پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

گزارشی از آخرین وضعیت آشفته‌بازار صنعت دامپروری

  • کد خبر: ۴۵۷۸۴
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
گزارشی از آخرین وضعیت آشفته‌بازار صنعت دامپروری
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی گفت: اگر دولت شرایط را برای عرضه مستقیم گوشت در بازار فراهم کند، علاوه بر حذف دلال، قطعا گوشت را می توان با قیمت مناسبت تری به دست مصرف کننده رساند.
طنین همتی|شهرآرانیوز، امین هراتی با اشاره به وضعیت آشفته صنعت دام‌پروری که روزبه‌روز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود، افزود: وعده‌ووعید دولتی‌ها همچنان سرجایش است، اما هیچ چیزی عوض نشده است و ما در تأمین نهاده‌های دامی همچنان مشکل داریم. همچنان قیمت جو، ذرت و سویا در بازار آزاد زیاد است و ارگان‌های نظارتی اصلا نظارتی بر این فرایند ندارند.

به گفته هراتی هزینه تولید همچنان برای دامدار روزبه‌روز زیاد می‌شود و قیمت شیر آنچنان رشدی نداشته است. کنسانتره دامی دست‌کم به ۴۵۰۰ تومان رسیده است و از طرفی میانگین خرید شیر از دامداران حدود ۳۲۰۰تومان است. یعنی قیمت کنسانتره بیش از ۱۰۰۰ تومان بیشتر از قیمت فروش شیر دامدار است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی با بیان اینکه متأسفانه با فروش دام مولد روبه‌رو هستیم، تأکید کرد: دامدار برای تأمین خوراک دامش، باتوجه‌به اینکه نقدینگی‌اش نیز کم شده، با مشکل روبه‌روست، یعنی با مبلغ خرید مقدار مشخصی جو یا ذرت در بازار آزاد، می‌تواند نصف آن مقداری را بخرد که قبلا تهیه می‌کرد.
 

تولیدکننده از قیمت روز محصولاتش در بازار بی‌بهره است

وی گفت: تولید دامدار آنچنان رشد قیمت نداشته است و با اینکه فرایند خرید گوشت در ۲۰ روز گذشته توسط شرکت پشتیبانی امور دام  را داشت، فقط جهشی ۴۰۰۰ تومانی نسبت به ماه گذشته در قیمت گوشت داشتیم. مشکل ما این است که قیمت خرید بازار نسبت به هزینه تمام‌شده گوشت خیلی پایین است و دامدار را با مشکلات زیاد مواجه کرده است.
 

کیفیت پایین کنسانتره دامی

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: مزیتی که تبدیل نهاده خام دامی به کنسانتره دارد، باتوجه‌به کمبود نهاده در بازار، باعث می‌شود دامداران بیشتری از این کنسانتره استفاده کنند، ولی متأسفانه باتوجه‌به افزایش هزینه‌هاو عدم نظارت لازم کیفیت کنسانتره‌های دولتی بعضا پایین است و در مصرف دام تبعات منفی داشته و به افت تولید منجر شده است. ما هرچه می‌خواستیم هزینه تولید را برای دامدار کاهش دهیم   از طرفی با افت کیفیت کنسانتره‌ مواجهیم و لطمه بزرگی به تولید دامداری‌ها وارد می‌شود که نیازمند نظارت بیشتر در تولید کارخانجات خوراک دام است.

هراتی یادآورشد: امروز در جلسه کنترل کیفی جهاد این موضوع را بررسی می‌کنیم تا بر تولیدات کارخانجات خوارک دام بیشتر نظارت شود.
 

حذف دلال منوط به تشکیل زنجیره توزیع

مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی  درباره نقش پررنگ دلالان در این صنعت گفت: زنجیره عرضه و تولید یگانه راه‌حل این معضل است، یعنی تشکل‌های دام‌پروری که نهاده‌های دولتی را به دست تولیدکننده می‌رسانند، در بحث خروجی آن هم نقش داشته باشند. اگر دولت حمایت کند و شرایط عرضه مستقیم را برای تشکل‌های دامی فراهم کند که هزینه سربار نداشته باشیم، قول می‌دهیم گوشت را با قیمت مناسب تری به دست مردم برسانیم.
 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر گوشت گوساله توسط شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت ۷۲هزار پانصد تومان به صورت بسته بندی پنج تیکه خریداری می شود این اتفاق ضمن تامین ذخایر استراتژیک گوشت کشور  می تواند یک خرید حمایتی از سوی دولت باشد. اما متاسفانه قیمت مصوب مذکور نسبت به هزینه های تولید پایین بوده و تقاضای افزایش قیمت فوق را داریم . که این مورد طی نامه ای از شرکت پشتیبانی امور دام کشور درخواست شده است.
 

در کشور، بازار دستوری مدیریت می‌شود

این فعال حوزه صنعت دام‌پروری تأکید کرد: بازار تعریفش عرضه و تقاضاست. متأسفانه در کشور ما بازار دستوری مدیریت می‌شود که نمی‌توان این‌گونه بازار را مدیریت کرد، زیرا نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید. وقتی قیمت را ثابت تعیین می‌کنند، در آخر یگانه راه‌حل دامدار، جمع‌کردن دامداری است، ضمن اینکه این اتفاق هم دارد می‌افتد و واقعا اگر این روند ادامه پیدا کند، روزبه‌روز مشکلات بیشتر می‌شود.

هراتی تأکید کرد: با شعار نمی‌توان این حوزه را مدیریت کرد و هر چیزی باید در عمل اتفاق بیفتد.  همین سفره کوچک مردم  که این روزها بارها مطرح می شود در شرایط تحریم و مشکلات عدیده اقتصادی  توسط تولید کنندگان داخلی و همین دامداران تامین می شود. 

وی گفت: تأکیدمان به دولت این است که از شعاردادن عبور و به‌سمت عمل حرکت کند و بازار را به تشکل‌ها بسپارد.
وی افزود: اکنون به‌دلیل افزایش نرخ دلار، واردات گوشت برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و همین اتفاق باعث شده به تولید داخل توجه بیشتری شود. اما متاسفانه طی سالهای اخیر واردات نسبت به تولید در اولویت بوده است.
 
دبیر کمیته فنی شتر در خراسان رضوی درباره وضعیت پرورش شتر در استان گفت: پیرو تصمیم‌هایی که در حوزه حمایت از شتر انجام شد، به شهرستان‌ها اعلام کردیم خارشتر را که خوراک مصرفی شتر است و ارزش غذایی خوبی دارد و الان هم فصل آن است، جمع‌آوری کنند تا اتحادیه آن‌ها خریداری کند.
طی یک ماه گذشته تاکنون از سهمیه ملی به ۶ شهرستان سهمیه جو برای شتر اختصاص دادیم که بین شترداران استان توزیع شود و امیدواریم این روند با تخصیص سهمیه ادامه دار باشد.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: تاکید می شود تولیدکنندگان و دامداران در صورت حمایت، توان تامین مایحتاج ضروری کشور را دارند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->