کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

گفت‌وگو جرئت می‌خواهد

  • کد خبر: ۴۷۸۹۵
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
گفت‌وگو جرئت می‌خواهد
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
امروزه پس از تجربه‌های طولانی بشری در جنگ‌وگریز‌ها و بعد از کارنامه‌ای خسارت‌بار از درگیری‌ها و خشونت‌ها، هرچه می‌گذرد، باور نخبگان و فرزانگان در کشور‌ها و جوامع مختلف بیشتر حول محور ضرورت گفت‌وگو، یگانگی و هم‌رنگی یافته است. شاید بتوان گفت که در دهه‌های اخیر آرام‌آرام صدایی واحد از اندیشمندان در همه‌جای جهان به‌گوش می‌رسد و دیدگاهی مشترک از این باور شکل می‌گیرد که برای حل مشکلات و رویارویی با تهدید‌ها چاره‌ای جز ارتباط مسالمت‌آمیز و تعامل انسانی مثبت نداریم و در نهایت به‌تعبیر زیبای امام‌موسى‌صدر، «راهی جز گفت‌وگو نیست!» این حکم هم در روابط میان فردی و محدود خانوادگی و هم در روابط اجتماعی گسترده صادق است و همه‌جا اگر آداب تعامل و تفاهم را نیاموزیم، لاجرم به تنش و درگیری می‌رسیم و در چنان آشوبی هیچ‌کس برنده نخواهد بود. از این رو باید مهارت‌های گفت‌وگو را فراگرفت و برای پذیرش تفاوت‌ها با دیگران تمرین کرد و روحیه تحمل و مدارا و همدلی و همراهی را پرورش داد.
به‌نظر می‌رسد سه نکته مهم درباره گفت‌وگو وجود دارد که کمتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد و چه‌بسا بسیاری از ما این موضوع‌های مهم را نمی‌دانیم و به آن‌ها توجه نداریم:

۱- برخلاف آنچه در نخستین تصور به‌نظر می‌رسد، گفت‌وگو راه فرار و ناشی از ناتوانی و ضعف نیست. بعضی به‌غلط فکر می‌کنند که هر وقت درمانده شدیم و راه به‌جایی نبردیم و زورمان به کسی نرسید، آن وقت چاره‌ای جز گفت‌وگو نداریم و باید از موضع ضعف و ناتوانی به گفت‌وگو رو بیاوریم! درحالی‌که برعکس، گفت‌وگو از سر انفعال نیست و انتخاب کسانی است که در موضع فعال هستند و از سر قدرت و موضع برابر با طرف مقابل بر سر میز گفت‌وگو می‌نشینند؛ نه خود را برتر می‌بینند تا طرف مقابل را هیچ و ناچیز به‌شمار آورند و نه به دیگران اجازه می‌دهند که تحقیرشان کنند و به‌حسابشان نیاورند.

۲- گفت‌وگوی ثمربخش و سازنده، نه نمایش گفت‌وگو و تظاهر به گفت‌وگو، هرگز کار آسانی نیست و آموزش و توانایی بسیار زیادی می‌خواهد. گفت‌وگو «جرئت» و قدرتی می‌طلبد که تنها از اعتمادبه‌نفس و استغنای درونی حاصل می‌شود، زیرا تا کسی به‌خودش مطمئن نباشد و به کمال و اقتدار معنوی و روانی نرسیده باشد، نمی‌تواند گفت‌وگویی واقعی را رقم بزند. گفت‌وگو در حقیقت، انتخاب و گزینه آگاهانه و هوشمندانه افراد عاقل و قوی و زیرکی است که آینده را بهتر می‌شناسند.

۳- گفت‌وگو راهی برای خودشکوفایی و خودشناسی افزون‌تر خودمان است، زیرا من با خارج‌شدن از فضای بسته ذهن و زبان خویش، با گفت‌وشنود و در فضای تعامل و ارتباط، ویژگی‌ها و ممیزه‌های خود را تقویت می‌کنم و تضمین بقا و مانایی خود را رقم می‌زنم. گفت‌وگو پیش از آنکه احترامی به‌طرف مقابل و به‌رسمیت‌شناختن او باشد و خدمتی به دیگران تلقی شود، در واقع کمک و خدمتی به خود ماست تا در جریان تعامل و ارتباط و گفت‌وگو، هم نقاط قوت خود را بشناسیم و برای بالندگی و رشد آن‌ها بکوشیم و هم از نقاط ضعف خود باخبر شویم و آن‌ها را ترمیم و بازسازی کنیم.

البته روشن است آنچه از گفت‌وگو و تعامل و ارتباط و احترام متقابل می‌گوییم، زمانی اعتبار دارد که هر دو طرف حسن‌نیت داشته باشند و بخواهند رابطه‌ای صحیح را شکل دهند و هنگامی از گفت‌وگو سخن می‌گوییم که دشمنی و تجاوز آشکار رخ نداده باشد و کسی حقوق رسمی و روشن را زیر پا نگذاشته باشد، زیرا در چنان وضعیتی خط‌قرمز‌ها و اصول و ضوابط روشن است و در مقابل دشمن تجاوزگر چاره‌ای جز مقاومت عزتمندانه نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->