جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

گرانی مسکن همچنان رکورد می‌زند

  • کد خبر: ۴۸۲۳۱
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
  • ۱
گرانی مسکن همچنان رکورد می‌زند
افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته، خبری بهت‌آور است، اما این روز‌ها گوش‌های ما آن‌قدر از اخبار تورمی پر شده است که به آن عادت کرده‌ایم. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش از تحولات بازار مسکن، از افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در ماه‌های شهریور تا مهر خبر داده است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن در مدت یک سال گذشته، خبری بهت‌آور است، اما این روز‌ها گوش‌های ما آن‌قدر از اخبار تورمی پر شده است که به آن عادت کرده‌ایم. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش از تحولات بازار مسکن، از افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها طی ماه‌های شهریور تا مهر خبر داده است. البته این آمار منحصرا درباره تهران است. ضعف آماری سامانه املاک‌ومستغلات باعث شده است که بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن را تنها به شهر تهران محدود کند، با این حال مقایسه تحولاتی قیمت مسکن در مشهد ظرف یک سال گذشته، حکایت از درستی آمار بانک مرکزی در دومین کلان‌شهر ایران نیز دارد.

براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن تهران در مهر سال جاری، تعداد معاملات در این ماه برخلاف انتظار‌ها رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است. قیمت هر مترمربع آپارتمان نیز با ۱۰ درصد افزایش از ۲۴ میلیون‌و ۲۸۸ هزار تومان به ۲۶ میلیون‌و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است.

گرانی مسکن؛ مشهد از تهران جلو زد!

گرانی مسکن؛ مشهد از تهران جلو زد!

 

افزایش جهانی قیمت مسکن

نباید فراموش کنیم که وضعیت بازار مسکن از بازار‌های موازی خود نیز تأثیر می‌پذیرد. شاید عجیب به نظر برسد که التهاب در بازار مسکن، این روز‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به یک امر مشترک جهانی تبدیل شده است. بررسی بانک جهانی از وضعیت بازار مسکن در ۵۷کشور جهان، نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال۲۰۰۹ رسیده است که به عقیده این بانک، بازتاب‌دهنده هراس سرمایه‌گذاران از شرایط کرونایی موجود و کاهش فعالیت برای ساخت‌وساز واحد‌های جدید است.

به زبان ساده‌تر هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌های سرگردان به‌سمت بازار‌های کم‌خطرتر یعنی املاک و طلا آمده‌اند، از این‌رو طی ۹ ماه گذشته در اغلب کشور‌ها شاهد افزایش قیمت مسکن و طلا بوده‌ایم.


پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال

بازار مسکن اگر شرایط عادی داشته باشد، معمولا نیمه اول سال را پرتحرک و نیمه دوم سال را با کاهش تحرکات به پایان می‌برد. البته با توجه به اینکه این بازار کاملا از تحولات بازار‌های دیگر متأثر است، اگر بازار‌های دیگر تلاطم داشته باشد، بازار مسکن هم به‌خاطر این تلاطم، از روند عادی خود خارج می‌شود؛ به همین دلیل امسال در ۶ ماهه دوم سال، ممکن است بازار مسکن از نیمه دوم سال‌های دیگر متفاوت باشد.

با این حال نباید فراموش کنیم که وضعیت بازار مسکن در ایران علاوه‌بر اینکه تحت‌تأثیر شیوع ویروس کروناست، از مسائل سیاسی نیز تأثیر می‌پذیرد. بازار مسکن در ایران رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد. صادق عابدزاده، کارشناس مسکن، در این‌باره به شهرآرا توضیح می‌دهد: به‌طور میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران طی سال‌های اخیر، معادل هزار دلار بوده است. در تابستان زمانی که قیمت هر دلار حدود ۲۳ هزار دلار بود، قیمت هرمتر مربع آپارتمان تازه‌ساز حدود ۲۳ میلیون تومان بود. اکنون نیز اگر قیمت دلار روی نرخ ۳۰ هزار تومان ثابت بماند، باید انتظار داشته باشیم که در ماه آینده، قیمت هرمتر آپارتمان در تهران، به ۳۰ میلیون تومان نزدیک شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره آینده بازار مسکن می‌گوید: اگر اتفاق خاصی در عرصه سیاست بین‌الملل یا سیاست‌های داخلی رخ ندهد، انتظار می‌رود که شیب افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند. در ماه مهر انتظار این بود که با افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، میزان معاملات کم شود، اما گزارش بانک مرکزی حکایت از افزایش ۲ درصدی میزان معاملات دارد. این اتفاق درپی افزایش نرخ دلار رخ داده است.


وضعیت بازار مسکن در مشهد

کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت رشد قیمت‌ها در بازار مشهد نیز می‌گوید: با افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم در تهران، شاهد ورود سرمایه‌های سرگردان از پایتخت به‌سمت مراکز استان‌ها ازجمله مشهد بودیم. این اتفاق باعث شده است که میانگین رشد قیمت‌ها در مشهد و البته سایر کلان‌شهر‌ها نسبت‌به تهران بیشتر باشد.
 
به‌عنوان مثال یک آپارتمان نوساز در محدوده بولوار پیروزی در مهر سال گذشته، حدودا متری ۹ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد و اکنون به بهای هرمتر بیش از ۲۲ میلیون تومان معامله می‌شود که این قیمت‌ها معادل رشد ۱۳۱ درصدی است. میزان رشد قیمت‌ها در مشهد به‌طور میانگین در همین محدوده ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد بوده است که بیشتر از نرخ رشد یک‌ساله اخیر در تهران است.

عابدزاده ادامه می‌دهد: اکنون با افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مسکن در مشهد و سایر کلان‌شهرها، انتظار می‌رود میزان رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده در شهر‌های اقماری افزایش یابد؛ اتفاقی که هم‌اکنون در گلبهار درحال رخ دادن است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
تازه داشتیم یه کمی بهتون امیدوار می شدیم ولی مثل اینکه نه.....!!!!!
اینکه کالا باشد ولی مردم نتوانند بخرند که بدتر از نبود آن است. (#اقتصاد سرمایه داری – مرفهین بی درد)
اگر مسئولان هم توی سختی زندگی می کردند مردم هیچ مشکلی با تحریم های خارجی نداشتند اما وقتی تحریم های داخلی وجود دارد و یه عده در راحتی زندگی می کنند و یه عده باید در سختی و فقر زندگی کنند تحمل مشکلات سخت میشه.
راه حل مشکلات اقتصادی جامعه، کم کردن حقوق مسئولین است تا درد مردم را درک کنند و ذهنشان برای پیدا کردن راه حل های مختلف اقتصادی فعال شود.
خجالت داره وام برای اجاره مسکن!!!!! اگه خودشان یکسال توی خانه اجاره ای زندگی کنند، اون موقع سختی هایش را می فهمند؛ و به جای کمک به ارزان شدن مسکن ، برای مستأجر بیچاره قرض(وام) نمی تراشند که یک مشکل جدید به مشکلاتش اضافه شود!!!!!!
یه چیز بدیهی و واضح است وقتی برای پرداخت اجاره مسکن (ودیعه مسکن) کمک می کنند یعنی گرانی اجاره مسکن اشکالی ندارد و کمک می کنند که قیمت آن بالا بماند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->