پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) گرانفروشی و عدم رعایت قوانین نظام صنفی، عمده تخلف در پلمب کافی شاپ و کافه سنتی در مشهد
سرخط خبرها

نتیجه انتخابات آمریکا چه تأثیری بر بازار مسکن ایران دارد؟

  • کد خبر: ۴۸۴۳۹
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
نتیجه انتخابات آمریکا چه تأثیری بر بازار مسکن ایران دارد؟
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار مسکن در تهران و سایر کلان‌شهر‌ها را به‌نوعی ساکن کرده و فعالان بازار مسکن در انتظار دریافت سیگنال‌های قوی‌تری برای ورود به این بازار هستند. تصور بیشتر فعالان این است که در صورت پیروزی هر یک از ۲ نامزد، در مقطع کوتاهی تقاضای خرید مسکن افزایش می‌یابد. دراین‌باره، کارشناس مسکن می‌گوید: حجم معاملات کم شده است، اما قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان روند افزایشی دارد و همه نگاه‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده است.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز - کمتر از ۳ روز مانده به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان یک پارامتر مهم بین‌المللی در روند بازار‌های دنیا، فعالیت‌های اقتصادی ایران هم دست کم به لحاظ روانی تحت تاثیر آن قرار گرفته و در این میان بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نیست به‌طوری‌که مشتریان و معامله‌گران این بازار شامل خانه اولی‌ها، سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان، انتخابات را به‌عنوان یک پارامتر مهم اثرگذار بر روند آتی بازار مدنظر‌ قرار دادند.

گزارش‌ها و مشاهدات میدانی گواه این ادعاست که هر چه به این رویداد نزدیک‌تر می‌شویم افراد بیشتری از این موضوع تاثیر می‌پذیرند و تصمیم برای ورود به بازار را به انتخابات پیش روی آمریکا گره می‌زنند، به‌ویژه پس از مناظره دوم و پایانی دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا که نظرسنجی‌های رسمی حاکی از پیشی گرفتن بایدن از ترامپ است، تامل خریدار و فروشنده برای معامله بیشتر شده و به‌نظر می‌رسد این نظرسنجی‌ها تورم انتظاری را کاهش داده است. براساس آنچه که این روز‌ها معمولا در رفتار خریداران و فروشندگان مشاهده می‌شود، جمعیت زیادی از هر دو گروه تصمیم خود را به بعد از انتخابات موکول کرده‌اند.

موضوعی که رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد نیز آن را تأیید کرده و می‌گوید: بازار در رکود است و همه نگاه‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده است.

صادق عابدزاده در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و تشریح روند شاخص‌های تأثیرگذار بر قیمت مسکن اظهار می‌کند: در بازار مسکن وضعیت به‌گونه‌ای بود که هر اتفاقی در تهران رخ می‌داد، در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه به کلان‌شهر‌ها هم سرایت می‌کرد و در واقع کل کشور از تغییرات ایجاد شده در شهر تهران تبعیت می‌کرد و حتی بازه‌های زمانی رکود و رونق هم مشخص بود و همه نسبت به تغییرات آگاهی داشتند. اما اکنون همه چرخه‌ها به‌هم ریخته و ممکن است یک‌ماه، وضعیت بازار خوب باشد و ۳ ماه راکد باشد. 

 

شاخص‌های تأثیرگذار بر قیمت مسکن فرق کرده است

او اضافه می‌کند: علت این مسئله این است که شاخص‌های تأثیرگذار تغییر کرده است. در گذشته قیمت نفت روی کاهش و افزایش قیمت‌ها مؤثر بود و در بازه زمانی که نقدینگی ناشی از فروش نفت به بدنه بازار تزریق می‌شد، وضعیت موجود رونق می‌گرفت و شاهد رشد در بازار بودیم، درحالی‌که اکنون در شرایط تحریم، مسائل دیگری از جمله نتایج انتخابات آمریکا بر روند بازار‌ها از جمله مسکن نقش افزایشی یا کاهشی دارند.
 

نقش انتظارات تورمی در افزایش قیمت‌ها

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد به نقش انتظارات تورمی در افزایش قیمت‌ها نیز اشاره کرده و می‌گوید:: وقتی مردم با تصور اینکه ممکن است فلان کالا افزایش قیمت داشته باشد، برای سرمایه‌گذاری هجوم می‌برند و اقدام به خرید دلار، سکه و حتی آپارتمان می‌کنند، موجب افزایش میزان تقاضا در آن بازار و در پی آن افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

او یک دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها و در عین حال رکود بازار را مسائل سیاسی بیان کرده و می‌گوید: متأسفانه شاهد هستیم که بیشتر بازار‌ها و از جمله مسکن متأثر از حرف‌وحدیث‌های سیاسی است، برای نمونه دست‌کم از چندی پیش همه نگاه‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده و این درحالی است که همه می‌دانند که در واقع چه ترامپ رأی بیاورد و چه بایدن، تفاوت چندانی برای ما نخواهد داشت و پایه و اساس سیاست‌های آمریکایی‌ها یکسان است.


علت افزایش قیمت مسکن در شهرستان‌ها به‌نسبت تهران 

عابدزاده در توضیح اینکه «در گذشته، اگر فردی ساکن تهران امکان خرید واحدی را نداشت، دست‌کم در زادگاهش، در سایر کلان‌شهر‌ها یا شهرستان‌ها، قادر به خرید یک واحد آپارتمان بود، اما در شرایط کنونی، چنین فرصتی امکان‌پذیر نیست و قیمت‌ها در شهرستان‌ها هم سرسام‌آور رشد داشته است»، می‌گوید: باتوجه‌به اینکه قیمت مسکن در تهران افزایش بی‌سابقه داشته، قدرت خرید ساکنان به‌شدت کاهش پیدا کرده و همین مسئله افراد را به‌سمت شهرستان‌ها سوق داده و افزایش تقاضا برای خرید مسکن موجب شده است در مواردی افزایش قیمت در شهرستان‌ها حتی از تهران هم بیشتر باشد. برای نمونه اگر قیمت‌ها در تهران ۵۰ درصد افزایش یافته، در شهرستان‌ها بیش از ۷۰ درصد بوده است.

این کارشناس مسکن دراین‌باره با اشاره به اقبال مردم برای سرمایه‌گذاری و خرید آپارتمان در گلبهار اضافه می‌کند: از آنجا که قیمت مسکن در مشهد افزایش چشمگیری داشت، متقاضیان خرید مسکن را روانه شهر جدید گلبهار کرد و به همین دلیل نسبت افزایش قیمت‌ها در پی افزایش تقاضا در گلبهار در مقایسه با مشهد بیشتر بوده است.

حتی افزایش سقف وام مسکن هم به رونق بازار منجر نشد

عابدزاده افزایش سقف وام مسکن را در رونق بازار بی‌تأثیر می‌داند و اظهار می‌کند: بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر و اقساط سنگین وام‌ها موجب شده است از این تسهیلات چندان استقبال نشود و این درحالی است که نوسانات بازار و شتاب افزایش قیمت‌ها به‌حدی است که فردی که برای اخذ این وام اقدام می‌کند تا زمانی که به نتیجه برسد، پولش بی‌ارزش‌تر می‎شود و در عمل قادر به خرید ملکی که هماهنگ کرده است، نیست!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->