جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

۱۰ فیلم‌ برتری که براساس رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند

  • کد خبر: ۴۷۸۲۸
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
۱۰ فیلم‌ برتری که براساس رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند
به بهانه اقتباس تازه بن ویتلی (۲۰۲۰) از رمان شناخته‌شده «ربکا» اثر دافنه دوموریه، نگاهی اندا‌خته‌ایم به مهم‌ترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه اقتباس شده‌اند؛ از «دخترعموی من ریچل» تا « ربکا».
کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - دام دافنه دو موریه را در دنیای ادبیات بیش‌تر با نام دافنه دوموریه (Daphne du Maurier) می‌شناسند. این رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس معروف بریتانیایی بیشتر شهرتش را مدیون رمانِ «ربکا» (۱۹۳۸) است. بسیاری از آثاز دوموریه در سینما و تئاتر اقتباس شده‌اند. یکی از اولین اقتباس‌ها را اورسن ولز در سال ۱۹۳۸ انجام داد. او «ربکا» را دست‌مایه یک نمایش‌نامه رادیویی قرار داد. بعد از آن بود که هیچکاک فیلمی را در سال ۱۹۴۰ براساس این داستان ساخت. به تازگی هم بن ویتلی از این رمان فیلم دیکری ساخته است. دافنه دوموریه جایی در یادداشت‌هایش درباره طرح رمان «ربکا» نوشته است: «این کتاب احتمالا درباره‌ تاثیر و نفوذ همسر اولِ یک مرد بر زندگی همسر دوم اوست. تا آنجا که شب و روزِ زن دوم کابوسی می‌شود... تراژدی در همین نزدیکی‌هاست و بعد، بوم! یک اتفاقی می‌افتد.»

 

10. The Years Between (1946)

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند

 
والری هابسون، هنریشه ایتالیایی، نقش همسر یک نماینده مجلس انگلیس (مایکل ردگریو) را بازی می‌کند. او باخبر می‌شود که شوهرش در جنگ جهانی دوم کشته شده است. درست زمانی که او دارد مشکلاتش را فراموش می‌کند، برای ازدواج با یک کشاورز آماده می‌شود و صندلی شوهر فقیدش را در مجلس به دست می‌آورد (جایی که چرچیل تحت‌تأثیر سخنرانی اول او قرار می‌گیرد) شوهرش زنده می‌شود. ظاهرا خبر‌های مرگ شوهر او کاملا اغراق‌آمیز بوده‌اند، چون او مخفیانه در حال مبارزه در جبهه مقاومت بوده است. شوهری که تازه از جنگ برگشته انتظار دارد که همسرش به وظایف خانه‌داری خود برگردد، اما همه‌چیز تغییر کرده است.





9. Hungry Hill (1947)

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند 

«در معدن‌ها مشکلات وحشتناکی وجود دارد.» فیلم داستانِ دشمنی دیرینه دو خانواده ایرلندی را به تصویر می‌کشد که ۵۰ سال به طول انجامیده است ... جان تصمیم دارد ثروتش را با حفر یک معدن مس در زمینی موردمناقشه افزایش دهد. این زمین باعث دشمنی سه نسل از دو خانواده بوده است. در این میان، فانی روزا (مارگارت لاکوود) بین دو برادر (دنیس پرایس و مایکل دنیسون) مردد است، اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟






8. The Scapegoat (1959)

قربانی

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند
 
یک کُنت فرانسوی نقشه قتل همسرش را طراحی کرده و تلاش می‌کند یک معلم انگلیسی را که شباهت زیادی به او دارد مقصر جلوه دهد ... الک گینس در اقتباس گور ویدال از رمان دافنه دوموریه که کارگردانی‌اش را رابرت هامر برعهده داشت دو نقش را بازی کرده است. او در دیگر فیلم رابرت هامر، یعنی «قلب‌های مهربان و نیم‌تاج‌ها» هشت نقش مختلف را بازی کرده بود.






7. Frenchman’s Creek (1944)

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند

یک بانوی انگلیسی، دیوانه‌وار عاشق یک دزد دریایی فرانسوی می‌شود. دیوید او سلزنیک برای اقتباس پرخرج و رنگارنگ میچل لایسن از رمان تاریخی دافنه دوموریه، جوآن فونتین را به پارامونت قرض داد، ولی فونتین خیلی از این اتفاق خوشحال نبود. او در فیلم با لباس‌های مجلل قرن هفدهم نقش بانویی را بازی می‌کند که از ازدواج با یک کُنت انگلیسی راضی نیست و با یک دزد دریایی فرانسوی فرار می‌کند.






6. Jamaica Inn (1939)

مهمانسرای جامائیکا

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند



آخرین فیلم بریتانیایی آلفرد هیچکاک قبل از عزیمتش به هالیوود، اولین فیلم مجموعه سه‌تایی اقتباس‌های او از رمان‌های دافنه دوموریه است. این فیلم مثل دو فیلم دیگری که هیچکاک از رمان‌های دافنه دوموریه اقتباس کرده به موفقیت نرسید. فیلم داستان یک دختر جوان ایرلندی (با بازی مورین اوهارا) را بیان می‌کند که به کورنال می‌رود تا با عمه و عمویش (لسلی بنکز) - که مهمان‌سرایی را اداره می‌کنند - زندگی کند. این مهمان‌سرا پاتوق سارقانی است که جای کشتی‌ها را پیدا می‌کنند، آن‌ها را در ساحل صخره‌ای به تله می‌اندازند و از بقایای آن‌ها سود می‌بردند. چون رئیس آن‌ها قاضی دادگاه بخش سرهمفری پنگالن (چارلز لاتن) است دچار هیچ مشکل قانونی‌ای نمی‌شوند. مورین اوهارا در این فیلم اولین نقش اصلی‌اش را بازی کرده است.

 


 

5. My Cousin Rachel (2017)

دخترعموی من ریچل 

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند


راجر میشل اقتباسی درجه‌یک از رمان (۱۹۵۱) دافنه دوموریه انجام داده است. یک مرد انگلیسی جوان به دخترعموی زیبا و مرموزش برای یک قتل مشکوک می‌شود و می‌خواهد از او انتقام بگیرد. اما با پیچیده‌شدن احساساتش نسبت به دخترعمویش، مجذوب او می‌شود. دلیل اصلی قدرت فیلم اجرای فوق‌العاده راشل وایس در نقش اصلی است. او در نگاهش زیبایی سحرانگیزی دارد که رازآلودی داستان فیلم را افزایش می‌دهد. سم کلفلین هم نقش یک مرد انگلیسی را بازی می‌کند که قادر به کنار آمدن با زن‌ها نیست.





4. My Cousin Rachel (1952)

دخترعموی من ریچل 

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند


کمپانی «فاکس قرن بیستم» حق اقتباس رمان را خرید تا ریچارد برتون برای اولین‌بار در یک فیلم آمریکایی بازی کند. وقتی دو موریر و کارگردان اصلی، جرج کیوکر، از این اقتباس راضی نبودند، تولید به مشکل خورد و باعث شد کیوکر پروژه را ترک کند. «دخترعموی من راشل» هنگام اکران، نظرات مثبتی دریافت کرد؛ مخصوصا برای بازی برتون.
 



 3. The Birds (1963)

پرندگان

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند
 

سه اقتباس برتر از رمان‌های دافنه دوموریه در این لیست، کاملا عالی هستند، بنابراین می‌توان جای آن‌ها را براساس سلیقه‌تان تغییر دهید. کمتر کسی است که داستان این شاهکار هیچکاک را نداند. تعداد زیادی از پرندگان به دلایل نامشخصی، به خلیج بودگا در کالیفرنیا حمله‌ور می‌شوند. بین فیلم و رمان تفاوت‌های زیادی وجود دارد و هیچکاک فقط روح داستان را از کتاب گرفته است. خیلی‌ها معتقدند اگر «هیچکاک هیچ فیلمی غیر از «پرندگان» نمی‌ساخت، همین یک فیلم کافی بود تا او را گارگردان موفق و جاوید سینما بدانیم.
 




2. Don’t Look Now (1973)

«حالا نگاه نکن»

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند


زن و شوهری در ونیز با دو خواهر که یکی از آن‌ها ادعا می‌کند واسط ارواح است آشنا می‌شوند. او اصرار می‌کند که روح دختر آنان را که به تازگی غرق شده می‌بیند. زن شیفته حرف‌های او می‌شود، اما همسرش متقاعد نمی‌شود.  بعد از مدتی او دختر خود را در خیابان می‌بیند که لباس قرمزی پوشیده و ...

نیکلاس روگ فیلم‌نامه «حالا نگاه نکن» را  که آلن اسکات نوشته در ونیز فیلم‌برداری کرده است. او روایت داستان را چنان با حال و هوای شوم سرنوشت و تقدیر در آمیخته که دیدن شهر ونیز بدون فکر کردن به صحنه‌های فیلم غیرممکن است.
 



1. Rebecca (1940)

ربکا

 

۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند


«دیشب خواب دیدم که دوباره به مادرلی رفته‌ام.» بن ویتلی جسارت زیادی برای بازسازی یک شاهکار به خرج داده است. چون اقتباس هیچکاک از «ربه‌کا»‌ی دافنه دوموریه، یک اقتباس بی‌نقص و درجه‌یک است. فیلم هیچکاک جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌برداری اسکار را برده است. «ربه‌کا» اولین فیلم آمریکایی هیچکاک و اولین همکاری مشترک او با دیوید سلزنیک محسوب می‌شود.

ندیمه‌ای جوان در مونت کارلو با مرد جوان ثروتمندی به نام ماکسیم دو وینتر که همسرش، ربه‌کا، را به تازگی از دست داده است آشنا می‌شود. آن دو عاشق یکدیگر می‌شوند و ازدواج می‌کنند. ماکسیم همسرش را به عمارت باشکوه ماندرلی می‌آورد، اما خدمتکاران هنوز به همسر اول ماکسیم که به طرز مشکوکی جان داده است وفادارند.
 
 
۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که از رمان‌های دافنه دوموریه ساخته شده‌اند
 
 
«نتفلیکس» به تازگی اقتباس جدیدی از رمان «ربکا» را با بازی لیلی جیمز و آرمی همر منتشر کرده است.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->