مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟ پیش بینی نوسانات قیمت در بازار خودرو مشهد (۷ فروردین ۱۴۰۲) قیمت پایه و شرایط عرضه سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شد | پرسپولیس گران‌تر از استقلال در فرابورس
سرخط خبرها

آیا خرید عرضه اولیه‌های بورسی هنوز هم سودآور است؟

  • کد خبر: ۴۸۲۱۸
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
آیا خرید عرضه اولیه‌های بورسی هنوز هم سودآور است؟
بررسی نظرات مخاطبان در واکنش به خبرهایی در خصوص عرضه‌های اولیه‌ای که تا چند ماه پیش از گزینه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران، به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس به شمار می‌رفت اکنون جاذبه خود را از دست داده و موجی از بی‌اعتمادی را به همراه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که هنوز در هفته آغازین آبان ماه به سر می بریم اما خبر‌های عرضه اولیه برخی سهام‌های ارزشمند بازار سرمایه نظیر شستا و ستاره خلیج فارس نیز نتوانسته به فعالان بازاری که روزهای پرنوسان و ناخوشایندی را سپری می‌کنند اندکی امید ببخشد . حتی نوید حمایت وزیر اقتصاد از بازار سرمایه نیز نتوانسته روند نزولی بازار سهام را متوقف کند.

بررسی نظرات مخاطبان در واکنش به خبرهایی در خصوص عرضه‌های اولیه‌ای که تا چند ماه پیش از گزینه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران، به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس به شمار می‌رفت اکنون جاذبه خود را از دست داده و موجی از بی‌اعتمادی را به همراه دارد تا جایی که بسیاری از مخاطبین خرید عرضه اولیه را در این روزهای سراسر سرخ بورسی دیوانگی می دانند، یکی از مخاطبین تجارت نیوز در واکنش به خبر «یک شستایی دیگر در راه است » خطاب به مسئولین بورس نوشته:

«شما اول وضعیت فعلی بورس را درست کنید بعد عرضه اولیه جدید بگذارید .همه سرمایه مردم را به باد دادید .آدم باید دیوانه باشد دوباره بخواهد سهم بخرد، آدم عاقل یه باراز یه سوراخ گزیده میشه فعلن ضررهایی که به مردم زدید را جبران کنید.»

برخی دیگر از نظرات مخاطبین تجارت نیوز که اعتقادی به عرضه اولیه و سودآوری آن ندارند را می خوانیم:

ستاره سهیل و زحل در بورس!

«عرضه اولیه یعنی کلاهبرداری ، ستاره خلیج فارس که خوبه ستاره سهیل و زحل هم این‌ها میارن تو بورس ونقدش،می‌کنند»

«عرض اولیه و سهم کلا دیگه به فنا رفت .با این شرایط واقعا یه جورایی سر مردم یه کلاه گشاد گذاشتن،سجام یعنی سازمان جمع آوری اموال مردم»

«یک شستایی دیگر؟؟؟!!! مگه شما وضعیت عرضه اولیه امین را نمی‌بینید؟؟ آنقدر اصلاح شده که به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسیده. حالا می‌خواهید یک شستایی دیگر به بازار عرضه کنید؟!! که حقوقی آن سهم هم مانند امین فقط به فکر نوسان‌گیری باشد و سهام‌دار خرد برایش هیچ ارزشی نداشته باشد؟ اصلا می‌فهمید دارید چکار می‌کنید؟»

«با خرید عرضه اولیه فقط کمک کردید به دولتی که به همه ما ضرر زده.استقبال از عرضه اولیه مساویست با بدبختی همه ما.!»

بورس سقوط کرد!

« بورس سقوط کرد ولی باز هم با عناوین مختلف مثل عرضه اولیه و دید بلند مدت و جذاب شدن قیمت سهم‌ها و پولبک و … خیلی‌ها را نابود کردند . عده‌ای هنوز هم نمی‌خواهند چشمشان را باز کنند، بوررررررررررررس سقوووووووووووووووط کررررررررررررررد»

«هر چی شرکت داغون و ورشکسته و رانتیه وارد بورس می‌کنند،عرضه‌های اولیه قبلی همه منفی هستند ، آخه تو این شرایط و وضعیت عرضه اولیه دیگه چیه ؟ همین اخبار باعث میشه صف فروش سنگین‌تر بشه . چقدر رو سرمایه و صبوری ما حساب کردید؟ به والله ما پینوکیو نیستیم‌ . اعصابمون رو به‌هم ریختن ، با صبر هیچی درست نمیشه دولت پول‌های مردم رو گروگان گرفته»

این در حالی است که تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده در اکثر مواقع سهام‌های عرضه اولیه سودآور هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند. در همین راستا برخی دیگر  از نظرات مخاطبین تجارت نیوز که دیدگاه بلند مدت و متفاوت‌تری دارند را می‌خوانیم:

«همه تازه واردهای بورس یعنی اونایی که هر روز تو تعطیلات و قرنطینه کرونا ۲۰۰ نفر ۲۰۰ نفر جلوی دفاتر پیشخوان دولت صف ‌کشیده بودن و از عید به بعد اومدن توی بورس با کلی ضرر و خسارت و دود شدن سرمایه‌هاشون، از بورس رفتن بیرون. لذا کل سهام قابل عرضه در عرضه اولیه، به همه میرسه. منتها یک مشکلی هست و اونم اینه که بعد از یک هفته نماد شروع میکنه به قرمز شدن. دیگه بعید می دونم کسی عرضه اولیه بخره. البته من خودم میخرم. چون دیدگاه من نسبت به بورس حداقل یک ساله است.»

شیشه‌های تالار بورس مشجر شد

« بورس دانش می‌خواهد و بعد صبر، صبر، صبر. الان وقت خرید پله ای است. بازار را رصد کنید ،همه چیز مشخص هست. ضمنا در هرکاری حد سود برای خودتان در نظر بگیرید و بالعکس . اندکی صبر سحر نزدیک است. درسته بازار سرمایه به شفافیت و تالار شیشه ای ،معروف است ولی از برج چهار امسال شیشه‌های تالار را مشجر کرده‌اند»

«مشکل ما سهامداران حقیقی اینه که همیشه توقع داریم فقط سود کنیم کجای دنیا اینجوریه آخه!  وسپهر توی دو هفته ۵۰ درصد کل پول سود داد حالا چه یک هزار تومن چه یک میلیون تومن، بورس خونه یا زمین نیست بندازی کنار بگی ، میره بالاتر باید خرید و فروش کنید، توی همین دوماهی که ریخت بازار بعضی سهام ها ختثی بودن و و به جای ضرر حتی سود کردند »

دوره استقبال از عرضه‌های اولیه تمام شد؟

با وضعیت فعلی بورس که به اعتقاد بسیاری دستوری و نامتعارف روند نزولی را طی می‌کند، ترازوی سنگین اظهار‌نظر‌های ناامید مردمی که با وعده‌های دولت و مسئولین وارد بورس شده‌اند بسی سنگین‌تر است. بسیاری معتقدند نقدینگی که در حال حاضر می‌تواند وارد بازار بورس شود، محدود به اشخاص با رانت اطلاعاتی و شرکت های بورسی است.

مردمی که تا الان در بورس  سرمایه‌گذاری نکرده‌اند بعد از این ریزش‌ها، هرگز نقدینگی‌شان را وارد بازار بورس نخواهند کرد و عرضه اولیه احتمالا دیگر آنقدر جذاب نیست که سرمایه‌های تازه را جذب بورس کند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->