سرخط خبرها
مدیر باغ وکیل‌آباد از پروژه‌های درحال اجرا می‌گوید

وکیل‌آباد، از آبیاری تا آفت‌کشی

  • کد خبر: ۴۸۲۲
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
وکیل‌آباد، از آبیاری تا آفت‌کشی

نجمه موسوی کاهانی - باغ وکیل‌آباد از بوستان‌های بزرگی است که پتانسیل ایجاد فضاهای مختلف تفریحی‌گردشگری در آن وجود دارد، همان‌طور که در چندین سال گذشته شاهد بوده‌ایم طرح‌های خوبی نیز در این زمینه ارائه شده است. اما نگهداری از فضاهای بکر و قدیمی این باغ نیاز به مدیریتی با نگاه خاص دارد تا مبادا فضای بکر و طبیعی آن دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود. از همین رو با رضا داوطلب، مدیر این بوستان، درباره فعالیت‌های عمرانی باغ صحبتی داریم.
رضا داوطلب با اشاره به اینکه پروژه‌های باغ وکیل‌آباد شامل دو قسمت است، می‌گوید: بخشی از پروژه‌ها به‌صورت جاری است که در مباحث نگهداری و رسیدگی به باغ است و بخشی مربوط به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی. برای پروژه‌های نگهداری و مراقبت از درختان و فضای باغ پیمان سه‌ساله‌ای داریم که از اول بهمن97 پیمانکار در اینجا مستقر شده و تمام خدمات نگهداری و فضای سبز و انتظامات را برعهده دارد.
وی ادامه می‌دهد: در قسمت‌های عمرانی 4فاز داریم. فاز اول مربوط به قنات است که باید لای‌روبی آن کامل و با سرعت مطلوب انجام شود. با توجه به سیل امسال که بوستان را دربرگرفت، لای‌روبی سنگین‌تری را در مسیر قنات داریم و تصمیم بر این است که تا بند گلستان این لای‌روبی را انجام دهیم. جمع‌آوری کول‌های شکسته مسیر نیز در برنامه‌های امسال ما قرار دارد.
وی درباره فاز دوم پروژه‌های عمرانی مطرح می‌کند: بحث بعدی در قسمت جوان‌سازی درختان است. با توجه به قدمت درختان این باغ جوان‌سازی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در زمان مناسب انجام شود. ریشه‌کنی درختان خشک نیز در فاز دوم عمرانی قرار دارد.
از دیگر اقداماتی که داوطلب اجرای آن را در دستورکار امسال بیان می‌کند بحث سرویس‌های بهداشتی است. وی در این زمینه می‌گوید: با توجه به قدمتی که سرویس‌های این باغ دارد، بنا به تشخیص کارشناس، بعضی از آن‌ها نیاز به تعمیرات داشته که در پروژه‌های امسال این تعمیرات دیده شده است.
وی ادامه می‌دهد: بحث بعدی باغ بانوان است که تصمیم داریم فاز اول یا همان قسمت جنگلی را تا پایان سال به پایان برسانیم. این باغ که دارای مساحتی حدود سه‌و نیم هکتار است، در فاز اول آن قسمتی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی دیده شده است و مسیر آبراه و استراحتگاه و آلاچیق نیز در فضای تفرجگاه باغ بانوان وجود دارد. در فاز دوم و سوم هم امکانات دیگری که در طرح وجود دارد ساخته خواهد شد.
داوطلب از دیگر اقدامات اجرایی باغ  به نوسازی روکش آسفالت ورودی امام رضا14 اشاره کرده و می‌گوید: با هماهنگی معاونت اجرایی و معاون عمرانی، آسفالت مناسب در اختیار عوامل اجرایی قرار گرفته و تابستان امسال در این ورودی نوسازی روکش آسفالت انجام شد.
وی ادامه می‌دهد: در صدد هستیم دو استخر دوقلو به متراژ 15هزار متر مکعب را که در قسمت ورودی امام رضا14 ساخته شده است به بهره‌برداری برسانیم تا بتوانیم برای زمان
کم آبی قنات از آب ذخیره این استخر برای آبیاری درختان انتهایی باغ استفاده کنیم. استخرهای دیگری نیز برای زمان کم آبی در باغ داریم، پایین دست این دو استخر نیز یک استخر دیگر داریم که 700متر مکعب گنجایش دارد و یکی که در هسته مرکزی است و همه آن را قدیمی‌ترین استخر می‌دانند و حدود 3هزار متر مکعب ظرفیت دارد. یک استخر هم در پارک شب واقع است که 7هزار متر مکعب ظرفیت دارد. این دو استخر که با هماهنگی سازمان پارک‌ها و فضای سبز احداث شد تقریبا دو برابر استخرهای قبلی گنجایش دارد که امیدواریم بتواند مسئله آب‌گیری را حل کند.
داوطلب تصریح می‌کند که پرکن آب این استخرها از دو ورودی پیش بینی شده تأمین می‌شود. وی می‌گوید: پرکن‌هایی را در قسمت رودخانه و یکی هم از قسمت قنات، در زمان‌هایی که استفاده نمی‌شود قرار داده‌ایم تا برای ذخیره آب استفاده شود. با توجه به اینکه شش‌دانگ قنات مربوط به باغ است و باید برای درختان همین باغ استفاده شود، سعی کرده‌ایم در هر جا که امکان دارد آب قنات را برای آبیاری درختان ذخیره کنیم.
داوطلب درباره روش نگهداری درختان نیز بیان می‌کند: در بحث مبارزه با آفات از سموم گیاهی یا حالت بیولوژیکی استفاده می‌کنیم. سم‌پاشی به میزان بسیار کم و در حد سالی یک یا دوبار انجام می‌شود. در این باغ با کمترین سموم، آفت‌کشی انجام می‌شود که همگی منشأ گیاهی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->