با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
سرخط خبرها

آیا بورس به روزهای اوج خود بازمی‌گردد؟

  • کد خبر: ۴۶۰۵۴
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
آیا بورس به روزهای اوج خود بازمی‌گردد؟
نزدیک به ۲ ماه است که شاخص‌های سهام در روند ریزشی نوسان می‌کنند و در چنین وضعیتی، معامله‌گران نیز شاهد آب‌شدن سرمایه‌های خود بوده‌اند. درحالی‌که برخی صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند دوره اصلاح بازار سهام فرسایشی شده است.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز -نزدیک به ۲ ماه است که شاخص‌های سهام در روند ریزشی نوسان می‌کنند و در چنین وضعیتی، معامله‌گران نیز شاهد آب‌شدن سرمایه‌های خود بوده‌اند. درحالی‌که برخی صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند دوره اصلاح بازار سهام فرسایشی شده است، نشانه‌های بازگشت امید و ورود نقدینگی خرد در دادوستد‌های بازار سهام از روز گذشته مشهود بود، به‌طوری‌که بخشی از سهام‌داران در موقعیت خرید قرار گرفتند و از حجم صف‌های فروش کاسته شد.
 
در این میان اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه که چندی پیش علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، اعلام کرده بود نیز بارقه‌های امید را برای رونق‌بخشی به معاملات بورسی به همراه داشته است تا آنجا که برخی کارشناسان از احتمال بازگشت بورس به روز‌های طلایی اواخر بهار ۹۹ خبر می‌دهند و این دخالت دولت دست‌کم جلو تلاطم بازار را خواهد گرفت و در شرایط فعلی می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.

به هر روی این تصمیم دولت، خوش‌بینی‌هایی را میان سرمایه‌گذاران برای بهبود وضعیت معاملات بازار ایجاد کرد و برخی فعالان بورس، اجراشدن این تصمیم را فرصتی دوباره برای بازار سرمایه و بازگشت به روز‌های اوج می‌دانند.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه، دراین‌باره گفته است: این اقدام صندوق توسعه ملی زیربنایی برای سرمایه‌گذاری مولد خواهد بود و بسیار مثبت است، به شرط آنکه سازوکار آن به‌درستی طراحی شود.

به‌گفته این کارشناس، باتوجه‌به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس سپری برای تورم است، این اقدام نمی‌تواند با آثار تورمی همراه باشد، فقط در ابتدا باید مشخص شود بانک مرکزی به رعایت سیاست پولی برای مبلغی که قرار است وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شود، ملزم می‌شود یا خیر؟

در همین حال، وزیر اقتصاد امروز چهارشنبه ۱۶ مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همیشه گفته‌ام که هرکس وارد بازار سرمایه می‌شود، همواره باید عقل محاسبه‌گری‌اش بی‌وقفه کار کند، یک خبر جدید دیگر داد و گفت: به‌دنبال تأمین و تعمیق بازار از طریق ارز اولیه‌ها و شناور‌ها هستیم، یعنی بنگاه‌هایی را که دارای شاخص مناسب هستند، بیاوریم که در آینده نزدیک ورود مجموعه‌ای مثل ستاره خلیج فارس هم مطرح شده است.

فرهاد دژپسند تأکید کرد: تصمیم گرفتیم باقی‌مانده سهام دولت را در ۳ بانک ملت، تجارت و صادرات بتوانیم در قالب صندوق دارای سوم ارائه کنیم که این کار‌ها کمک می‌کند سهام‌دار در بازار سرمایه با انتخاب‌های متعدد مواجه باشد.

وزیر این تحلیل را هم اضافه کرده است که بازار سرمایه را فقط نباید با شاخص دید. بازار بورس ابعاد مختلف دارد و این شاخص برآیند خیلی چیزهاست، اما تحلیلگران مالی ممکن است تحلیل کنند که در دوره A این سهام را نداشته باشند و سهام دیگری داشته باشند. این اتفاقا از حیات بازار سرمایه ناشی است که تحلیلگرانش همواره درحال آنالیز و تصمیم‌گیری هستند.
 

سرنوشت سرمایه‌های سرگردان مردم در بورس چه می‌شود؟

دکتر علی عقیلی، کارشناس سرمایه، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، درباره سرمایه‌های سرگردان مردم در بورس می‌گوید: مسئله مهمی که اینک کشور با آن روبه‌روست، غول نقدیندگی است که علت آن استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه است. در چنین شرایطی پایه پولی کشور و حجم نقدینگی در حد افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کرده است. نقدینگی در هر حال به یک سمت بازار سرازیر می‌شود، فقط سمت‌وسوی آن را ارزندگی بازار مشخص می‌کند؛ یک‌بار به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود و قیمت‌ها را به یک سقفی می‌رساند، دوباره از مسکن خارج می‌شود و به سمت بازار طلا سوق پیدا می‌کند و به همین شکل ادامه می‌یابد.


وقتی تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد...

او ادامه می‌دهد: بر اساس این الگو، اتفاقی که در بورس رخ داد، این بود که بازار ناگهان با حجمی از نقدینگی رو‌به‌رو شد که تعادل عرضه و تقاضا را برهم زد. وقتی تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد، قیمت‌ها بی‎ضابطه افزایش پیدا می‌کنند. در این میان سهم‌هایی در بورس داریم که فقط یک تابلو در بیابان هستند، اما سهام آن درحال خرید و فروش است و متأسفانه نظارتی هم نیست و در نتیجه حباب سهمی که پشتوانه و سود عملیاتی نداشته باشد، در نقطه‌ای می‌ترکد!


ورودی‌های جدید بورس بیشترین ضرر را متحمل شدند

عقیلی با بیان اینکه افرادی که از بهمن ۹۸ اقدام به خرید سهام کرده و از آن زمان وارد بازار بورس شده بودند، با وجود ریزش‌های گذشته، از ۱۵ مردادماه به بعد باز هم ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد سود کرده‌اند، درحالی که ورودی‌های جدید بورس بیشترین ضرر را از وضعیت بازار متحمل شدند، می‌گوید: رشد بازار سرمایه در سال ۹۸، ۱۸۶ درصد بوده، درحالی‌که میزان رشد در سال ۹۹ از ابتدای سال تا مردادماه که بازار ریزشی شد، ۳۱۰ درصد بوده است و این ضرری که افراد از اصل سرمایه‌شان دیدند، بیشتر بورس اولی‌ها و کسانی را که در تیر و مردادماه خرید کرده بودند، تحت تأثیر قرار داد. این درحالی است که حتی خریداران سهام در اردیبهشت‌ماه هم به مرحله ضرر نیفتادند.


حباب بازار سرمایه تخلیه شده است

این کارشناس با تأکید بر اینکه حباب بازار سرمایه تخلیه شده است و سهم‌های کنونی ارزنده هستند، اظهار می‌کند: بیشتر افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که سرمایه‌های خرد دارند و حال پرسش اینجاست که اگر سرمایه خود را بیرون بکشند، با آن چه چیزی می‌توانند بخرد؟! پرایدی که ۵۰ میلیون تومان بوده، در مدت چند ماه به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است و بنابراین اگر سهام‌دار با سرمایه خود می‌تواند یک پراید بخرد، حالا این امکان را ندارد و بنابراین توصیه اکید می‌شود سهام خود را در بورس حفظ کند و هیجانی برخورد نکند و اطمینان داشته باشد اگر بماند، روز‌های طلایی بازار را باز هم تجربه خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->