تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

اصلاح‌طلبان و مسئله چندصدایی در انتخابات ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۴۷۱۰۲
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
  • ۱
اصلاح‌طلبان و مسئله چندصدایی در انتخابات ۱۴۰۰
بازخوانی دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان حکایت از این دارد که این جریان سیاسی هنوز به تصمیم مشخصی برای انتخابات ۱۴۰۰ نرسیده اند
به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که عقربه ساعت‌شمار پایان دولت حسن روحانی، با سرعت به پیش می‌رود و اصولگرایان با خیالی آسوده از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به‌دنبال نارضایتی عمومی از جریان ائتلافیِ اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، تنها بر سر این جدال دارند که چه کسی را روانه پاستور کنند، هنوز استراتژی اصلاح‌طلبان مشخص نیست. برخی از اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات را مشروط به نحوه رفتار شورای نگهبان می‌کنند و در اصل حضور در انتخابات هنوز تصمیمی قطعی اتخاذ نکرده‌اند، اما برخی دیگر به حضور در انتخابات تحت هر شرایطی حکم می‌دهند.
 
برخی از اصلاح‌طلبان بر لزوم انتخاب گزینه اصلاح‌طلب به‌عنوان کاندیدای این جریان اصرار دارند و برخی دیگر در شرایط تأیید‌نشدن کاندیدای اختصاصی، از انتخاب کاندیدای قرضی یا اجاره‌ای استقبال می‌کنند. در‌نتیجه اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات‌۱۴۰۰ محل تردید است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به اظهارات متکثر برخی از چهره‌های اصلاحات درباره استراتژی این جریان در آینده.


اختلاف نظر در اصل مسئله حضور تا چگونگی حضور در انتخابات

محمد سالاری، رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی، درباره راهبرد‌های جریان اصلاحات به ایرنا گفت: «درجریان اصلاحات یک نگاه حداقلی وجود دارد که معتقد است باید در فرایند انتخابات‌۱۴۰۰، مثل گذشته با رویکردی ائتلافی، حتی با حمایت از نامزدی قرضی و اجاره‌ای حضور داشته باشیم و هیچ شرطی برای حضور در انتخابات در نظر نگیریم. از سوی دیگر، عده‌ای می‌گویند باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید و صبر پیشه کرد تا نیرو‌هایی که نقش جمهور را نادیده می‌گیرند، در تصمیمات خود تجدید نظر کنند.
 
اما اکثریت و قاطبه اصلاح طلبان هیچ‌یک از این دو نگاه را نمی‌پذیرند و معتقدند باید انتخابات را در هر شرایطی مطالبه کرده، مشارکت کنیم و در ترغیب مردم به مشارکت حداکثری کمک کنیم و معتقدند اگر از ته‌مانده جمهوریت نظام هم غافل شویم، بازنده اصلی مردم و جریان تحول‌خواه اصلاح طلب خواهند بود. این اشتباه است که جمهوریت را تنها بگذاریم. از طرفی ما نباید این‌بار هم به‌سراغ نامزد‌های قرضی برویم، چون تجربه خوبی از این قصه در مجلس دهم و جا‌های دیگر داریم و آزمون داده‌ایم. البته در سال‌۹۲ پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، جریان اصلاحات به این نتیجه رسید که از روحانی حمایت کند و در آن مقطع و حتی در سال‌۹۶ بهترین تصمیم را گرفتند و اگر به دوباره به سال‌های‌۹۲ و ۹۶ بازگردیم، از او حمایت می‌کنیم.»


از بی‌تحرکی شورای عالی اصلاح‌طلبان تا ابهام در انتخاب نامزد

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، در گفتگو با ایرنا با اشاره‌به برنامه جریانات اصلاح‌طلب برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری درباره کاندیدای مد‌نظر اصلاح‌طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان، چون مطمئن نیستند کاندیدای مورد‌نظرشان تأیید شود، نمی‌توانند برای انتخابات از قبل برنامه داشته باشند و شخص خاصی را به‌عنوان کاندیدا معرفی کنند. اینکه آیا اصلاح‌طلبان و معتدلین طیف اصولگرا نیز با هم همکاری خواهند کرد یا ائتلافی بین آن‌ها به وجود می‌آید، هنوز مبهم است و اصلاح‌طلبان به این پاسخی نداده‌اند.
 
قطعا اگر اصلاح‌طلبان کاندیدایی نداشته باشند، وضعیت متفاوت خواهد بود و شرایط خاص خود را دارد، اما در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان به‌دنبال این هستند که با کاندیدا‌های اختصاصی خود، وارد عرصه انتخابات شوند. حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیدای نیابتی تابع شرایط روز کشور است. بخشی از اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که از کاندیدای معتدل هم می‌توان حمایت کرد، اما بسیاری از اصلاح‌طلبان بر این باور‌ند که در‌صورتی در انتخابات شرکت می‌کنند که کاندیدای اختصاصی خودشان را داشته باشند. با این شرایط نمی‌توان بسیاری از اصلاح‌طلبان را به حمایت از کاندیدای دیگر قانع کرد.»


مخالفت صریح با انتخاب نامزد غیراصلاح‌طلب

جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» در‌باره ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رویی، چون علی لاریجانی یا انتخاب چهره‌های خارج از اردوگاه اصلاح‌طلبان نظیر محمدجواد ظریف گفت: «اگر اصلاح طلبان با یک نامزد غیراصلاح‌طلب ائتلاف کنند، آخرین تیر را به خود زده‌اند. دیگر مشخص شده است که کاندیدای نیابتی و ائتلافی بعد از آنکه انتخاب شد اصلاح‌طلبان را فراموش می‌کند و نتیجه این است که اصلاح‌طلبان مورد انتقاد و اعتراض مردم قرار بگیرند و کاری هم از آنان ساخته نباشد. همچنین اگر بنا باشد که اصلاح‌طلبان از یک گزینه غیراصلاح‌طلب حمایت کنند، همان بلای دولت روحانی دوباره بر سرشان خواهد آمد.»
 
همچنین اسماعیل گرامی‌مقدم، سخن‌گوی حزب اعتماد ملی، با بیان اینکه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزد نیابتی حمایت نخواهند کرد، به ایرنا گفت: «اصلاح‌طلبان با‌توجه‌به هزینه سنگینی که در‌این‌راستا متحمل شده‌اند، بعید است دست به ریسک بزنند و از نامزدی غیر از جریان خود حمایت نخواهد کرد.»
این مخالفت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، در گفتگو با ایرنا، لاریجانی را نامزد مناسب اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و به اصلاح‌طلبان توصیه کرد که در شرایط بی‌نامزدی، مانند انتخابات‌۹۲ «اصلح موجودین» را انتخاب کنند.


اجماع اصلاح‌طلبان در‌گرو حضور فعال بزرگان

محسن مهرعلیزاده، معاون دولت اصلاحات، در‌باره لزوم اجماع برای هر کنش سیاسی به برنا گفت: «در‌حقیقت لازمه هر قدم و کاری، تفاهم، همسویی و هم جهتی است.» وی همچنین درباره نقش بزرگان جریان اصلاحات برای به اجماع رسیدن این جریان برای معرفی کاندیدا در انتخابات‌۱۴۰۰ گفت: «بزرگان اصلاح طلب برای رسیدن این جریان به اجماع کلی درزمینه انتخابات‌۱۴۰۰، بسیار موثر هستند. به عبارت دیگر، جریان‌های سیاسی با ارزیابی و آسیب‌شناسی مصادیق، مشکلات و مسائل، می‌توانند با دقت و صحت بیشتری قدم‌های بعدی را بردارند و حرکت کنند.» دراین‌زمینه، غلامرضا ظریفیان نیز در گفتگو با خبرآنلاین، رئیس دولت اصلاحات را چهره‌ای وفاق‌دهنده و مورد‌اعتماد خواند که اصلاح‌طلبان حول شخصیت ایشان به اجماع خواهند رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
اصلاح طلبان که میگفتند رئیس جمهوری اختیاری ندارد و شاکی بودند حالا چه شده با دست پس میزنند وبا پا پیش میکشند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->