تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

یک پلنگ برفی در بدخشان ۲۳ گوسفند را از پا درآورد

  • کد خبر: ۴۸۰۰۴
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
یک پلنگ برفی در بدخشان ۲۳ گوسفند را از پا درآورد
مقامات در ولایت/ استان بدخشان در شمال افغانستان می‌گویند که در حمله یک پلنگ برفی به روستای ورک ولسوالی/ شهرستان واخان این ولایت، ۶۱ راس گوسفند کشته و زخمی شدند.
به گزارش شهرآرانیوز – مقامات بدخشان می‌گویند که یک پلنگ برفی روز گذشته به محل نگهداری حیوانات دو خانواده در روستای ورک این ولسوالی حمله کرده که بیش از ۲۳ راس گوسفند را کشته و ۳۸ راس گوسفند  دیگر را نیز زخمی کرده است.
 
این در حالی است که ساکنان ولسوالی زیباک ولایت بدخشان، چند سال پیش یک پلنگ برفی خال‌دار را در این ولسوالی کشته بودند.
 
پلنگ برفی شکارچی ماهری است که با حمله به دام‌های دامداران باعث خشم آنان شده و به همین دلیل دامداران اقدام به شکار این گربه سانان می‌کنند.
 
دولت قبل از این اعلام کرده بود که برای جلوگیری از شکار دام‌های مردم بدخشان توسط پلنگ برفی اقدام به ساخت محل‌های حفاظتی برای دام‌ها در روستا‌های محل زندگی پلنگ برفی خواهد کرد.

پلنگ برفی را بیشتر بشناسیم

پلنگ برفی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که از سال‌های متمادی محل زیستگاه آن در شمال افغانستان است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
 
شناسایی نوع نسل‌های پلنگ برفی در شمال شرق و جنوب غرب دره‌های هندوکش با تفاوت اندازه‌ها و رنگ یافت آن‌ها از سال‌های متمادی بدین سو دیده شده است.
 
به طور کلی طول بدن پلنگ‌ها بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی متر می‌رسد و طول دم آن‌ها ۱۱۰ سانتی متر است. وزن این پلنگ هم تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه تا ۷۵ سانتی متر می‌رسد.
 
چندی قبل روزنامه دیلی میل با انتشار گزارشی با عنوان «خبری خوش برای افغانستان» از افزایش پلنگ‌های برفی در ولایت بدخشان خبر داده است.
 
این روزنامه انگلیسی نوشته که در سلسله کوه‌های هندوکش واقع در ولایت بدخشان، تعداد پلنگ‌های برفی در حال افزایش است.
 
به نوشته این روزنامه، شکار زیاد این پلنگ‎های برفی سبب شد تا شمار آن‎ها تا حد زیاد کاهش یابد.
 
این روزنامه می‎نویسد، که محافظان طبیعت که برای محافظت از نسل این پلنگ‎ها تلاش می‎ورزند، پیش بینی می‎کنند که در پارک ملی واخان بدخشان تا ۱۴۰ پلنگ برفی وجود دارند.
 
شمار پلنگ‌ها در افغانستان بالغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلاد است و دلیل کاهش پلنگ‌ها عدم نظارت مسوولان در نواحی محل زندگی پلنگ می‌باشد.
 
عدم آگاهی مسئولان اداره‌های حفاظت محیط زیست در حفاظت از پلنگ‌ها و شکار بی‌رویه شکارچیان از دیگر عوامل کاهش تعداد پلنگ‌های برفی در افغانستان ذکر می‌شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->