رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

گزارش نگران‌کننده سخن‌گوی دولت درباره وضعیت کرونایی کشور

  • کد خبر: ۴۵۹۱۵
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
گزارش نگران‌کننده سخن‌گوی دولت درباره وضعیت کرونایی کشور
سخنگوی دولت گفت: درخواست ما از هموطنان توجه بیشتر به دستورالعمل‌های بهداشتی است که در شرایط کرونایی امروز حیاتی و مهم است.
به گزارش شهرآرانیوز، علی ربیعی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره لغو نشست سران قوا و توهین‌ها و اتهام‌زنی برخی از نمایندگان به رییس جمهوری و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اظهارداشت: سعی می‌کنیم در نشست‌های سخنگویی به مسائل بنیادین بپردازیم؛ چندروزی است که اخبار و موضع گیری‌ها را رصد می‌کنم، که در شرایط امروز کشور این سخنان و مواضع برای افکارعمومی مضر و بی‌انصافی است.

سخنگوی دولت با انتقاد از برخی اتهام‌ها به رییس و اعضای دولت و بکار بردن تعابیر ناشایست، گفت: متاسفانه اصطلاحاتی شکل می‌گیرد که ما تاکنون این ادبیات را در ساخت سیاسی به این شکل نداشتیم، ما چنین واژگانی نداشتیم که از تریبون‌های رسمی نماینده‌ای بگوید دولت از بالا تا پایین این گونه است و اتهام بزند.

ربیعی افزود: اگر همین تعابیر و اهانت‌ها را درباره یک قوه دیگر بیان می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ خوشبختانه امروز عده‌ای با حمله به دولت تخلیه می‌شوند، اشکال ندارد و دولت این را هم به جان می‌پذیرد. البته عملکرد همه قوا جای نقد دارند ما هم قابل نقد هستیم.

وی تصریح کرد: اساساً رمز پیشرفت و پویایی ما این است که بتوانیم با نقد‌های راهگشا مسائل کشور را دنبال کنیم، ولی استفاده از چنین تعابیری اساسا درست نیست.

سخنگوی دولت اخلاق را در جامعه مساله بسیار مهمی دانست و گفت: ایده‌ها از همین بیانات همه ما که در ساخت حاکمیت هستیم شنیده و الگوبرداری می‌شود.

ربیعی افزود: آنچه که مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رییس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رییس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده گفتند «در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد، ولی امکان انتقال آن وجود دارد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: در کمیته بهداشتی ستادملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تأخیر صورت بگیرد.

ربیعی گفت: رهبر معظم انقلاب الگوی بزرگی برای ما هستند و همه مکلف هستیم که به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که صورت گرفته عمل کنیم و قطعاً در سایه عمل کردن به پروتکل‌ها آرامش بیشتری برای کار خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: البته بازدید و سرکشی به مراکز درمانی هم امر نکویی است و ما امر نکو را باید بگوییم که خوب است، ولی باید در شرایطی باشد که اگر بازدید هم صورت گرفته باید بنابر نظر وزارت بهداشت در زمان خاص باشد و بعد از زمانی که اطمینان از عدم انتقال حاصل شد، جلسه سران قوا برگزار شود.

سخنگوی دولت افزود: از قبل و زمانی که این اتفاق نیفتاده بود من دیدم کسی پیش‌بینی کرده بود که اینجا بازدید می‌شود و این اتفاق هم می‌افتد مثل اینکه پیشگو بودند و پیش‌بینی کردند. نباید چنین اتفاقاتی بیفتد.

وی تصریح کرد: ما همواره به نظرات و تصمیمات احترام گذاشتیم؛ البته همه باید به هم احترام بگذاریم و با حسن نیت به مسایل نگاه کنیم و اگر تصمیمی گرفته می‌شود احساس کنیم که عقبه کارشناسی پشت آن بوده و حسن نیت بوده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: زمان برای تشکیل جلسه فراوان است و باز هم بعد از حصول اطمینان و بنابر نظر وزارت بهداشت جلسه حتما برگزار خواهد شد.


کرونا مرزبندی و تفکیکی نمی‌شناسد

ربیعی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره موج سوم کرونا و کاهش رعایت شهروندان و اینکه آیا دولت اقدامی برای محدودیت‌ها در زمینه مسافرت داشته یا نه، گفت: در این مرحله کمیته امنیتی - اجتماعی یک سری مراکز را مشخص و تعطیلی این مراکز را به همه استان‌ها واگذار کرد که تصمیم بگیرند و تعطیل کنند.

وی افزود: در مورد سفر هنوز در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نکرده است و بیشتر باید گزارش‌های استان‌های درگیر و بیمارستان‌ها در کمیته اجتماعی بررسی شود و با توجه به تعطیلاتی که پیش رو داریم، در ستاد تصمیم بگیریم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کرونا هیچ مرزبندی و تفکیکی برای ابتلا کردن قائل نیست، گفت: ما هم بدون مرزبندی باید با هم زبانی، همدلی و همراهی همگانی به این مبارزه ادامه دهیم و کمک کنیم با افزایش نظارت همگانی و اقدامات داوطلبانه در جامعه به خود کنترلی در این زمینه برسیم.
 

نیازمند افزایش صادرات غیرنفتی هستیم

ربیعی گفت: ما هم نیاز به افزایش صادرات غیرنفتی و تمهیداتی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور داریم

سخنگوی دولت اضافه کرد: به منظور تحقق این امر روز یکشنبه، ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادرکنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام کنند حداکثر تا دوهفته، مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها، عودت داده خواهد شد.
 

برگرداندن ارز‌های کشور در سایر کشور‌ها سیاست‌های دولت است

ربیعی درباره بازگشت ارز‌های صادراتی به چرخه اقتصادی کشور گفت: مبلغ ۸ میلیارد دلار طی ماه‌های خرداد وارد چرخه اقتصاد کشور شده است و بسیاری از واردات کشور هم براساس همین ارز‌ها انجام شده است؛ اگر این ارز‌ها نیامده بود معادل تامین ۸ میلیارد برای برخی کالا‌ها با کمبود مواجه می‌شدیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: برای بازگرداندن ارز، سیاست‌های تشویقی تصویب کردیم که یکی از آن‌ها گسترش صادرات غیرنفتی موضوع جدی مورد نظر دولت است که وزارت صمت با برنامه‌ریزی برای صادرات هدفمند را بیشتر از گذشته دنبال می‌کند.

ربیعی بیان کرد: هر وزارتخانه‌ای که می‌تواند صادرات انجام دهد، کمیته ویژه آن تشکیل شده است، از طرفی تلاش برای برگرداندن ارز‌های که در سایر کشور‌ها داریم، یکی از سیاست‌های برنامه‌های دولت است.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها با فشار امریکا و در برخی از موارد با بهانه گیری‌هایی که خودشان انجام می‌دهند در شرایطی که ایران امروز بیشترین نیاز را به منابع مالی خود دارد با مردم ایران همراهی نمی‌کنند که در خاطره تاریخی ما باقی می‌ماند.

ربیعی افزود: وزارت خارجه و بانک مرکزی با روش‌های مختلف برای برگرداندن منابع مالی ایران در سایر کشور‌ها در حال رایزنی هستند و توفیقاتی هم در تعدادی از این کشور‌ها به دست آورده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسات دولت با صادرکنندگان گفت: ۱۰۸ صادرکننده متعهد که صادرات هر کدام از آن‌ها از صادرات ۹۷ و ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ بیش از ۱۰ میلیون دلار بوده است، مجموعا ۲۶ میلیارد دلار به چرخه برگردانده اند که عملا ۱۰۰ درصد ارز صادراتی دو سال گذشته و دو ماه اول سال ۹۹ است و بدون تردید در سال ۹۹ صادرات غیرنفتی بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.
 

راه حل غائله قره‌باغ، نظامی نیست

ربیعی در پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری آذربایجان مبنی بر حملات ارمنستان به مناطق غیرنظامی و موضع ایران درباره هدف قرار دادن شهر گنجه، اظهارداشت: مواضع اصولی ما درباره اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون بدون ابهام بیان شده است ما حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی همواره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات هفته گذشته خود درباره اینکه تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان مورد تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: با این دو نظر روشن در مورد تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تاکید می‌کنیم که دخالت طرف‌های ثالث را خارج از چارچوب‌های توافق شده حل اختلاف غیرسازنده و زیانبار می‌بینیم.

وی با بیان اینکه راه حل بحران را نظامی نمی‌دانیم، گفت: از طرف دیگر از آسیب رسیدن به جان و دارایی شهروندان‌مان در نواحی مرزی به شدت نگران هستیم در صورت تکرار این اتفاقات با در نظر گرفتن همه گزینه‌های موجود نسبت به آن بی تفاوت نخواهیم بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: از دو طرف می‌خواهیم فورا به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند. البته بار‌ها تاکید کردیم ما آماده هر گونه کمک برای پایان دادن فوری به این جنگ بی نتیجه هستیم و از هر گونه ابتکار عمل صادقانه هم برای آتش بس و احیای دیپلماسی حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین با دو موضع روشن و شفافی که در ابتدا بیان کردم ما خواهان صلح و گفتگو در منطقه هستیم با تخلیه مناطق اشغالی و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان.

ربیعی افزود: به‌رغم اینکه به‌شکل هوشمند هر کشوری که مبادلات با ما صورت می‌دهد آمریکایی‌ها با آن کشور تماس می‌گیرد و به آن‌ها فشار می‌آورند؛ اما به هر حال گسترش کیفیت کالا‌ها و بر اساس مقرون به صرفه بودن، خریداری کالای ایرانی برای تعدادی از کشور‌ها کماکان وجود دارد.
 

برخی با ادعای کمک ایران به طرفین منازعه قره‌باغ شیطنت می‌کنند

ربیعی در پاسخ به ادعا‌ها درباره کمک تسلیحاتی ایران به ارمنستان، گفت: همه را دیدم برخی به دنبال این شیطنت هستند و با اینگونه بیانات، فکر می‌کنند نقش جمهوری اسلامی ایران و همبستگی فرهنگی ایران با مردم منطقه را هدف قرار دهند.

سخنگوی دولت افزود: به هیچ وجه در حوزه تسلیحاتی [کمکی]بر دو طرف دعوا نمی‌کنیم و به روشنی هم اعلام کردیم تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و رفع اشغال از شهر‌ها مورد تاکید ماست. با حسن نیت و با آشنایی که با طرف‌های درگیر داریم سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که با طرحی مشخص به حل مساله بپردازد.
 

مواضع سیاست خارجی ایران، صرفا از سوی دولت و وزارت خارجه اعلام می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع جمهوری اسلامی در قبال مناقشات قره‌باغ و تجمعات در برخی شهر‌های شمالی کشور، اظهار داشت: ایران کشوری است که گفتگو و پویایی در آن وجود دارد، ما یک جامعه تکصدایی نیستیم و افراد نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند و این از افتخارات ما است.

سخنگوی دولت افزود: افرادی که در مناطق مرزی هستند، ممکن است گرایش و دیدگاه خاص خودشان را به اشکال مختلف در موضوعات منطقه‌ای اعلام کنند، اما به‌رغم اینکه این یک امر شناخته شده در ایران است مواضع رسمی جمهوری اسلامی در امر سیاست خارجی صرفا از سوی دولت و وزارت خارجه اعلام می‌شود.

وی در مورد اصابت برخی موشک‌ها و خمپاره‌های ناشی از درگیری به خاک کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی قطعاً نمی‌تواند درگیری در مرز‌های خود و تعرض به خاک خود را تحمل کند و این جزو خطوط قرمز ما است که مرز‌های ایران مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان آن را پیگیری خواهیم کرد.

ربیعی ادامه داد: شاید ایران یکی از معدود کنشگرانی باشد که با همه طرف‌ها اعم از دوطرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای، روابط بسیار خوبی دارد و از این بعد در جایگاه ویژه‌ای قرار داریم که می‌توانیم تلاش‌هایی را به صورت دوجانبه با دو پایتخت ایروان و باکو در ارتباط مستقیم و مستمر داشته باشیم و با سایر بازیگران منطقه‌ای هم به همین صورت در مذاکره خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در چارچوب طرح ایران که در حال بررسی‌های نهایی است بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان دهیم، خاطرنشان کرد: ما با حساسیت، دقت و از نزدیک و در تماس مداوم با همه طرف‌ها در حال بررسی این اتفاق هستیم و از ابتدا هم اعلام کردیم که مسیر نظامی برای حل و فصل منازعه‌ای که چند دهه به‌طول انجامیده، مسیر درستی نیست.
 

درباره افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند شنبه تصمیم‌گیری می‌شود

ربیعی در پاسخ به اینکه دولت در قبال افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، چه رویکردی دارد، گفت: موضوع در کمیته امنیتی و اجتماعی مطرح شد و روز شنبه آینده در ستاد ملی کرونا تصمیم نهایی گرفته می‌شود. در حوزه ادارات، مشاغل و اصناف و حمل ونقل عمومی افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند به صورت قطعی از ارائه خدمات به آن‌ها جلوگیری و در این زمینه سختگیری ۱۰۰ درصدی برای عدم ارائه خدمات دنبال می‌شود.


افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، جریمه می‌شوند

ربیعی با بیان اینکه در گام نخست جرائم برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: افرادی که مبتلا شده و رعایت نمی‌کنند در گام نخست در صورتی که به تحرک خود در جامعه ادامه داده و رعایت نکنند، اقدام‌های حقوقی علیه آن‌ها انجام خواهد گرفت و به مقامات قضایی معرفی می‌شوند.

سخنگوی دولت ادامه داد: این افراد جان دیگر انسان‌ها را به خطر می‌اندازند و اقدام این افراد به مانند این است که فردی در خودرویی که ترمز ندارد نشسته و جان دیگر افراد جامعه را به خطر بیندازد. البته اقدام‌های حقوقی علیه این افراد در نظر گرفته شده است که ساز و کار آن هفته جاری بررسی می‌شود.
 

داده‌های بیماران کرونایی در اختیار نهاد‌های پیگیر قرار می‌گیرد

ربیعی با اشاره به مدنظر قرار دادن تجربه موفق برخی از کشور‌ها در مبارزه با کرونا یادآور شد: قرار است داده‌های وزارت بهداشت که از آزمایشگاه خصوصی و دولتی بیرون می‌آید جمع آوری شده و این داد‌ها در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر افراد و نهاد‌هایی که قرار است در کنترل بیماری کمک کنند، قرار بگیرد. همچنین از طریق رصد این افراد در جامعه امکان پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری میسر می‌شود و ابزار‌های الکترونیکی به کمک رصد افراد مبتلا خواهد آمد.

سخنگوی دولت درباره دیگر افرادی که در مراکز پرخطر مجبور به ارائه خدمت هستند نیز توضیح داد: برای چنین افرادی که در قسمت‌های پرخطر مانند مترو و فروشگاه‌ها و مراکز خرید، خدمات ارائه می‌دهند، اگر فردی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، متوقف شده و درباره شیوه جریمه با این افراد در هفته آینده نیز بحث و بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به موضوع کرونا به عنوان یک خرد جمعی و مسوولیت اجتماعی نگاه شود، تصریح کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم خود مبتلا شده و هم اینکه می‌توانیم دیگران را مبتلا کنیم. البته باید توجه داشته باشیم برای عبور از شرایط سخت کشور نیازمند کاهش ابتلا‌ها و کاهش بیمار مبتلا در بیمارستان‌ها هستیم تا چرخه اقتصاد نیز در کنار آن فعال بماند.


حفظ امنیت شهروندان وظیفه حاکمیت و دولت است

ربیعی درباره برخورد با بدحجابی و بی حجابی در سطح جامعه، گفت: انتساب و استناد اخبار و مواضعی که از سوی برخی ائمه جماعات مطرح شده بود از سوی دفاتر آن‌ها تکذیب شد که باید تشکر کنیم که زمینه سواستفاده را از ناآگاهان داخلی و شیاطین خارجی که قصد دارند بر ضد جمهوری اسلامی مساله سازی کنند، گرفتند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: سابقه نشان می‌دهد در این موارد همواره دو گروه آماده سوء استفاده هستند، یک گروه برای حمله به نظام بهانه می‌کنند و گروه دیگر برداشت‌های اشتباه می‌کنند و منتظر اقدامات غیرقانونی علیه حقوق دیگران می‌شوند.

وی حفظ امنیت شهروندان بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه تکلیف و وظیفه حاکمیت و دولت دانست و گفت: در برخورد با تخلفات هم باید بر اساس مقررات عمل شود و هم اجرای آن باید بر اساس حفظ امنیت باشد و نه ایجاد اخلال در امنیت؛ خوشبختانه موضوع رسمی هیچکس در حاکمیت این گونه رفتار‌ها نیست.
 

بهانه‌جویی و ترس از آمریکا باعث دورماندن ایران از حقوق مسلم خود نشود

ربیعی درباره بازپس گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی گفت: بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پی گیری موضوع هستند، با همه کشور‌های در حال رایزنی هستند و هیات‌هایی هم به برای پی گیری اعزام خواهند شد.

سخنگوی دولت گفت: امروز هم در ستاد اقتصادی دولت در این زمینه مذاکره شد و قرار شد هیات‌هایی به کشور‌هایی که ایران در ان‌ها منابع ارزی دارد اعزام شوند که قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: در این شرایط نمی‌خواهیم از کشوری نام ببرم. عملکرد این کشور‌ها در حافظه تاریخی مردم ایران باقی خواهند.

ربیعی تصریح کرد: کره جنوبی تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا، مردم ایران را از حقوق مسلم خود محروم کرده است، اخیرا درباره دارو بحثی را مطرح کرده اند که عدد آن اصلا قابل توجه نیست.

وی گفت: نه به عنوان سخنگوی دولت، بلکه به عنوان یک ایرانی به برخی کشور‌ها می‌گویم امروز شهامت عدم همراهی با ظلم مسلم ترامپ - که این ظلم باقی نخواهد ماند- برای مردم ایران مهم است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بهانه‌جویی‌های بیهوده و غیرواقعی و ترس زیاد از آمریکا نباید باعث شود یک جامعه و ملت از حقوق مسلم خود دور بماند.
 

مثل ترامپ به مرگ دیگران نمی‌اندیشیم

ربیعی درباره ابتلای رییس‌جمهوری آمریکا به ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازار‌های اقتصادی گفت: مساله اصلی ما در این زمینه گفتمان حیات است، برای ما زندگی همه انسان‌ها و در میان آن‌ها همه ایرانیان و حق دسترسی همه ایرانیان به دارو و اقلام مورد نیاز مهم است.

سخنگوی دولت گفت: در حالی که ترامپ امروز در همه دنیا نفرت‌پراکنی می‌کند و انسان‌های زیادی ناشی از سیاست‌های او کشته می‌شوند و دستور ترور سردار بزرگ ما صادر می‌کند، اما ما مثل ترامپ به مرگ دیگران نمی‌اندیشیم.


ترامپ از کووید ۱۹ تجربه بگیرد و انسانی فکر کند

ربیعی در ادامه به دوران ابتلای خود به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: امیدوارم ابتلا به کرونا برای ترامپ تجربه خوبی شود تا بیشتر به مسائل انسانی فکر کند باید بداند با ظلم و بازی کردن با جان انسان‌ها دیگران چه می‌کشند، دیگرانی که در معرض دارو‌هایی که او دریافت می‌کند، اما آن‌ها دسترسی ندارند چه سختی‌هایی می‌کشند.

وی با بیان این که از واکنش بازار به ابتلای کرونا به ترامپ، تحلیلی ندارم، اظهار داشت: امیدوارم کووید ۱۹ این تاثیر را بر روی رییس جمهوری آمریکا داشته باشد که نسبت به جان انسان‌ها و مسائل جهان انسانی فکر کند و نگاه بی رحمانه خود را به سلامت و حق زندگی مردم جهان تغییر دهد.


اختصاص درآمد نفت به دارو و کالا‌های اساسی در سال آینده

ربیعی در پاسخ به سئوالی درباره موضع دولت در رابطه با طرح تامین کالا‌های اساسی مطرح در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح و دیگر ایده‌های مطرح درباره استفاده از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی در دولت در حال بررسی و نهایی شدن هستند.

سخنگوی دولت گفت: وقتی می‌خواستیم بسته کمک معیشتی به مردم ارائه کنیم هم قصد دولت ارائه کالا بود و اکنون نیز ایده‌های مختلفی درباره چگونگی استفاده از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای رساندن کالا‌های اساسی به دست مصرف کننده نهایی مطرح است که امروز هم ستاد اقتصادی دولت این طرح‌ها را بررسی کرد.

ربیعی با ابراز نگرانی نسبت به وجود شکاف قیمتی بین هزینه پرداختی برای واردات کالا‌های اساسی و هزینه‌ای که مصرف کننده نهایی می‌پردازد، افزود: دولت نظارت‌ها را تقویت خواهد کرد تا مانع هرگونه سوءاستفاده از این موضوع شود.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی طرح مجلس برای تامین کالا‌های اساسی اقشار کم درآمد در سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: علت مخالفت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با این طرح منبع مشخص شده برای تامین مالی این طرح است.

ربیعی با بیان اینکه محل تامین مالی طرح مجلس، تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ است، گفت: حقوق کارکنان وزارتخانه‌هایی مثل نفت و نیرو که وظیفه تامین مالی هدفمندی یارانه‌ها را برعهده دارند از محل تبصره ۱۴ پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که بسته معیشتی کمکی خانوار هم از تبصره ۱۴ تامین مالی می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت الان در تامین منابع مالی آخرین بسته کمک معیشتی پرداختی به مردم با مشکل روبه رو شد و مجبور شد از خزانه وام بگیرد، زیرا در شرایط کرونا میزان مصرف بنزین تغییر کرد و صادرات با مشکل مواجه شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در تامین مالی همین بسته معیشتی هم از محل تبصره ۱۴ در برخی از ماه‌ها با مشکل مواجه هستیم.

ربیعی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: این گونه طرح‌ها که بار مالی دارند را از قبل با دولت و نظام کارشناسی کشور در میان بگذارند، زیرا ارائه آن‌ها بدون پشتوانه کارشناسان بدنه اجرایی کشور ممکن است تبعاتی در افکار عمومی داشته باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که اراده دولت بر تامین کالا‌های اساسی مردم از طریق ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: به خاطر فشار تحریم ها، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کم شده که امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم آنرا به کالا‌های بیشتری تسری دهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز هم کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌شود، گفت: سال آینده هم پیش بینی کردیم تمام ارز حاصل از کل فروش نفت خام کشور را به دارو و کالا‌های اساسی اختصاص دهیم.
 

واکسن آنفلوانزا برای بیماران پرخطر تا نیمه آذر تزریق شود

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های خاص اظهارداشت: وزارت بهداشت و خود من هم قبلا اعلام کردیم که این موارد مرحله‌ای است و البته ما افراد بالای ۶۵ سال را هم جزو این گروه عنوان کردیم، ولی در مرحله اول نبود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌های جهان به لحاظ وضعیت جغرافیایی، آب و هوایی، زمان طلایی تزریق واکسن متفاوت است، تصریح کرد: بنا بر نظر معاونت ذیربط در وزارت بهداشت، زمان مناسب برای تزریق واکسن، تا نیمه آذرماه هم است. البته اینگونه نیست که تزریق این واکسن بعد از آذرماه، تاثیری نداشته باشد، ولی برای پیشگیری اولیه برای افراد پرخطر، تا نیمه آذرماه، باید تزریق واکسن صورت بگیرد.

وی گفت: در برخی از کشور‌های اروپایی تزریق واکسن از سوی دولت تا اواخر نوامبر که تقریبا به نیمه آذرماه هم نزدیک است - مانند آن ۲.۵ میلیون نفری که این واکسن را به‌صورت رایگان به آن‌ها تزریق می‌کنیم- رایگان است و بعد از آن بیمه‌ها پوششی در آنجا نخواهند داد و خود افراد این واکسن را تزریق می‌کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این بخت و فرصت طلایی برخلاف برخی از دیدگاه‌ها و نظرات هنوز باقی است، اظهار داشت: ما قطعا تا پایان مهرماه، ۱۰ برابر سال گذشته تزریق رایگان این واکسن را خواهیم داشت و به اطلاع می‌رسانیم که این واکسن تاکنون به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیماران صعب‌العلاج، زنان باردار و پرسنل بهداشت و درمان که در خط مقدم هستند، تزریق شده است.

ربیعی یادآور شد: پیش‌بینی ما بنابر تحلیل‌های آماری این است که امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار زن باردار داریم. تعدادی از این افراد باقی مانده‌اند که شامل مرحله اول هستند و این واکسن را دریافت کرده و پوشش داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که افتاده این است که تعدادی از افراد انتظاراتی دارند و خود را جزو صعب‌العلاج‌ها می‌دانند و برای تزریق واکسن آنفلوانزا مراجعه می‌کنند. صعب‌العلاج معیار‌هایی دارد که براساس آن معیارها، صعب‌العلاجی تشخیص داده می‌شود. یکسری افرادی که آلرژی داشتند و افرادی که داروی متفورمین مصرف می‌کردند هم مراجعه کرده‌اند که این‌ها بیماری صعب‌العلاج محسوب نمی‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یک دسته از افرادی که شکایت داشتند مطابق استاندارد‌های وزارت بهداشت بیماری صعب‌العلاج ندارند، اظهار داشت: ما واردات بعدی‌مان را که با ارز دولتی فروخته می‌شود برای افراد بالای ۶۵ سال قرار دادیم که البته در مرحله بعدی قرار دارد.

ربیعی با بیان اینکه کودکان زیر ۶ ماه نیازی به تزریق واکسن آنفلوانزا ندارند، خاطرنشان کرد: برای کودکان ۶ ماهه تا ۵ سال، تزریق واکسن صورت می‌گیرد و این کار با جدیت دنبال می‌شود و نگرانی وجود ندارد. برای افراد دارای بیماری‌های صعب‌العلاج و زمینه‌ای بالا و زنان باردار و در مرحله بعد هم برای سالمندان اقدام خواهد شد و سالمندان در مرحله بعد از این ۲.۵ میلیون نفر قرار دارند.


در دوسال اخیر مداخله منفی در بازار ارز نداشتیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره وعده رییس کل بانک مرکزی درباره کاهش ارز، گفت: تلاش دولت به‌ویژه آقای همتی یک بحث و متغیر‌های زیاد محیطی بحث دیگر است.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها هر روز یک اتفاق جدید می‌افتد. در این جنگ اقتصادی، جنگ افروزان اقتصادی با تمام قدرت در حال تلاش هستند که هر جایی و منبعی پیدا می‌شود آنجا را مسدود کنند. البته بانک مرکزی با تلاش خود مانع اقدامات آن‌ها می‌شود و به تلاش خود هم ادامه می‌دهد. اگر آن روز هم بیاناتی گفته شد به خاطر یک دوره خاص بود که این روز‌ها شاهد اثربخش بودن برخی تلاش‌ها هستیم.

ربیعی ادامه داد: این که آن روز چه زمانی خواهد بود منوط به بسیاری از شرایط دارد، اما تلاش دولت در این است که با افزایش صادرات به آن زمان برسد و از طرف دیگر خوشبختانه با بهبودی در فروش نفت هم امیدوارم بتوانیم ارز لازم را در بازار داشته باشیم.

وی گفت: در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد دلار پول در اختیار داشتند که مداخله و قیمت ارز را کنترل کنند، ولی ما در هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کلا ۳۵ میلیارد دلار پول داشتیم که بتوانیم بازار را کنترل کنیم که این هم در این دوساله حتی مداخله منفی داشتیم یعنی اصلا نه تنها مداخله صورت نگرفته بلکه جمع آوری هم صورت گرفته است.

سخنگوی دولت افزود: قبول کنیم که دوران سختی است و مردم با نگرانی و سختی زندگی می‌کنند و حتما باید در یک همدلی در سطح نخبگان در ساخت قدرت و همچنین ایجاد همدلی با نخبگان عمومی جامعه و با مردم و حرف زدن با مردم و بیان کردن مشکلات با مردم بتوانیم یک همدلی و همراهی ایجاد کنیم.


آرمان حسینی و دوستی اهل بیت امری فرامذهبی است

ربیعی همچنین در ابتدای این نشست خبری با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی گفت: ملت ما و ملت‌های همسایه در این جغرافیای وسیع اهل بیت همواره در طول قرون، مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و اصحاب امام حسین (ع) را با شکوه هر چه بیشتر برگزار کردند.

سخنگوی دولت افزود: سنت عزاداری امام حسین (ع) در طول تاریخ ایستا و صرفا مناسکی نبوده است. راهپیمایی میلیونی اربعین را باید جدیدترین مرحله تکاملی این عزاداری دانست. متاسفانه امسال ما به دلیل شیوع کرونا از برگزاری این مراسم محروم هستیم، اما باید این را به مثابه فرصت برای تحقق اندیشیدن حول فلسفه قیام امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین بدانیم.

ربیعی، آرمان حسینی و دوستی اهل بیت را فرامذهبی عنوان کرد و گفت: از باکو و قره باغ تا تبریز و اصفهان و هرات و بیروت و آناتولی و بصره یک جغرافیای واحد داریم که خاک آن با حب اهل بیت سرشته شده است. گفتمان حسینی برای ما گفتمان مقاومت برابر متجاوزان به تمامیت ارضی و تفاوت‌های مذهبی است. امیدواریم که امسال هم عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌ها همانند رعایتی که در مراسم عاشورا و تاسوعا انجام دادند به سلامت جامعه ایران کمک کنند و عزاداری‌ها را باشکوه‌تر در خانه‌ها و با پروتکل‌ها برگزار کنیم.

سخنگوی دولت افزود: موضوع کرونا همچنان در کانون توجه دولت است درخواست ما از هموطنان توجه بیشتر به دستورالعمل‌های بهداشتی است از اجتماعات در شرایط کرونایی امروز حیاتی و مهم است شرایط سختی را در پیش رو داریم و قطعا باید بیش از گذشته مراعات کنیم. در کشور هفته سختی را پشت سر گذاشتیم به رقم تاکیدات، رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور به ۶۰/۳ درصد و در تهران به ۴۵ درصد رسید.

وی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا در جهت کنترل، مدیریت و مهار ویروس کرونا مصوب کرد کمیته نظارت بر پروتکل‌ها با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استان‌ها برنامه زمان بندی شده ارتقا رعایت پروتکل‌ها با استفاده از ماسک و فاصله گذاری‌های فیزیکی تا میزان ۸۰ درصد را هدف گذاری کرد و از استان‌ها خواسته شد که تلاش و سعی خود را برای ارتقای پروتکل‌ها به ۸۰ درصد را انجام دهند.

ربیعی یادآور شد: تصمیم دیگر در عرصه اقتصاد آسیب دیده ناشی از کرونا بود. با توجه به گسترده بودن آسیب به بخش خدمات به‌ویژه بخش گردشگری، سیاست‌های حمایتی برای از این بخش اتخاذ و مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبال فعالان این بخش دریافت کرده بودند تا پایان سال ۹۹ امهال شود. اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای سال ۹۹ هزینه آب و برق و گاز و هزینه‌های مالیاتی سررسید شده تا پایان امسال امهال صورت گیرد. با پرداخت تسهیلات کسب و کار‌های آسیب دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت شد.

دستیار اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: این امر کمک می‌کند که بیکاری ناشی از بخش گردشگری تا حدود زیادی جبران شود و افراد به‌کار خود برگردند.

وی اظهار داشت: در مجموع مصوبات ما یک تصمیم قابل توجه برای رسانه‌ها بود، در شرایط فشار آمریکا برای اینکه صادرات غیرنفتی ما کاهش پیدا کند، یکی از تلاش‌های ستاد اقتصادی افزایش صادرات غیرنفتی بود.

ربیعی گفت: در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاش‌های ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: به منظور تحقق این امر یکشنبه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادر کنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام کنند حداکثر تا ۲ هفته مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آن‌ها عودت داده خواهد شد. در ازای هر درصدی از انجام تعهد ارزی، متناسب با همان میزان از مالیات بر ارزش افزوده مسترد می‌شود. همچنین بانک مرکزی به صورت هفتگی لیست اینگونه صادرات کنندگان را به سازمان مالیاتی ارسال خواهد کرد.

وی گفت: به منظور تسهیل در فرآیند تجارت و ایجاد امکان رصد آن و به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت، و نیز حذف دوباره کاری در فرآیند تجارت، گمرگ جمهوری اسلامی موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاه‌های ذیربط و فرآیند تجارت را صرفا از طرین این سامانه به انجام برساند.

ربیعی با تبریک پانزدهم مهر روز «روستا و عشایر» گفت:خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید فاصله شهر و روستا در بهره مندی از امکانات و خدمات زیربنایی بسیار کاهش یافته است.

وی بیان کرد: استراتژی دولت تدبیر و امید معکوس کردن روند مهاجرت بوده است و حمایت‌های دولت در حوزه خدمات زیربنایی مانند گازرسانی، احداث راه آسفالت، آب آشامیدنی سالم، مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی، خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد این استراتژی ثمربخش شود.

ربیعی گفت: بر همین مبنا برای اشتغال پایدار روستایی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار روستاییان قرار گرفته است؛ سرانه درآمد روستائیان پیش از دولت یازدهم منفی نهصدهزار تومان بود که هم‌اکنون به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بیان کرد: منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است که تاثیرات خوبی در تثبیت جمعیت روستایی داشته است.

ربیعی گفت: در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستا‌های کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند. در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بوده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش داده تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند.


مدارس خشتی و گلی در کشور جمع آوری شده است

ربیعی گفت: در حوزه آموزش و پرورش نرخ پوشش پیش دبستانی روستایی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافته و نرخ پوشش دانش آموزان روستایی نیز ۲۳ درصد رشد داشته است. بیش از ۳۲۰۰ مدرسه شبانه روزی در مناطق روستایی ایجاد شده و ۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی در روستا‌ها متوجه زنان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش و ۳۰ درصد کلاس‌ها در مناطق روستایی تشکیل می‌شود و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم حداقل ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: تمام مدارس خشتی و گلی که حدود ۱۰۰۰ کلاس بود جمع آوری شده است و بیش از ۷۸۰۰ پروژه با ۲۷ هزار کلاس روستایی با مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع به گونه‌ای که هر روز به طور متوسط ۱۱ کلاس روستایی و در سراسر کشور حدود ۲۹ کلاس درس در این دولت احداث شده است.

ربیعی گفت:در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاش‌های ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به شبکه هوشمند مدارس دانا متصل شده‌اند، اظهار داشت: از میان ۳۸ هزار و ۶۷ مدرسۀ روستایی، ۱۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه توسط ایرانسل، ۴ هزار و ۴۸۲ مدرسه توسط همراه اول و ۱۹ هزار و ۹۴۹ مدرسه نیز از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. تعداد ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسۀ شهری نیز، از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت متصل شده‌اند.

ربیعی افزود: از دیگر اقدامات زیرساختی مهم صورت گرفته در این زمینه اتصال ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق است و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستا‌ها به شبکه آب‌رسانی متصل هستند.

وی افزود: همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستا‌های کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش بینی شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: جمعیت تحت پوشش صندوق مشتمل بر بیمه شدگان و مستمری بگیران از ۱۳۶ هزار و ۶۵۴ نفر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ نفر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که بیانگر رشدی ۹۵ درصدی است.

وی افزود: همچنین روز گذشته با حمایت کامل دولت یک میلیون ۴۴۰ هزار بیمه شده به جمعیت این صندوق اضافه خواهند شد؛ که مجموعه بیمه شدگان حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد شد.

ربیعی بیان کرد: تحقق این مهم به معنای برداشته شدن گامی بسیار حایز اهمیت در تحقق اصل ۲۹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظام تامین اجتماعی فراگیر و حمایت از خانوار روستایی و عشایری در برابر تکانه‌های اقتصادی در دوران کهولت سن، از کارافتادگی و فوت سرپرست خانوار مبتنی بر شان و کرامت انسانی و بدون تحمیل بار مالی به بودجه عمومی دولت جهت تامین هزینه‌های حمایتی است.

وی اضافه کرد: این مصادیق بیش از آن که عدد و رقم باشند، نشان از یک تحول در رویکرد سیاستگذاری «ساخت‌وسازی» است. در این رویکرد سعی شده سازوکار‌هایی برای بهبود وضعیت روستا‌ها به شکل برنامه‌های توانمندسازی، ارتقای درآمد مبتنی بر تولیدات جدید با حفظ زندگی در روستا، نگاهی به مسائل رفاهی مانند افزایش بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی و محوریت دادن به مزیت‌های محلی تعبیه شود که امیدوارم تداوم یابند.


منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->