مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز چقدر سود کردند؟ | منظور از تسعیر نرخ ارز چیست؟

  • کد خبر: ۴۶۳۱۲
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز چقدر سود کردند؟ | منظور از تسعیر نرخ ارز چیست؟
بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای بانک‌ها را برای هر یورو، ۱۲۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱۰۰۰ تومان اعلام کرد. هر یک از بانک‌ها از محل نرخ تسعیر ارز چه میزان سود کسب کردند؟

گروه اقتصاد/شهرآرانیوز، بانک مرکزی برای دومین بار در سال جدید نرخ ارز را برای تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها افزایش داد. این بخشنامه به منظور استفاده بانک‌ها از نرخ‌های جدید ارز در تدوین صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (۶ ماهه) منتشر شده است و مطابق با آن نرخ هر یک یورو، ۱۲۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱هزار تومان اعلام شده است. نرخ تسعیر پایان سال ۹۸، برای هر یورو، ۱۰۲۰۰ و برای هر دلار، ۹۰۰۰ تومان بود.

افزایش نرخ تسعیر ارز روی درآمد بانک تاثیر مستقیم دارد و امروز شنبه 19 مهر ماه بانک‌های مختلف سودی که از محل افزایش این نرخ شناسایی کرده‌اند را اعلام کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال سود بانک‌ها از این محل به شرح ذیل است: 

  1. بانک ملت (وبملت) از اثر مثبت خالص ۵۷۸۰ میلیارد تومانی بر عملکرد شش ماهه ناشی از تسعیر ارز خبر داد. لازم به توضیح است نرخ دلار ۱۱۰۰۰ تومان و  یورو ۱۲۹۰۰ تومان توسط بانک مرکزی جهت تسعیر ارز تعیین شده است.
  2. بانک اقتصاد نوین (ونوین) سود حاصل از تسعیر در شش ماه سال ۱۳۹۹ را ۶۳۵ میلیادر تومان اعلام کرد.
  3. بانک سامان (سامان) از سود ۱۸۷ میلیارد تومانی ناشی از تسعیر ارز خبر داد. نرخ دلار ۱۱۰۰۰ تومان و  یورو ۱۲۹۰۰ تومان توسط بانک مرکزی جهت تسعیر ارز تعیین شده است.
  4. بانک تجارت (وتجارت)، صادرات (وبصادر) و پارسیان (وپارس) از تسعیر دارایی‌ها خود با نرخ دلار ۱۱۰۰۰ تومان و  یورو ۱۲۹۰۰ تومان خبردادند و تاکنون جزئیات سود محقق شده از این محل را اعلام نکرده‌اند.

تسعیر نرخ ارز چیست؟

برای‌ انعکاس‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ در صورت‌های‌ مالی‌ واحد تجاری‌ باید معاملات‌ ارزی‌ و صورت‌های‌ مالی‌ عملیات‌ خارجی‌ به‌ واحد پول‌ گزارشگری‌ (ریال) تسعیر شود. موضوعات‌ اصلی‌ در حسابداری‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ عبارت‌ از این‌ است‌ که‌ چه‌ نرخی‌ برای‌ تسعیر به کار گرفته‌ شود و آثار مالی ‌ناشی از تغییر نرخ‌ ارز چگونه‌ در صورت های‌ مالی‌ شناسایی‌ شود.

هدف‌ این‌ است‌ که‌ تسعیر معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ به نحوی‌ صورت‌ گیرد که‌ نتایج‌ آن‌ عموماً با آثار تغییرات‌ نرخ‌ ارز بر جریان‌های‌ وجوه‌ نقد واحد تجاری‌ و ارزش‌ ویژه‌ آن‌ هماهنگی‌ داشته‌ باشد و این‌ اطمینان‌ را ایجاد کند که‌ صورت‌های‌ مالی‌ تصویری‌ مطلوب‌ از نتایج‌ عملکرد ارائه‌ می‌دهد. همچنین، صورت‌های‌ مالی‌ تلفیقی، نتایج‌ مالی‌ و ارتباط‌ اقلام‌ را به گونه‌ای‌ که‌ در صورت‌های‌ مالی‌ ارزی‌ قبل‌ از تسعیر نشان‌ داده‌ شده‌ است، منعکس‌ کند.

برای ثبت تسعیر ارز، در تاریخی که معامله صورت گرفته، در ابتدا ثبت اولیه معامله ارزی بر اساس نرخ ارز به ریال و در ادامه در برنامه حسابداری بر مبنای نوع معامله که فروش یا خرید بوده، ثبت می‌شود.

نرخ تسعیر عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر (شامل انواع نرخ های برابری رسمی، قراردادی و غیره) که در فرایند تسعیر بکار گرفته می‌شود، به‌ نحوی‌ که نتایج آن عموماً با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان های وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگی داشته باشد و این اطمینان را ایجاد کند که صورت های مالی، تصویری مطلوب از نتایج عملکرد ارائه می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->