لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه
سرخط خبرها

افزایش دوباره قیمت شیر خام و نگرانی از گرانی چندباره محصولات لبنی

  • کد خبر: ۴۸۷۵۱
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
افزایش دوباره قیمت شیر خام و نگرانی از گرانی چندباره محصولات لبنی
افزایش قیمت شیر خام از ابتدای سال تاکنون باعث شده است رسانه‌ها بار‌ها به این موضوع بپردازند. اینکه با افزایش قیمت شیر از سرانه مصرف لبنیات در کشور کاسته می‌شود و در درازمدت منجر به افزایش هزینه‌های درمان کشور خواهد شد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ افزایش قیمت شیر خام از ابتدای سال تاکنون باعث شده است رسانه‌ها بار‌ها به این موضوع بپردازند. اینکه با افزایش قیمت شیر از سرانه مصرف لبنیات در کشور کاسته می‌شود و در درازمدت منجر به افزایش هزینه‌های درمان کشور خواهد شد، مسئله‌ای تکراری است که بار‌ها مرور شده است.
 
گزارش‌های بی‌شماری درباره کاهش مصرف سرانه لبنیات، منتشر شده و زنگ خطر را برای مسئولان امر به صدا درآورده است، اما با وجود تمامی این اخطار‌ها و هشدار‌ها و حتی با وجود افزایش قیمت شیر در تابستان امسال، بازهم این بازار به تعادل و ثبات قیمت نرسید.

ازسویی تولیدکنندگان شیر یا همان دامپروران معتقدند نرخ‌های تعیین‌شده ازسوی ستاد تنظیم بازار کمتر از هزینه‌های تولید است و از سوی دیگر، مسئولان دولتی معتقدند ازآنجاکه علوفه یا خوراک دام با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود، تولیدکنندگان نیز باید نرخ تعیین‌شده ازسوی ستاد تنظیم بازار را بپذیرند. این دور باطل از ابتدای سال تاکنون ادامه داشته و به نتیجه نرسیده است. اکنون نیز قیمت هرکیلوگرم شیر در بازار به ۵ تا ۶ هزار تومان رسیده است و تولیدکنندگان محصولات لبنی نیز باید هرکیلو شیر را به نرخ ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان از دامدار بخرند، این درحالی است که نرخ مصوب برای هرکیلوگرم شیر، ۳۱۰۰ تومان است.


افزایش قیمت لبنیات در یک سال اخیر

براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت شیر پاستوریزه از ۵۷۰۰ تومان در شهریور سال گذشته به ۷۷۰۰ تومان در شهریور امسال رسید که افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین خامه پاستوریزه از ۵۱۰۰ تومان در شهریور سال گذشته به ۸۳۰۰ تومان در شهریور امسال رسیده که ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در ادامه افزایش قیمت لبنیات، ماست از ۷۳۰۰ تومان در شهریور سال گذشته به ۹۸۰۰ تومان در شهریور امسال رسید که ۳۳ درصد افزایش قیمت داشته و دوغ نیز از ۶۴۰۰ تومان در شهریور گذشته به ۸۳۰۰ تومان در شهریور امسال رسیده که قیمت این کالا نیز ۲۸ درصد افزایش داشته است.
 
همچنین پنیر ایرانی از ۱۰۵۰۰ تومان در شهریور گذشته به ۱۴۰۰۰ تومان در شهریور امسال رسید که ۳۳ درصد به قیمتش اضافه شده و کره از ۴۶۰۰ تومان به ۵۴۰۰ تومان رسیده که این کالا نیز ۱۷ درصد به قیمتش افزوده شده است. افزایش دوباره قیمت شیر خام سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره گرانی مجدد محصولات لبنی در روز‌های اخیر شده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌رضوی در این‌باره به شهرآرا گفت: دامداران مدعی هستند که تنها ۳۰ درصد از نیازشان به خوراک دام، از طریق علوفه دولتی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود.
 
این ادعا باید بررسی شود، اما به‌نظر می‌رسد درستی آن دور از ذهن نباشد، این درحالی است که انواع خوراک دام وارداتی در کشور، تنها از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار ایران می‌رسد، اما بازار پر است از خوراک دام با نرخ آزاد. مهدی هدایت‌نیا ادامه داد: دستگاه‌های مسئول باید پاسخ دهند چطور ممکن است علوفه‌ای که با نرخ ارز دولتی وارد کشور شده است، در بازار آزاد به قیمت‌های دو تا سه‌برابری فروخته می‌شود؟ وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی افزود: مدت‌هاست پیشنهاد داده‌ایم علوفه دولتی براساس عملکرد میان دامداری‌ها توزیع شود، اما گوش کسی بدهکار نیست.
 
وی بیان کرد: ۲۵ شهریور ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد که وزارت جهادکشاورزی باید نرخ جدید شیر را اعلام کند، ولی از آن زمان تاکنون اقدامی نشده است. در این مدت، صنایع لبنی با ضرر محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند و این روند به ضرر اقتصاد کشور است، زیرا اگر بخش خصوصی در حوزه تولید شکست بخورد، دیگر به تولید بازنخواهد گشت. هدایت‌نیا، عملکرد دولت را در زمینه مدیریت بازار، ضعیف ارزیابی کرد و گفت: دستگاه‌های نظارتی با دامپرورانی که شیر را به نرخ بالا می‌فروشند، برخورد لازم را نمی‌کنند، این درحالی است که اگر صنایع لبنی مرتکب چنین تخلفی بشوند و نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد می‌شود.


گرانی شیر خام

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی هم به ایرنا گفت: براساس نظارت‌های انجام‌گرفته در بازار استان، هم‌اینک قیمت شیر به کیلویی ۴۸هزار تا ۵۰هزار ریال رسیده است و به‌هیچ‌وجه قیمت مصوب رعایت نمی‌شود. عباس اخوان افزود: شیر خام را واحد دامداری عرضه می‌کند و قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را دارد، اما از بین محصولات لبنی فقط ۱۰قلم کالا دارای قیمت مصوب هستند. وی ادامه داد: ازآنجاکه شیر و ۱۰قلم کالای لبنی قیمت مصوب دارند، رعایت نکردن این قیمت‌ها، تخلف است و هیچ‌یک از تولیدکنندگان و فروشندگان، مجاز به افزایش قیمت نیستند.


افزایش قیمت لبنیات، منتفی شد

همچنین رئیس ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: افزایش قیمت در این بخش، تایید‌شده ستاد تنظیم بازار نیست و افزایش صادرات محصولات لبنی و افزایش قیمت شیر خام، باعث نوسان در بازار محصولاتی می‌شود که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، اما تا این لحظه کالا‌های لبنی مشمول قیمت‌گذاری با قیمت قبل عرضه می‌شوند. عباس قبادی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش قیمت لبنیات وجود دارد، تأکید کرد: فعلا این احتمال منتفی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->