سرخط خبرها
در ۴ محله منطقه ۱۲ محقق شد:

توانمندسازی بیش از ۳۰ نفر از منتخبان محلات

  • کد خبر: ۴۸۸۴
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
توانمندسازی بیش از ۳۰ نفر از منتخبان محلات

حسین برادران‌فر
خبرنگار شهرآرامحله

دوره توانمندسازی ویژه برگزیدگان شوراهای اجتماعی محلات منطقه12 در سالن اجتماعات شهرداری منطقه10 برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شهرآرامحله، بعد از برپایی دو گام اساسی برای توانمندسازی جوامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات منطقه12 در 4محله، بیش از 30نفر از منتخبان شوراهای محلات منطقه در همایشی که اعضا شورای اجتماعی محلات منطقه10 نیز در آن حضور داشتند، آموزش‌های لازم را دریافت کردند. هدف از برپایی این دوره‌ها، آشنایی با منتخبان با دایره عملکردی شورای اجتماعی محلات، شناسایی معضلات محلات در حیطه مدیریت شهری و نحوه عملیاتی و عمرانی‌کردن مصوبات شورای اجتماعی محلات است. 

 

شورایاری‌ها موفق‌ترین سیستم شهری
عضو هیئت علمی‌ گروه سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ناکارآمدی نظام‌های سیاسی مختلف در جهان گفت: با توجه به سابقه چندهزار ساله تمدن در جهان تاکنون نظام‌های سیاسی مختلفی از جمله نظام پادشاهی(سلطه مطلق)، نظام پارلمانی(مجلس) و نظام کمونیستی تجربه شده‌ است که هر کدام از این نظام‌ها با کمبودها و مشکلات فراوانی روبه‌روشده است، درحال حاضر نظام سیاسی مشارکتی(شورایی) به عنوان دموکراتیک‌ترین نظام سیاسی درجهان شناخته شده و در برخی کشورهای اروپایی سابقه بیش از 50ساله کار اجرایی دارد، در این نظام سیاسی عموم مردم و شهروندان در قالب انتخابات شورایاری‌ها و شهرداری‌ها اثر مستقیمی در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان شهری خواهند داشت.
روح‌ا... اسلامی در ادامه تصریح کرد: با تقویت نظریه «شورامحوری» در سال1377، نهاد شورا و شهرداری تقویت شده و مقرر شد سیاست‌های کلی و کلان نظام در حیطه اختیارات و تصمیمات دولت مرکزی اجرا شود و سیاست‌های جزئی و محلی در حوزه تصمیمات شورای شهر، روستا، محله و شهرداری‌ها اتخاذ شود، درواقع شوراهای اجتماعی محله از لحاظ نظام سیاسی واسطه بین شهروندان و حکومت(شهرداری) هستند و نظرات آن‌ها درباره بودجه، تصمیمات و پروژه‌های شهری و عمرانی تأثیرگذار خواهد بود.

 

فرایندگرا باشیم، نه نتیجه‌گرا
 محمدحسن‌ اشرف، روان‌شناس در حوزه مشارکت‌های عمومی، با اشاره به کمبود مشارکت‌های فردی در جامعه گفت: امروزه شاهد تنزل میزان مشارکت شهروندان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی محلات هستیم.
دلیل اصلی رکود فعالیت‌های اجتماعی شهروندان را باید در میزان تأثیرگذاری افراد جست‌وجو کرد.
اشرف تأکید کرد: هنگامی که شخصی به‌عنوان عضوی از شورای اجتماعی محلات وقت گذاشته و در جلسات شرکت می‌کند، بر روی معضلات و کاستی‌های محلات مطالعه داشته و در ارتباط مستقیم و دائمی با شهروندان است این انتظار را دارد که نظریات وی در جلسات و در بهبود اوضاع محل تأثیر مستقیمی داشته باشد. وقتی اعضای شورا باوجود حضور مداوم و فعالیت بسیار، تأثیر ملموسی در محلات مشاهده نمی‌کنند، ناامید شده و با خود می‌گویند: چه فایده! بود و نبود ما، حضور ما، نظرات ما و مشارکت‌های ما چه سرانجام مفیدی برای محل زندگی ما داشته‌ است؟ و این‌گونه می‌شود که از حضور در شورا دلسرد می‌شوند، این برداشت یک ذهن «نتیجه‌گرا» است. در کنار این افرادی با ذهن «فرآیندگرا» حضور دارند و به گام‌هایی که برمی‌دارند، به مسیری که طی می‌کنند و به فعالیت‌های که انجام می‌دهند، باور داشته و به سرانجام آن خوش‌بین هستند. یک فرد با ذهن فرآیندگرا حتی اگر در انتها به سرمنزل مقصود نرسید بازهم ناامید نمی‌شود و در پایان حضور دو ساله‌اش در شورای اجتماعی محلات، امور اجرا شده را آرشیو کرده و در اختیار بعدی‌ها می‌گذارد تا آن‌ها راه او را تکمیل کنند.

 

اعضای شورا در نقش معتمدان محلی
مهدی کرمانی، کارشناس علوم اجتماعی، با اشاره به روابط پررنگ انسانی درگذشته گفت: قصه‌هایی از نیاکان ما برجای مانده‌ است. از گذشته‌های نه چندان دور، زمان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، براساس این روایات افرادی در محله وجود داشتند که همیشه در منزلشان به روی دیگران باز بود، واسطه آشتی بین اهالی محله بودند، به افراد نیازمند و محتاج محله کمک می‌کردند، این افراد به‌عنوان معتمد و ریش سفید محله شهرت داشتند و رتق و فتق امور مردم را برعهده می‌گرفتند. با حضور این بزرگان، نظم و انضباط محلی به‌طور درخور توجهی رشد داشت و شهروندان عادی کمتر به مراکز دولتی و حکومتی مانند دادگاه، پاسگاه، کلانتری، دهیاری و شهرداری مراجعه می‌کردند.
کرمانی افزود: امروزه اعضای شورای اجتماعی محلات نقش معتمدان و بزرگان محل را ایفا می‌کنند، وظیفه اصلی آن‌ها بودن در کنار شهروندان، رصد معضلات و کاستی‌های محلات و پیگیری رفع این نواقص است.

 

آلودگی‌های محیط زیست
مجید حاجی‌پور، کارشناس محیط زیست، با اشاره به وضعیت افزایشی آلودگی محیط زیست در شهر مشهد گفت: در چند سال اخیر با گسترش ساختمان‌ها، صنایع و ترافیک افسارگسیخته، شهر مشهد با انواع آلودگی‌های زیست محیطی، آب و هوایی و آلودگی‌های صوتی و بصری روبه‌رو شده‌ است، امروز مسئله کشف‌رود و استفاده از پساب‌های صنعتی و شهری برای کشت و فروش محصولات کشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل آلودگی آب‌ها و محیط زیست در مشهد مطرح است. بیشتر این آلودگی‌های محیط زیست به دلیل رفتارهای اشتباه ما با محیط زیست اطرافمان به وجود آمده‌است، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، رها‌کردن زباله و پلاستیک در طبیعت و فاضلاب خانگی از جمله موارد آلوده‌کننده محیط زیست هستند که انسان عامل اصلی وجود، گسترش و تسری آن است، تنها خود ما نیز می‌توانیم از طریق فعالیت در گروه‌های محلی سبز و ان‌جی‌او‌های حافظ طبیعت، ایجاد پارک‌ها و فضاهای سبز شهری به بهبود فضای شهرمان کمک‌ کنیم، دراین میان شوراهای اجتماعی محلات می‌توانند با حمایت و پشتیبانی از گروه‌های محافظ طبیعت نقش مؤثری در حفظ محیط زیست محله داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->