یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فیض‌آباد همچنان تشنه آب

  • کد خبر: ۴۸۴۳
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
فیض‌آباد همچنان تشنه آب
در پی گزارش شهرآرا از كم‌آبی روستايی در پنج‌كيلومتری مشهد، مسئولان وعده پيگيری دادند.

سعیده آل‌ابراهیم - اواخر مردادماه امسال روزنامه شهرآرا، روایت روستایی در پنج‌کیلومتری مشهد را منتشر کرد که از نعمت آب محروم هستند. سهمیه روستای فیض‌آباد با وجود جمعیت بین 800 تا هزار نفر، فقط به ازای 386 نفر از اهالی است که دارای مدارک هویتی هستند. همین موضوع سبب درگیری اهالی روستا بر سر اندک آبی است که هر از گاهی داخل تانکرها را پر می‌کند. پیگیری‌های شهرآرا از بهزاد روغنی، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد، به اینجا رسید که آب‌رسانی به روستای فیض‌آباد قرار است از طریق پروژه شهرآباد اجرا شود.
البته با توجه به اینکه اعتبارات پیش‌بینی شده در سال 97 تخصیص نیافته، این اعتبارات برای سال98 پیش‌بینی شده است و در صورت تأمین اعتبار، کار شروع می‌شود. با گذشت 22روز از انتشار گزارش مشکلات آبی روستای فیض‌آباد با عنوان «آب به شرط شناسنامه!» در روزنامه شهرآرا، روز یکشنبه، 17شهریور، سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد و سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بازدیدی میدانی از روستاهای دهستان کنه‌بیست (خیرآباد، مهدی‌آباد، فیض‌‌آباد، شترک و...)
داشتند.


پیگیری مشکل آب روستای فیض‌آباد
سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، نیز در این بازدید با بیان اینکه مشکلات مربوط به آب روستاها را به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد، درباره مشکل روستای فیض‌آباد گفت: شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای افراد بی‌هویت ابلاغ کرد و اکنون مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم و پیگیر هستیم تا دغدغه اهالی روستای فیض‌آباد نیز حل شود.


برنامه به وقتِ98، کار به سبکِ دهه60
وی بیان کرد: افراد در دهه60 در ارتباط با آب‌رسانی، برق‌رسانی و سایر خدمات کار جهادی می‌کردند. امروزه نیز معتقد هستم که باید برنامه ما بر اساس سال98، اما کار مانند دهه60 باشد. باید در کنار مردم باشیم و یک مدیر نباید ساعت اداری و غیراداری را بشناسد.


باید از ساکنان غیرایرانی حق مشارکت بگیرید
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس، نیز در پاسخ به گلایه دهیار روستای فیض‌آباد درباره اینکه با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمعیت این روستا، مدارک هویتی ندارند و سرانه بودجه کم است، بیان کرد: سرانه به ایرانی‌ها داده می‌شود. کسی که شناسنامه ندارد، یعنی ایرانی نیست. هیچ کاری در این زمینه نمی‌شود انجام داد، به‌دلیل اینکه سرانه به جمعیت رسمی داده می‌شود. این افراد باید سرانه‌شان را خودشان تأمین کنند و باید از ساکنان غیرایرانی حق مشارکت بگیرید. این موضوع را باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کنیم و اگر مهاجرت این افراد قانونی باشد، شاید بتوان کمک گرفت.
8هزار نفر در مشهد مدرک هویتی ندارند
وی درباره افرادی که ایرانی هستند، اما مدرک هویتی ندارند، اظهار کرد: برای این افراد هیچ کاری نمی‌شود کرد. چندسالی است تعیین تکلیف این افراد را در مشهد دنبال می‌کنیم. حدود 8هزار نفر داریم که باید احراز هویت آن‌ها دنبال شود. در روزهای اخیر نیز جلسه‌ای با اداره ثبت احوال داشتیم و بیان شد که تعداد پرونده‌هایی که در این‌باره تشکیل شده است، به 5هزار پرونده می‌رسد. استانداری دوباره سرشماری کرده و تشکیل پرونده داده است. تا پایان امسال قرار شده است شورای تأمین نیز به آن‌ها رسیدگی کند. افراد بدون مدارک هویتی 2گروه مشکوک‌التابعین و فاقدان هویت هستند. مشکل روستاهای فیض‌آباد و شهرآباد این است که فقط یک‌سوم جمعیت آن‌ها قانونی است و دوسوم جمعیت آن‌ها بدون هویت هستند. تعیین تکلیف این‌ها با شورای تأمین است؛ یا باید به این افراد هویت‌بخشی کنند یا آن‌ها را طرد کنند. از ابتدای امسال از مجموع 5هزار پرونده مربوط به این افراد به 133پرونده رسیدگی شده است.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد نیز در جریان بازدید مسئولان از روستای فیض‌آباد، توضیح داد که مدیریت فعلی آب این روستا به‌صورت خودگردان است، اما در گام دوم پروژه شهرآباد این موضوع نیز حل خواهد شد. خط انتقال پروژه شهرآباد در گام یک به پایان رسیده و ایستگاه پمپاژ آن باقی مانده است. البته 8ماه است که این پروژه تعطیل شده و کارگاهی برای آن هنوز فعال نشده است. اعتبارات گام دوم پروژه نیز برای سال99 پیش‌بینی شده است.
احمد مدنی فر، دهیار روستای فیض‌آباد نیز درباره مشکل نبود آب در روستا، اظهار کرد: به ما اعلام شد که در روستا چاه بزنید، حتی جانمایی آن را نیز انجام دادیم، اما بودجه‌ای نیامد. سال گذشته هزینه لازم برای چاه 150میلیون تومان بود اما امسال به 400میلیون تومان رسیده است. به‌تازگی چاه موجود در روستا را که آب آن شور است، کف‌شکنی کردیم، اما آب زیادی نصیبمان نشد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->