جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

افزایش نرخ تسعیر ارز چه تاثیری روی نمادهای بانکی در بورس دارد؟

  • کد خبر: ۴۶۶۰۵
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
افزایش نرخ تسعیر ارز چه تاثیری روی نمادهای بانکی در بورس دارد؟
بانک مرکزی هفته گذشته از افزایش نرخ تسعیر ارز خبر داد. بعد از این خبر شاهد رشد روزانه قیمت نمادهای بانکی در بورس بودیم. منظور از تسعیر ارز چیست؟ آیا این خبر منجر به رشد بیشتر قیمت نمادهای بانکی در بورس خواهد شد؟ در این گزارش پاسخ به سوالات‌تان را بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز،  طی سه روز کاری گذشته گروه بانکی‌ها مورد استقبال سهامداران در بازار سرمایه قرار گرفت؛ عمده این استقبال ریشه در اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر تسعیر ارزی دارایی‌های بانک‌ها است. همین امر باعث شد برخی از شرکت‌های گروه بانکی در همان روز با صف خرید مواجه شوند.

تسعیر ارزی چیست؟
سازوکار تاثیرگذاری آن بر عملکرد بانک‌ها به چه صورت است؟

تسعیر ارزی در واقع نوعی تجدید ارزیابی در دارایی‌های ارزی است. بدین صورت که ارزش ریالی دارایی‌های ارزی با نرخ‌های جدید محاسبه می‌شود؛ بنابراین سهامداران نباید انتظار این را داشته باشند که سود مضاعفی عاید بانک‌ها شده است. با وجود این، تاثیر مثبت تسعیر ارزی در سمت چپ ترازنامه و حقوق صاحبان سهام و در نتیجه تقویت کفایت سرمایه بانک نمایان می‌شود. مطابق اطلاعیه بانک مرکزی نرخ جدید تسعیر ارزی برای گزارشگری مالی منتهی به شهریور ۹۹ مبلغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار خواهد بود. این ارقام در مقایسه با نرخ‌های پایان سال ۹۸ افزایش ۲۶ درصدی برای یورو و ۲۲ درصدی برای دلار را نشان می‌دهد؛ بنابراین اهمیت تسعیر ارزی از این جهت است که مستقیما در صورت‌های مالی شرکت بازتاب می‌یابد.

این نرخ‌ها بر عملکرد کدام بانک‌ها تاثیر معنی‌دار دارد؟

1. بانک ملت

در میان گروه بانکی به طور قطع می‌توان گفت بیشترین تاثیر تسعیر ارزی بر عملکرد بانک ملت نمود پیدا کرده است، مطابق شفاف‌سازی این بانک، با تسعیر ارزی افزایش سود 230 درصدی نسبت به سود سال قبل عاید آن شده است.

2. بانک تجارت

بانک تجارت نیز اگرچه رقم بالایی سود از طریق تسعیر ارزی حاصل خواهد کرد، اما این رقم به نسبت تعداد سهام آن سود بسیار زیادی نخواهد بود؛ از این‌رو، بانک تجارت در این‌خصوص افشای اطلاعات گروه ب را صفحه کدال خود منتشر کرده است.

3. بانک آینده

در اطلاعیه شفاف‌سازی این بانک آمده است: با توجه به مدت اندک اخذ مجوز فعالیت ارزی توسط این بانک، تسعیر ارزی فاقد اثر قابل توجه بر عملکرد مالی این بانک است. بنابراین منتظر تغییر محسوس در سمت چپ ترازنامه این بانک نباشید.

4. بانک صادرات

اطلاعیه منتشر شده توسط این بانک در این‌خصوص، نشان از عدم تاثیر قابل توجه تسعیر ارزی بر عملکرد مالی این بانک دارد، اگرچه صراحتا در اطلاعیه مذکور صحبتی از آن به میان نیامده است.

5. بانک شهر

بانک شهر طی اطلاعیه‌ای به طور غیرمستقیم به عدم تاثیرگذاری قابل توجه تسعیر ارزی بر سود آن اشاره کرده، در عین‌حال افشای هرگونه رویداد مهم در این مورد را نیز به بعد موکول کرده است.

6. بانک سرمایه

این بانک نیز در اطلاعیه‌ای مشابه بانک صادرات و بانک شهر صحبتی از تاثیرگذاری تسعیر ارزی بر صورت‌های مالی آن به میان نیاورده است.

7. بانک پارسیان

اطلاعیه بانک پارسیان نشان از این دارد که تسعیر خالص اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به مبلغ 172 میلیون یورو منجر به شناسایی 466 میلیارد تومان سود تسعیر گردیده است.

8. بانک اقتصاد نوین

تسعیر خالص دارایی‌ و بدهی‌های ارزی این بانک به مبلغ حدودی 233 میلیون یورو منجر به شناسایی حدودا 635 میلیارد تومان سود برای بانک خواهد بود. با یک حساب سرانگشتی به مبلغ 21 تومان سود به ازای هر سهم می‌رسیم.

9. پست‌بانک ایران

طبق اطلاعیه این بانک، وضعیت باز ارزی این بانک تا پایان شهریور99 حدودا 10 میلیون و 732 هزار دلار است و اگر ما به تفاوت نرخ‌های جدید ارزی را برای این بانک اعمال کنیم به رقم 21 میلیارد تومانی سود کل برای بانک و شش تومان سود به ازای هر سهم می‌رسیم( این رقم معادل 14 درصد EPS فعلی بانک است)

10. بانک سامان

شفاف‌سازی بانک سامان نشان از شناسایی رقم حدودی 187 میلیارد تومان سود از محل تسعیر ارزی دارایی و بدهی‌های این بانک دارد.

11. بانک خاورمیانه

به نظر می‌رسد تسعیر ارزی اثر مثبتی بر عملکرد این بانک دارد و رقم سود حاصله از این ناحیه 45 میلیون یورو بوده، با وجود این، با توجه به رقم نه چندان بالای آن، در گروه اطلاعات با اهمیت ب قرار می‌گیرد.

همچنین بانک‌های گردشگری، دی و سینا در صورت وقوع هرگونه رویداد مهم در این‌خصوص، افشای اطلاعات مرتبط به آن را به بعد موکول کرده‌اند.

منبع: سیگنال

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->