سرخط خبرها

برد-برد شهر و شهروند

  • کد خبر: ۴۸۸۱
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
برد-برد شهر و شهروند
گفت‌وگوی شهرآرا محله با سازنده اولین باغ‌بام در منطقه

محسن زکریا - شهر هر روزه نیازمند توسعه است، در این بین توسعه بر چند قسمت دلالت دارد. نخست توسعه‌ای مطرح است که بتواند از مشکلات کم کند، اما این به چه معناست؟ هر شهر به طور عادی دچار مشکلاتی است که سبب می‌شود زندگی بر شهروندانش سخت شود، در کلان‌شهری مثل مشهد یکی از مشکلات اصلی، آلودگی هوا و به همان میزان کمبود فضای سبز است، در همین راستا، حمید قدرتی از اهالی منطقه که این روزها مشغول ساخت‌و‌ساز در این منطقه است، توانسته گام‌های مثبتی را با حمایت شهرداری منطقه و در راستای افزایش فضای سبز شهر بردارد. اما این فضای سبز با فضاهای سبز عادی یعنی بوستان و پارک متفاوت است. در ادامه و گفت‌وگو با وی بیشتر متوجه ماجرا می‌شویم.


ساخت سازه برتر
حمید قدرتی در سال 1346 متولد شده است و فارغ از دنیای امروزش که معطوف ساخت‌وساز و کار عمرانی است وارد حوزه نوجوانی و جوانی شده و تحصیلاتش را در رشته صنایع پیش برده است. بعد از آن حدود 20 سال کار صنعتی انجام داده و در حوزه خودروسازی فعالیت داشته است. قدرتی در سال 1385 به دلیل علاقه زیاد به کار ساخت‌وساز و با فاصله گرفتن از کار صنایع راهی جدید برای خود برگزیده است. او درباره اولین پروژه اجرایی خود گفت: «اولین کار من در منطقه 10 شهرداری مشهد بود که به واسطه اینکه یک کار 2طبقه بود کار کوچکی محسوب می‌شد، اما دومین پروژه در منطقه 12 یک پروژه بزرگ بود. بعد از اینکه من در سال 85 وارد این کار شدم حدود 3یا 4 سال بعد بازار ساخت‌وساز و فروش ساختمان و آپارتمان با رکود روبه‌رو شد که در آن زمان هم من سعی کردم پروژه‌هایی را در دست بگیرم و همین‌طور هم شد، چرا که با شروع یک پروژه ساختمانی در ابعادی که ما کار می‌کنیم حدود 50 خانواده روزی می‌برند، بنابراین سعی کردم که پروژه‌ها در حال اجرا باشد.»قدرتی در کارنامه کاری خود در حوزه ساخت‌و‌ساز این افتخار را داشت که سال 92 پروژه‌ای بنا کند که به عنوان سازه برتر شناخته شود و جایزه بگیرد. او در این‌باره گفت: «این جایزه و عنوان سازه برتر به این واسطه بود که اولین دیوار برشی فولادی را من در سازه مسکونی استفاده کردم.»


قیمت بالای مصالح، سنگ‌بنای رکود ساختمانی
این مهندس صنایع و در واقع معمار و سازنده ساختمان امروز گزارش ما که تاکنون پروژه‌های مختلفی بنا کرده است درباره وضعیت فعلی ساخت‌وساز گفت: «قیمت‌هایی که اکنون بر بازار مصالح حاکم شده است، قطعا رضایت‌بخش نیست، سازنده‌ها هم از این افزایش قیمت استقبال نمی‌کنند چرا که قدرت خرید مردم هم به همان نسبت کاهش می‌یابد و حوزه ساخت‌و‌ساز وارد رکود می‌شود، کما اینکه اکنون هم این اتفاق افتاده است و قیمت زمین هم به همان میزان رشد قیمت مصالح رشد کرده است، به عنوان مثال در منطقه‌ای مثل منطقه 11 رشد قیمت زمین تا 100 درصد هم رسیده است.»
قدرتی درباره چگونگی ایجاد باغ‌بام در یکی از پروژه‌های منطقه بیان کرد: «زمانی که ما قصد داشتیم این پروژه را شروع کنیم، با توجه به اینکه در منطقه در مساحت زیربنای بالا ساخت‌وساز زیاد نشده بود، تصمیم گرفتیم یک سری نقاط مثبت هم به پروژه اضافه کنیم تا برای مصرف‌کننده جذابیت داشته باشد، تا اینکه متوجه شدیم شهرداری تبلیغات در حوزه باغ‌بام را شروع کرده است که استقبال کردیم. سپس به سازمان پارک‌ها مراجعه کردیم تا یک سری مشاوره بگیریم چرا که در این کار تجربه نداشتیم، مشاورهایی معرفی شدند که مورد تأیید شهرداری بودند، ارتباط‌هایی با این مشاوران برقرار کردیم، مواد اولیه را که قبلا از خارج تهیه می‌شد خوشبختانه به راحتی در داخل تهیه کردیم و کار آغاز شد.»


سهم 35 درصدی شهرداری
این سازنده ساختمان درباره هزینه‌های ساخت باغ‌بام گفت: «ابتدا باید تشکر کنم از آقای ریخته‌گر، شهردار محترم منطقه، که واقعا برای اجرا و پیشبرد کار همکاری و تلاش کردند، در ادامه بگویم برای طراحی و اجرای باغ‌بام باید هزینه‌هایی در نظر گرفت که هزینه سربار ساختمان است، یکی از مهم‌ترین این موارد تقویت سازه است که باید سازه تقویت شود تا تحمل بار باغ‌بام را داشته باشد، خوشبختانه شهرداری هم با نگاه حمایتی بخشی از این هزینه را متحمل می‌شود که اتفاق خوبی است ، در اجرای همین پروژه فعلی هم شهرداری منطقه در راستای حمایت از ساخت باغ‌بام حدود 35 درصد هزینه ساخت را در قالب تسهیلات بلاعوض متقبل شد.»
قدرتی در بخش پایانی بیان کرد: «نکته‌ای که وجود دارد در واقع از این به بعد است، باغ‌بامی که درباره آن صحبت کردیم از این به بعد به نگهداری نیاز دارد تا بتواند به بهبود فضای شهری کمک کند. در واقع این باغ‌بام یک کار و پروژه با منفعت هم برای مصرف‌کننده و هم برای مدیریت شهری است، توقعی که از شهرداری داریم این است که از این به بعد در موضوع نگهداری این فضا هم به ما کمک شود، به عنوان مثال در فصل کاشت نهال یا درخت برای فضاهای باغ‌‎بام‌ها طرح‎‌هایی در نظر گرفته شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->