سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد به دام افتاد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله یک شرور با قمه به خودروی پلیس در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود؟ هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بی مهری مشهدی‌ها به اهدای پلاسما خون

  • کد خبر: ۴۶۷۵۴
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
بی مهری مشهدی‌ها به اهدای پلاسما خون
با وجود اعلام نیاز سازمان انتقال‌خون به پلاسما برای درمان کرونا، تاکنون فقط ۵۰۰ شهروند این درخواست را اجابت کرده اند
محمد کاملان - ســــرانــجـام پــس از کش  و قوس‌های فراوان، برخی بسیار و آزمایش‌های مختلف، آن طور که پزشکان اعلام کرده اند، پلاسمادرمانی اکنون بهترین راه برای درمان و کنترل کروناست. پلاسمای خون بیمارِ کرونایی که دربردارنده پادتن است استخراج و به بیمار دیگری که هنوز درگیر کروناست تزریق می‌شود. بیمار دریافت کننده از طریق تلقیح پادتن و با دریافت پلاسمای بیشتر تا مرز بهبودی پیش می‌رود. پلاسمادرمانیِ کرونا برای اولین بار و به صورت آزمایشی در مشهد اجرا شد و بعد از موفقیت آمیز بودن آن، الگویی شد برای تسری به بقیه استان‌های کشور.


اهدای پلاسما، فقط ۲ درصد!

طبق آخرین آمارها، تنها ۷۰۶۶ نفر از بیماران کرونایی بهبودیافته، یعنی چیزی در حدود ۲ درصد، پلاسمایِ خونشان را برای درمان بیماران بدحال اهدا کرده اند. این آمار در شهر مشهد هم چندان بالا نیست و بیماران بهبودیافته بنابه دلایلی هنوز به اهدای پلاسما رغبت پیدا نکرده‌اند.


تحقق ۵۰ درصد پیش بینی‌ها

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به تازه‌ترین آمار اهدایِ پلاسمایِ خون برای درمان بیماران کرونایی در مشهد گفت: در ابتدای تأیید پلاسمادرمانی برای کرونا، مشهد به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شد و تا امروز حدود ۵۰۰ بیمار بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسما به سازمان انتقال خون مراجعه کرده اند. البته توقع داشتیم با توجه به این حجم از مراجعه و بستری برای بیماری کرونا، اهدایِ پلاسما خیلی بیشتر از این‌ها اتفاق بیفتد و پیش بینی می‌کردیم که بعد از ۶ ماه، ۱۰۰۰ نفر مراجعه کننده داشته باشیم، اما می‌بینید که از نظر اهدای پلاسما، شرایط خیلی خوب نیست.


هیچ خطری ندارد

دکتر مجید عبداللهی با تأکید بر این مسئله که برخلاف تصور مردم، اهدایِ پلاسما در شرایطی کاملا امن انجام می‌شود و هیچ خطری بیمار بهبودیافته را تهدید نمی‌کند، ادامه داد: در پایگاه‌های اهدای خون همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. ضمن اینکه ما موظفیم از فرد سالم خون بگیریم و از طرف دیگر اهدایِ پلاسما باعث انتقال کرونا نخواهد شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: پایگاه اهدای خون امام رضا (ع) در خیابان دانشگاه و مقابل خیابان کفایی تنها مرکزی در مشهد است که برای اهدایِ پلاسما در نظر گرفته شده است و بهبود یافته هایِ کرونا بعد گذشت ۲۸ روز از بهبودی قبل از مراجعه به این مرکز و برای مطلع شدن از اینکه شرایط اهدای پلاسما را دارند یا نه، با شماره تلفن ۳۸۵۱۶۳۰۰ تماس بگیرند.


پلاسمادرمانی، فقط با ارائه مدرک پزشکی

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان نیز با اعلام شرایط اهدای پلاسما برای بهبودی بیماران کرونایی، افزود: برای شناسایی افرادی که واجد شرایط اهدای پلاسما هستند، شاخص‌هایی فنی در نظر گرفته شده است که پزشکان سازمان انتقال خون قبل از مراجعه افراد با بررسی این شاخص‌ها به این نتیجه می‌رسند که ادعای فرد مبنی بر ابتلا به کرونا، درست است یا نه و اینکه آیا شرایط اهدایِ پلاسما دارند یا خیر؟

دکتر علی حسنی ادامه داد: جدایِ از این شاخص ها، افرادی که قصد اهدایِ پلاسما برای درمان بیماران کرونایی را دارند، باید مدارکی مثل آزمایش آنتی بادی یا PCR سی تی اسکن ریه، سوابق بستری، گواهی پزشک و هر مدرک دیگری را که تأیید می‌کند آن‌ها به کرونا مبتلا بوده اند به سازمان انتقال خون ارائه بدهند تا پس از بررسی مشخص شود که آیا فرد می‌تواند پلاسما اهدا کند یا خیر؟

به نظر می‌رسد در شرایطی که به گفته مسئولان، به این زودی‌ها نباید منتظر رسیدن واکسن کرونا بمانیم، بهتر است بهبودیافته‌های کرونا، با اهدای پلاسمای خود، شرایط را برای بهبودی تعدادی بیشتری از شهروندان مهیا کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->