آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دلیل گرانی محصولات سلولزی چیست؟

  • کد خبر: ۴۶۷۵۸
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
  • ۱
دلیل گرانی محصولات سلولزی چیست؟
بررسی میدانی خبرنگار شهرآرانیوز بیانگر افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت این محصولات در بازار است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ دو هفته اخیر که تب گرانی کالا‌ها زیادتر شده، قیمت محصولات سلولزی به‌خصوص پوشک بچه آن‌قدر اوج گرفته است که هنوز به دست مصرف‌کننده نرسیده، با فاصله زیادی از نرخ‌های مصوب به توزیع‌کننده‌ها فروخته می‌شود.

مشاهدات خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد که بسته‌های ۱۰ تایی دستمال کاغذی در فروشگاه‌ها ۶ تا ۸ هزار تومان و هر بسته پوشاک بچه نیز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان نسبت به دو هفته گذشته گران‌تر شده اند. همچنین بررسی بازار نشان می‌دهد که اکنون پوشک بیشتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد. به عنوان مثال هر بسته ۴۰ عددی پوشک یک برند معروف که قیمت مصرف کننده آن ۶۵ هزار تومان است، به قیمت ۹۰ هزار تومان در اختیار فروشنده‌ها قرار داده می‌شود. یک برند دیگر نیز در حالی به نرخ ۸۵ هزار تومان به فروشنده‌ها داده می‌شود که قیمت مصرف کننده آن ۶۰ هزار تومان است.

اردیبهشت امسال بود که خبر افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات سلولزی از زبان قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی، منتشر شد؛ خبری که چند روز بعد رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران تکذیبش کرد. نیما بصیری‌طهرانی به ایسنا گفته بود که فعلا در این محصولات، افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد، با این حال قیمت پوشک از ابتدای تابستان، روند افزایشی به خود گرفت، اما ازدوهفته گذشته این رشد، جهشی شد.
 
بسیاری از کارشناسان علت این افزایش قیمت را وارداتی بودن مواداولیه محصولات سلولزی، مشکلات ارز و واردات کالا می‌دانند. برای بررسی وضعیت این محصولات، سری به چهارراه میدان‌بار مشهد زدیم و با چند فروشنده محصولات سلولزی گفتگو کردیم.


قیمت‌ها را پاک می‌کنیم

یکی از فروشنده‌ها با نشان دادن چند برگ کاغذ به ما می‌گوید: همین حالا ۳۰۰ قلم کسری در مغازه دارم که نمی‌توانم تهیه کنم. به همین دلیل قصد جمع کردن مغازه را دارم. آقای باقری ادامه می‌دهد: همه محصولات سلولزی گران شده است. شرکت‌ها به ما جنس نمی‌دهند و اگر هم حاضر به فروش شوند، باید درکنارش محصولاتی را که آن‌ها تعیین می‌کنند، بخریم. برای همین مجبوریم از کلی‌فروشان و واسطه‌ها خرید کنیم. آن‌ها هم دستمال‌کاغذی، پوشک یا هر محصول دیگر را قیمتی بیشتر از نرخ مصرف‌کننده به ما می‌دهند. او می‌افزاید: اگر این کالا‌ها را بخریم، مجبوریم قیمت مصرف‌کننده را از روی محصول پاک کنیم، در غیر این صورت یا باید با مشتری چانه بزنیم یا به تعزیرات و بازرسان جواب پس دهیم.


کالا بدون فاکتور

آقای سپهری، فروشنده دیگری در این خیابان، با اشاره به صادر نشدن فاکتور ازسوی پخش‌کننده‌ها به ما می‌گوید: تعزیرات تاکید کرده است که بدون فاکتور خرید نکنیم. خب من که بیش از ۱۰ سال است در این صنف فعالیت می‌کنم، اگر نتوانم جنس فروشگاهم را جور کنم، چه بفروشم؟ آن‌هم در شرایطی‌که بازار‌های دیگر هم وضعیت بهتری ندارند و تغییر شغل امکان‌پذیر نیست. او ادامه می‌دهد: پخش‌کننده‌ها هربار برای واریز پول، شماره‌حساب‌های متفاوت و به نام آدم‌های مختلف به ما می‌دهند؛ به همین دلیل وقتی بازرسان می‌آیند، ما هیچ مدرکی برای خرید گران کالا نداریم.


فروش با قیمت مصرف‌کننده

یکی دیگر از فروشنده‌های همین خیابان که نمی‌خواهد نامی از او یا مغازه‌اش برده شود، برای اثبات حرف‌هایش درباره وضعیت بازار و افزایش قیمت‌ها، در حضور ما با یکی از پخش‌کننده‌های اصلی این محصولات تماس می‌گیرد. خانم فروشنده در آن طرف خط قیمت دو برند معروف از پوشک بچه را ۸۵ هزارتومان و ۹۰ هزارتومان اعلام می‌کند و در پاسخ به سوال خریدار درباره قیمت مصرف‌کننده می‌گوید: «همان قیمت‌های قبلی یعنی ۶۰ و ۶۵ هزار تومان.»

خانم فروشنده قیمت دستمال‌کاغذی ۱۰ عددی فلکسی را برای دو برند معروف، ۳۸ هزار تومان و ۴۴ هزار تومان اعلام و درباره قیمت مصرف‌کننده درج‌شده روی آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. پس از این تماس، فروشنده فروشگاه به ما می‌گوید که قیمت مصرف‌کننده دستمال‌کاغذی برای این برندها، ۳۱ و ۳۵ هزار تومان بوده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم که قیمت پوشک حدود ۴۰ درصد بیشتر از قیمت مصرف‌کننده به دست توزیع‌کننده‌های جزئی می‌رسد. همچنین قیمت دستمال‌کاغذی در این مدت، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

آقای آتشی، یکی از کلی‌فروشان بازار مصلی، نیز در گفتگو با شهرآرا، با تایید افزایش قیمت محصولات سلولزی می‌گوید: در همین یک هفته، قیمت دستمال‌کاغذی بیش از ۳۰ درصد اضافه شده است. مثلا یک بسته دستمال‌کاغذی ۱۰۰ عددی به‌صرفه از ۱۹۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: بیشترین افزایش قیمت، مربوط به پوشک بچه بوده که حدود ۴۵ درصد بوده است. هرچند تلاش می‌کنیم با مسئولان یکی از کارخانه‌های معروف تولید محصولات سلولزی در خراسان‌رضوی مصاحبه کنیم و از علت این افزایش قیمت‌ها بپرسیم، هیچ‌یک از مسئولان کارخانه حاضر به پاسخ‌گویی نمی‌شوند.
متاسفانه در خراسان رضوی با وجود انجمن‌های فراوان، انجمن تولیدکننده‌های محصولات سلولزی وجود ندارد، بنابراین امیدواریم سازمان صنعت، معدن و تجارت و خانه صنعت استان برای کنترل قیمت محصولات سلولزی در بازار، برنامه‌ریزی جدی کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بانوی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
برای کسانی که بچه زیر ۲ سال دارن تهیه پوشک ضروری است و البته برای تشویق مردم به فرزند آوری نباید قیمت این کالا اینقدر گران شود؛ ای کاش مواد اولیه را در کشور خودمان میساختن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->