها قرار است به سینمای روباز تبدیل شود. مابقی فضا به رستوران، کافی‌شاپ و محل بازی کودکان تبدیل خواهد شد.
 
گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

همچنین پنج دستگاه آسانسور و یک سرویس پله‌برقی، در نقاط مختلف بنا تعبیه شده تا دسترسی مراجعه‌کنندگان را به سینما آسان کند. با اینکه هنوز این طبقه از این مجتمع تجاری مسکونی چندان شباهتی به سالن سینما ندارد، اما از توضیحات حیدر مرادی می‌توان فهمید که کار عظیمی برای احداث سینما در این نقطه از شهر صورت گرفته است. تخریب و خارج کردن صد‌ها تن نخاله ساختمانی کاری طاقت‌فرسا بوده که او می‌گوید همه این کار‌ها را با همراهی کارکنان سینما‌های هویزه و آفریقا انجام داده‌اند و در کمتر کاری از کارگر‌های ساختمانی کمک گرفته‌اند.


سینما آفریقا نیز این روز‌ها در دست بازسازی است و به باور نگارنده پیشرفت و توسعه سالن در این سینما بیشتر به چشم می‌آید. اگر گذرتان به طبقه فوقانی این سینما افتاده باشد می‌دانید که در آن طبقه فضای وسیعی برای لابی وجود داشت. اما اکنون در آن فضا دو سالن مجزا ساخته شده که مجموعا صد صندلی به سینما آفریقا اضافه می‌شود و این سینما را سه سالنه می‌کند.

چهره تمام آن‌هایی که با لباس‌های خاکی و گچی در سینما مشغول بنایی هستند آشناست. همان‌طور که مرادی گفته بود کارکنان سینما بخشی از شیفت کاری‌شان را به خواست خودشان در توسعه سینما آفریقا مشارکت می‌کنند.
شیب‌بندی دو سالن در سینما آفریقا به انتها رسیده و حتی صندلی‌های آن‌ها نیز خریداری شده و آماده نصب است. شاید کمتر از چند هفته دیگر سینما آفریقا هم بتواند در یک سیانس دو یا سه فیلم به نمایش بگذارد و مخاطبان بیشتری به خود جلب کند.


گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

به فجر می‌رسیم اگر ...

به گفته مرادی کار اصلی در راه‌اندازی سینما کوهسنگی انجام شده است. به گفته او فضای طبقه ششم این مجتمع تجاری و مسکونی تودرتو بوده و با تخریب دیوار‌های میانی توانسته‌اند فضای مناسب و کافی را برای احداث سالن‌ها فراهم آورند: پیش‌تر فضای اینجا بسته بود و اکنون همه دیوار‌های مزاحم را تخریب کرده‌ایم. نبود بودجه برای ادامه کار، مانع بزرگی است که کار احداث سینما در کوهسنگی را به چالش کشانده است.
 
این مدیر جوان امیدوار است با مشارکت شهرداری مشهد و بخش خصوصی هرچه زودتر این سینما به بهره‌برداری برسد او می‌گوید: منتظر پول هستیم. اگر پول برسد می‌توانیم در دو یا سه ماه این سینما را آماده کنیم. حتی می‌توانیم آن را برای برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد آماده بهره‌برداری کنیم او می‌گوید: موسسه «بهمن سبز» که بهره‌بردار سینما‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی است هزینه‌های اولیه احداث را تأمین کرده است، با این حال باتوجه به اینکه محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد چندی قبل، از این مجموعه بازدید کرد امیدواریم مدیریت شهری نیز پای کار بیاید و کمک کند تا این مجموعه هرچه زودتر به مجموعه فرهنگی شهر افزوده شود.

بنا بر آنچه مرادی می‌گوید، صندلی‌هایی که برای سینما کوهسنگی در نظر گرفته شده با صندلی هیچ سینمایی در کشور شباهت ندارد و سروشکلی متفاوت برای آن طراحی شده است.


گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

سالن‌سازی، نیکو و اجتناب‌ناپذیر

«نهضت سالن‌سازی»، عنوانی است که سید امیر سیدزاده، تهیه‌کننده مشهدی سینما برای فعالیت سالن‌سازی در مشهد به کار می‌برد و می‌گوید: با توجه به جمعیت چند میلیونی مشهد مقدس و همچنین زائرپذیری این شهر که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح است، توجه به نهضت سالن‌سازی برای سینما‌ها در این قطب فرهنگی و مذهبی کاری نیکو و اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته او محدودیت دولت در ساخت و تجهیز سالن‌های سینما، فرصت خوبی برای بخش خصوصی فراهم می‌کند تا به تولید درآمد و اشتغال‌زایی بپردازد: در تمام دنیا بهره‌برداری کردن از سینما به عنوان صنعتی محسوب می‌شود که نه تنها مولد ثروت است که باعث اشتغال‌زایی خواهد شد. مشهد شهر بزرگ، توسعه‌یافته و پیشرفته‌ای شده که افزودن سالن‌های سینما باعث افزایش امید و نشاط در میان مردم و نسل جوان خواهد شد. مردم و نسل جوان نیازمند تفریحات سالم برای گذراندن اوقات خود هستند و سینما یکی از امن‌ترین این فضا‌ها می‌تواند باشد.

سیدزاده باور دارد ایجاد این زیرساخت‌ها که نیازمند فرهنگ جامعه است همکاری همه نهاد‌ها را می‌طلبد: دستگاه‌های مربوط با هموار کردن راه و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در این مسیر می‌توانند نهضت سالن‌سازی سینما را گسترش دهند. به نظر اصلی‌ترین معیار تعیین‌کننده سرنوشت یک جامعه فرهنگ آن است و هر ابزاری برای رشد و توسعه فرهنگی جامعه تلاش کند کاری مبارک است.

به باور تهیه‌کننده فیلم «مادر قلب اتمی» با افزایش سالن‌های سینما از تعداد فیلم‌هایی که برای اکران انتظار می‌کشند و نوبت به آن‌ها نمی‌رسد کاسته خواهد شد، به این ترتیب چرخه تولید سینما نیز به گردش می‌افتد و بخش عظیمی از جامعه که به فعالیت‌های سینمایی مشغول هستند، سر کار خواهند رفت.


گزارشی از تازه‌ترین وضعیت پروژه ساخت سینما کوهسنگی در مشهد

با یک کرشمه دو کار

دیگر سینماگر مشهدی، سید غلامرضا موسوی، عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان ایران، رئیس هیئت مدیره «اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان»، نیز از احداث و کسترش سینما در مشهد خرسند است. به گفته او مشهد، شهری زائرپذیر است و سالیانه چندین برابر جمعیتش را پذیرایی می‌کند: حضور این تعداد زائر در مشهد نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی است که سینما یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. زائران علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) در کنار زیارت قطعا به محل‌های تفریحی خواهند رفت که وجود سینما می‌تواند یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های فرهنگی باشد. در واقع با یک کرشمه دو کار صورت می‌گیرد. هم به زیارت می‌روند و هم از مکان‌های تفریحی و فرهنگی استفاده می‌کنند.

موسوی باور دارد سینما تفریح ارزانی برای خانواده‌هاست که در کنار آن می‌توان به دستاورد فرهنگی نیز دست یافت: کشور ما با جمعیت فعلی نیازمند پنج هزار سالن سینماست. مشهد بعد از تهران مهم‌ترین شهری است که نیازمند توسعه سالن‌های سینمایی است. درواقع هیچ‌کدام از شهر‌های کشور به اندازه تهران و مشهد نیازمند این زیرساخت نیستند. امیدوارم مدیریت شهری مشهد و دستگاه‌های فرهنگی پای کار این توسعه فرهنگی بیایند.

تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «قرمز» و «من مادر هستم» به تبلیغات سویی که برای سینما صورت گرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: واقعیت درباره رعایت نکات بهداشتی در سینما‌ها به مردم گفته نشده است: نمی‌دانم این غفلت چه علتی داشته است، اما باور دارم خیلی از مردم نمی‌دانند سینما‌ها یکی از امن‌ترین مکان‌های عمومی در مقایسه با مکان‌های عمومی دیگر است که این روز‌ها به راحتی مشغول فعالیت هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->