رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نتیجه انتخابات آمریکا چه تأثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران دارد؟

  • کد خبر: ۴۸۰۴۳
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
نتیجه انتخابات آمریکا چه تأثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران دارد؟
آخرین گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد که ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند انتخابات آمریکا در حد «زیاد یا خیلی زیاد» بر وضعیت ایران اثر می‌گذارد. اما با‌توجه‌به اینکه سیاست‌های آمریکا در سال‌های گذشته در قبال ایران تغییری نکرده است، چرا چنین تصوری وجود دارد؟
به گزارش شهرآرانیوز؛ آخرین گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند انتخابات آمریکا در حد «زیاد یا خیلی زیاد» بر وضعیت ایران اثر می‌گذارد. اما با‌توجه‌به اینکه سیاست‌های آمریکا در سال‌های گذشته درقبال ایران تغییری نکرده است، چرا چنین تصوری وجود دارد؟ این نگاه احتمالا از یک سو ناشی از شکاف شناختی میان نخبگان و عموم مردم ایران و از سوی دیگر ناشی از وعده‌هایی است که دو نامزد انتخابات آمریکا مطرح کرده‌اند.
 
اما آیا نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران نیز اثرگذار باشد؟ برای بررسی بیشتر موضوع سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب رفته‌ایم؛ محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، و غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد تاریخ دانشگاه تهران.

نتیجه انتخابات آمریکا چه تاثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران دارد؟
 

رویکرد آمریکا در‌برابر ایران ربطی به تغییر رئیس‌جمهور ندارد

کوشکی در پاسخ به این پرسش شهرآرا که آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ایران اثرگذار خواهد بود یا نه، گفت: «انتخابات ایالات متحده آمریکا قاعدتا به دلایلی هیچ تأثیری بر انتخابات ایران ندارد. مهم‌ترین علت این است که ریاست دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا از ۴۲ سال گذشته تا امروز، سیاست هماهنگ و متحدی را دنبال کرده‌اند.
 
این سیاست برآمده از این دو حزب نیست که با رفتن یکی و آمدن دیگری تغییر کند؛ بلکه سیاست آمریکا در‌قبال ایران برآمده از اندیشکده‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز تصمیم‌ساز مشخصی بوده است. چون این سیاست‌ها از منبع واحدی اتخاذ و به دولت‌ها ابلاغ می‌شده، دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه فقط مجریان این سیاست‌ها بوده‌اند. در‌نتیجه تصمیم‌سازان واحد بوده‌اند، اما مجریان این تصمیم‌ها، روسای جمهور و کابینه‌شان در دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری‌خواه به‌منزله یک ویترین اجرایی، متفاوت بوده‌اند.
 
به همین دلیل برای ایران تفاوتی نمی‌کند که کدام حزب در آمریکا به قدرت برسد؛ چون سیاست آن‌ها در‌قبال جمهوری اسلامی در این عبارت خلاصه می‌شود که نباید کشور ایران با توجه‌به موقعیت جغرافیایی و جایگاه تمدنی‌اش به یک کشور قدرتمند و موثر منطقه‌ای تبدیل شود. سیاست کلان آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در ۴۲ سال گذشته، همین بوده است. درنتیجه، چون این سیاست واحد همواره دنبال شده است، تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز شود و تأثیری هم بر انتخابات ایران نخواهد گذاشت.»


نتیجه انتخابات آمریکا بر مناسبات سیاسی کشور تأثیری ندارد

ظریفیان نیز در پاسخ به این پرسش شهرآرا که با‌توجه‌به پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل، انتخابات آمریکا چه تأثیری بر کشور‌های مختلف از‌جمله ایران و انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری خواهد گذاشت، گفت: «طبیعی است که انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی در‌نهایت پیروز می‌شود، بر کشور‌های مختلف اثرگذار باشد، حتی اگر سیاست‌های کلان آمریکا مبتنی‌بر منافعی که در عرصه بین‌المللی دنبال می‌کند، واحد باشد و با آمد‌و‌رفت دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری‌خواه تغییری نکند.
 
بعید نیست که انتخابات آمریکا بر منطقه خاورمیانه تأثیر پیرامونی و بر انتخابات ایران نیز تأثیری غیرمستقیم داشته باشد و منجر به قبض و بسط برخی سیاست‌ها شود. این مسئله البته نافی استقلال کشور ما یا هر کشور دیگری نیست و آن را باید در چارچوب همان پیوستگی و درهم‌تنیدگی جهانی دید که هر اتفاقی در یک نقطه جهانی می‌تواند بر دیگر نقاط اثرگذار باشد. اگر در آمریکا رئیس‌جمهوری انتخاب شود که به برجام بازگردد و تحریم‌ها را کاهش دهد یا تعلیق کند، اقتصاد ایران و وضعیت معیشتی مردم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، از آن تأثیر خواهد پذیرفت و در‌نتیجه این مسئله بر تصمیمات دولت‌مردان و مردم ما تأثیر خواهد داشت؛ حال اینکه این تأثیرات چه میزان خواهد بود، بحث دیگری است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در‌باره گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود که اگر بایدن پیروز شود و خواستار بازگشت به برجام باشد، می‌تواند در مشارکت مردم در انتخابات‌۱۴۰۰ برای روی‌کار‌آوردن یک رئیس‌جمهوری میانه‌رو و اصلاح‌طلب موثر باشد تا روند مذاکره با آمریکا را پیش ببرد، گفت: «فکر نمی‌کنم که این موضوع تأثیر چندانی بر شرایط داخلی ایران داشته باشد و بر مناسبات سیاسی کشور و میزان مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار باشد. میزان مشارکت مردم در انتخابات مبتنی‌بر شرایط داخلی خود کشور است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->