سرخط خبرها

دهه اول محرم در منطقه ۹

  • کد خبر: ۴۸۲۱
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
دهه اول محرم در منطقه ۹
رئیس اداره فرهنگی‌اجتماعی شهرداری منطقه از شرایط برپایی ایستگاه‌های عزاداری گفت

نجمه موسوی کاهانی
دبیرشهرآرامحله منطقه

با آغاز ماه محرم رنگ و بوی شهر تغییر می‌کند. مردم محرم را از آن خود می‌دانند و منتظر نمی‌مانند تا سازمان و ارگان خاصی برای آن‌ها شرایط برگزاری عزاداری را فراهم کند. با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خیمه‌های عزاداری توسط مردم، شهر به یک‌باره سیاه‌پوش می‌شود و عاشقان حضرتش بی‌هیچ چشمداشتی شرایط را برای عزاداری مهیا می‌کنند. منطقه9 نیز با برپایی 35ایستگاه صلواتی و 4خیمه در اولین دهه از ماه محرم‌الحرام از فعال‌ترین مناطق شهر محسوب می‌شود، اما برپایی ایستگاه‌ها و خیمه‌ها ضوابط و شرایط خاصی دارد که در این باره با عقیل قدرتی، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه، صحبتی داشته‌ایم.

 

صدور مجوز بر اساس شیوه‌نامه
قدرتی با تأکید بر اینکه برپایی ایستگاه‌های صلواتی یک شیوه‌نامه اجرایی مشخص دارد که مجوزها طبق آن صادر می‌شوند بیان کرد: تسهیل فرایند صدور مجوز از مسائل مدنظر شهرداری است. صدور مجوز توسط شهرداری منطقه و با هماهنگی مجموعه‌های مرتبط انجام می‌شود. یکی از مسائل مورد تأکید شورا نظارت‌های بهداشتی است. با توجه به اینکه بیشتر این ایستگاه‌ها، پذیرایی از مردم را هم در برنامه‌های خود دارند میزان حساسیت و نظارت در این زمینه افزایش می‌یابد. از طرفی تأکید می‌شود که برپایی ایستگاه‌ها باعث ایجاد ترافیک یا مسدودکردن مسیر پیاده‌رو نشود. مسئله امنیت ایستگاه‌های صلواتی نیز اهمیت زیادی دارد که در صدور مجوز به شدت مورد تأکید است. درمجموع جمع‌بندی و بررسی شرایط هر ایستگاه از منظرهای مختلف در شورای هیئت مذهبی انجام شده و در نهایت مجوزها در شهرداری منطقه صادر می‌شود. این مجوزها برای مدت 10روز صادر می‌شود که اگر ایستگاهی تصمیم به ادامه فعالیت در دهه‌های بعدی دارد می‌تواند قبل از اتمام مدت مجوز خود، درخواست مجدد برای دهه بعدی داشته باشند.
وی افزود: از آنجایی که برپایی خیمه عزاداری ایجاد ظرفیتی است برای محدوده‌هایی که مسجدی در نزدیکی آن وجود ندارد، یکی از شروط صدور مجوز خیمه، نبود مسجد در محدوده مدنظر است که البته اگر با هماهنگی مسجد این درخواست انجام شود و شورای هیئت مذهبی نیز تأیید کند این امر بلامانع است. مانند خیمه‌ای که در پایداری4 و در نزدیکی مسجد موسی بن جعفر برپا شده است.
 قدرتی ادامه داد: تمام سعی ما این است که به عزداران حسینی کمک کرده و شرایط را برای برپایی ایستگاه‌ها و خیمه‌ها در بهترین مکان و با بهترین شرایط فراهم کنیم. تاکنون برای  35ایستگاه و 4خیمه عزاداری مجوز صادر شده است. خیمه عزاداری هیئت مذهبی متوسلین بی بی فاطمه زهرا (س) در فکوری45، خیمه عزاداری هیئت جوانان بیت العباس در پارکینگ بوستان وفا، خیمه عزاداری هیئت سردار کربلا در سرافرازان13 و خیمه عزاداری هیئت شهدای گمنام در پایداری3 تعداد 4خیمه‌ای است که در دهه اول محم در منطقه ما فعال بوده است.
وی افزود: در حوزه امور مشارکت‌ها نیز هدف، کمک به مجموعه‌هایی است که در حوزه فرهنگی اجتماعی فعالیت می‌کنند. گاهی شهرداری در برنامه‌هایی که اجرا می‌کند با این تشکل‌ها مذاکراتی داشته و با در نظر گرفتن سهم اجرایی آن تشکل یا نهاد مردمی برنامه‌ای را برگزار می‌کند. گاهی خود مجموعه‌ها برنامه‌ریزی کرده و طرحی ارائه می‌دهند که با مراجعه به شهرداری و با مذاکرات انجام شده و بررسی محتوا درصد مشارکت‌ها مشخص می‌شود. نوع دیگر برنامه‌های ما حمایتی است. یعنی تشکل‌ها اعلام آمادگی می‌کنند که تصمیم دارند فضای بیشتری را به کار فرهنگی خود اختصاص دهند و نیاز به همکاری شهرداری دارند. شهرداری منطقه نیز برای گسترش کار در مناسبت‌های خاص، از فعالیت آن‌ها حمایت می‌کند و امکانات و خدماتی را ارائه می‌دهد. ما حتی نهادهای توانمند را با یکدیگر ارتباط می‌دهیم و برای مجموعه‌هایی که کار فرهنگی ویژه‌تری انجام می‌دهند، مشاوره محتوایی و پشتیبانی بیشتری خواهیم داشت. به عنوان مثال در همین ایام هیئت محبان‌الرقیه که بخش زیادی از بولوار هاشمیه را فضاسازی کرده است، پشتیبانی کرده و با در اختیار گذاشتن بالابر با آن‌ها همکاری داشته‌ایم. از این دست غرفه‌ها و ایستگاه‌ها در منطقه، 7نمونه را داریم که شامل: مراسم عزاداری بوستان لاله، محبان الرقیه در هاشمیه20، شاهزاده علی اصغر در پیروزی 75، مسجد حضرت زهرا(س) در دلاوران6، هیئت مکتب الحسین در هاشمیه60 ، مسجد آل طه در بهارستان13 و ایستگاه کودکان حسین مؤسسه قرآن و عترت در رضوی40 است.
قدرتی گفت: در بخش فضاسازی نیز با نصب پرده‌ها و پرچم‌ها منطقه را متناسب با ایام عزاداری آذین کرده‌ایم. نزدیک به 500پرده آویز و بنرهایی با مضمون عاشورایی نصب شده و پل‌های عابر پیاده نیز با نوارهای مشکی آذین شده است. وی ادامه داد: ما به عنوان شهرداری تصمیم نداریم در اقدامات مردمی مداخله داشته باشیم و معتقدیم که در محلات فعالان محل اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->