«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

درباره ویدئوی تلخ محمدحسین مهدویان از اشک‌های آنیتا ایران نژاد + فیلم

  • کد خبر: ۴۸۳۷۷
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
  • ۱
درباره ویدئوی تلخ محمدحسین مهدویان از اشک‌های آنیتا ایران نژاد + فیلم
محمدحسین مهدویان، کارگردان موفق این سال‌های سینمای ایران، در اینستاگرامش فیلم کوتاهی از آنیتا ایران نژاد منتشر کرده است که سال قبل برای بازی در فیلم «درخت گردو» آزمون داده بود.
محمدناصر حق خواه | شهرآرانیوز؛ پنج شش سال پیش بود که در اوج بحران انسانی سوریه و وقتی که مردم این کشور برای نجات از دست تروریست‌ها به خارج از کشورشان پناهنده می‌شدند، تصویری از کودکی سوری منتشر شد که پس از غرق شدن در دریا، آب او را به ساحل بازگردانده بود. این تصویر دل خراش موجی از هم دردی و تلاش برای حفظ جان جنگ زده‌ها را برانگیخت و هنرمندان و روزنامه نگاران بسیاری با پرداخت‌های گوناگون به این عکس، فشار را برای توجه بیشتر به پناهندگان آغاز کردند. حالا، چندسال پس از آن روزها، خبری دل خراش درباره غرق شدن ۵ عضو یک خانواده مهاجر ایرانی افکار عمومی دنیا و به خصوص مردم ایران را آزرده است. این آزردگی با انتشار چند عکس و فیلم از دختر کوچک این خانواده، تعداد بیشتری از مردم را از این اتفاق تلخ آگاه کرد و با وجود گذشتن چند روز از این اتفاق تلخ، آن را به صدر اخبار مجازی ایران برگردانده است.

تراژدی مانش!

کانال مانش پر رفت وآمدترین آبراه بین المللی است که بین کشور‌های بریتانیا و فرانسه قرار دارد و هرسال تعداد زیادی مسافر و مهاجر از آن عبور می‌کنند. هرسال هم کلی فیلم مستند و داستانی هم درباره این کانال عجیب و جغرافیای جالب آن منطقه ساخته می‌شود، اما چندروزی است که نام مانش را نه با ویژگی‌ها و جذابیت‌های تماشایی اش که با خبر غرق شدن یک زوج ایرانی و ۳ فرزندشان می‌شنویم؛ خبری که به سرعت در رسانه‌های انگلیسی زبان پخش شد و در روز‌های اول موج نه چندان گسترده‌ای هم در فضای مجازی ایران برانگیخت.
 
رسول ایران نژاد سی وپنج ساله، شیوا محمدپناهی سی وپنج ساله، آنیتای نه ساله، و آرمین شش ساله از سردشت کردستان، صبح روز سه شنبه در محدوده سواحل دانکرک فرانسه غرق شدند و جسدشان از آب بیرون کشیده شد، اما آرتین، فرزند پانزده ماهه این خانواده، تا چندروزی همچنان مفقود بود. البته این خانواده ایرانی تنها سرنشینان آن قایق نبودند و دیگر سرنشینان که تعداد آنان از ۱۵ تا ۲۲ نفر ذکر شده است، از این فاجعه نجات پیدا کرده اند. طبق آنچه رسانه‌های اروپایی گفته اند، این اتفاق بدترین فاجعه غرق شدن مهاجران در کانال مانش بوده است و به همین دلیل این ماجرا در بریتانیا و فرانسه واکنش‌های زیادی برانگیخت.
 
ازجمله بوریس جانسون که پس از این اتفاق در توئیتر خود نوشت: «دولت انگلستان هرکاری در برابر مبارزه با باند‌های جنایت کار و بی رحمی که با تسهیل این سفر‌های خطرناک مردم آسیب پذیر را سازمان دهی می‌کنند، انجام خواهد داد.»
 
چندنفر از همراهان این خانواده در اردوگاه مهاجران دانکرک از این خانواده به عنوان خانواده‌ای شاد و خرسند یاد کرده بودند و خلیل ایران نژاد، برادر رسول ایران نژاد، هم در مصاحبه‌ای گفته بود که برادرم همه چیزش را در ایران فروخت و به امید داشتن زندگی بهتر به خارج از ایران رفت. این فاجعه چندروز پس از فروکش کردن تلخی خود اتفاق، این بار با نام آنیتا ایران نژاد، دختر نه ساله خانواده، دوباره سر زبان‌ها افتاد؛ این بار عمیق‌تر و البته وسیع تر.

چشم و اشک

محمدحسین مهدویان، کارگردان موفق این سال‌های سینمای ایران، در اینستاگرامش فیلم کوتاهی از آنیتا ایران نژاد منتشر کرده است که سال قبل برای بازی در فیلم «درخت گردو» آزمون داده بود. فیلمی به شدت تلخ که انگار برای چنین روزی و آتش زدن به دل تماشاچیانش گرفته شده است. این فیلم از لحظاتی است که او به زبان کردی سورانی حرف می‌زند و البته رو به دوربین می‌گرید.
 
محمدحسین مهدویان پس از انتشار عکس‌های آنیتا و فیلم حضورش برای آزمون بازیگری، متن بلندی نوشته و در اینستاگرامش پست کرده است: «به دختر عکس دوم نگاه کنید؛ به چشم هایش. ترکیبی است از رنج و در عین حال زیبایی و امید. این دختر یکی از چند گزینه نهایی ما بود، در کنار چند دختر زیبا و معصوم دیگر که هرکدام به امیدی خودشان را به ما می‌رساندند تا شاید با به رخ کشیدن استعدادشان برای چندنفری که از تهران آمده اند، آینده‌ای برای خود جست وجو کنند. او درنهایت انتخاب نشد. ابراهیم و به خصوص امیرحسین که آخرین آزمون‌ها و تمرین‌ها را با آنیتا انجام داده بود، مدام تصویر اشک‌های آنیتا را مرور می‌کنند و غصه می‌خورند و من به فامیلی این خانواده فکر می‌کنم. چه وجه تسمیه عجیبی است!»
 
تعداد بازدید : 2165

قطعا انتخاب محلی دیگر برای ادامه زندگی حق هر فرد و خانواده‌ای است، اما‌ای کاش از طریق قانونی و به شکلی امن این مهاجرت اتفاق می‌افتاد تا عبارت تلخ و در عین حال کنایه آمیز این روزها، ایران نژاد نباشد و نوشته زیر عکس آنیتا که دستیاران کارگردان نوشته بودند، این قدر جگرسوز جلوه نکند؛ وقتی آن‌ها برای کارگردان نوشته بودند: «یکی از همه کوچک‌تر بود!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
خوب
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->