٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اعترافات دستگیرشدگان «چالش مومو» در ایران

  • کد خبر: ۴۸۸۸۰
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
اعترافات دستگیرشدگان «چالش مومو» در ایران
چندین مزاحم اینترنتی با عنوان مومو در نقاط مختلف ایران دستگیر شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، «همه چیز به بازی و شوخی گرفته شده؛ چهره ترسناک و معروف این روزها به سرگرمی وحشتناکی تبدیل شده است. آنهایی که بازی خطرناکی را شروع کرده‌اند، حالا یک به یک دستگیر می‌شوند. افرادی که موموی زشت این روزها را به شوخی گرفته‌اند.

 

طعمه‌هایشان هم کودکان و نوجوانان هستند؛ کم‌سن‌وسالانی که به علت عدم تسلط و آگاهی کافی در فضای مجازی به راحتی هدف این آسیب‌ها و تهدیدها قرار می‌گیرند. تصویر زشت و کریه مومو بازیچه دست مزاحمان اینترنتی شده است.

 

«بیا بازی کنیم» همه چیز با همین یک جمله ساده شروع می‌شود. خیلی وقت است که نسبت به این جمله ساده اما خطرناک هشدارهای لازم داده شده است ولی هنوز هم هستند کسانی که در دام این فریبکاران گرفتار می‌شوند. آنهایی که این چالش خطرناک را به سرگرمی جدید این روزهای خود تبدیل کرده‌اند.

 

در واقع مومو یک اکانت واتس‌اپ است که ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی آن دریافت می‌کند. پس از شروع به گفت‌وگو از سوی حساب کاربری مومو، فرد به رفتارهای خطرناک دعوت می‌شود. بنابراین بهتر است کاربران بدون بازکردن پیام، سریع آن را حذف کنند، زیرا بیشتر این پیام با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال می‌شود.

 

مزاحمت‌های یک دانش‌آموز مرتبط با مومو در ساری

دانش‌آموز ساروی که تحت‌ تأثیر چالش مومو موجب ایجاد رعب و وحشت در بین همکلاسی‌های خود شده بود، دستگیر شد. این تازه‌ترین خبر در خصوص چالش جدید مزاحمان اینترنتی است. دانش‌آموزی که چالش خطرناکی را شروع کرد و با ارسال کلیپ ترسناک دوستان و هم‌کلاسی‌هایش را وارد بازی پیچیده‌ای کرد.

 

از چندی پیش در پی مراجعه و طرح شکایت چند نفر در ساری، این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. شکایت‌ها مبنی بر ارسال پیام و کلیپ‌های تهدیدآمیز موسوم به چالش مومو به فرزندان‌شان بود. بنابراین به علت اهمیت موضوع بررسی‌های دقیق کارشناسی شروع شد. تا این که مالک خط تلفن این فرد شناسایی شد.

 

او در تحقیقات پلیس گفت که سیمکارت متعلق به اوست اما در اختیار فرزندش بوده است. در تحقیقات بعدی مشخص شد که فرزند این فرد برای انجام تکالیف مدرسه تلفن همراه را در اختیار داشته است. او نیز بدون اطلاع والدینش پیام‌های تهدیدآمیز در شبکه اجتماعی واتس‌اپ ارسال می‌کرد.

 

این دانش‌آموز متخلف که تحت ‌تأثیر چالش مومو قرار گرفته بود با انگیزه شوخی در بین هم‌کلاسی‌های خود اقدام به ایجاد اکانت با تصویر مومو کرده بود. او با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به چند نفر از دوستانش باعث ایجاد استرس در بین آنان شده بود. بنابراین پرونده‌ای برای متهم تشکیل و او به مرجع قضائی معرفی شد.

 

محتوی مشکوک به مومو را گزارش کنید

سرهنگ سامع خورشاد، رئیس‌ پلیس‌ فتای مازندران در این‌ باره گفت: «در صورت برخورد با محتوای مشکوک و مجرمانه با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir در قسمت مرکز فوریت‌های سایبری به همکاران‌شان گزارش دهند تا برخورد قانونی با گردانندگان این سایت‌ها و صفحات اجتماعی صورت بگیرد.»

 

بازداشت گروه وحشت مرتبط با مومو در هرمزگان

اما این تنها پرونده در ایران نیست. بازی‌کنندگان با روح و روان نوجوانان، آن هم تنها برای سرگرمی در نقاط دیگر کشور نیز دیده شده است. اولین‌ بار درست در همان زمان هیاهوی این بازی خطرناک در ایران، اولین گروه مزاحم دستگیر شد؛ درست بعد از مرگ نوجوان اهوازی که گفته می‌شد به علت ترس از مومو دچار حمله قلبی شده بود. در همان زمان بود که پلیس فتای هرمزگان یک گروه مزاحم با اکانت مومو را دستگیر کرد.

 

ماجرا از این قرار بود که چندی پیش فردی به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت: «دارنده اکانت واتس‌اپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام «مومو» و ارواح خبیثه است، اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرد بود. اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما را ارایه کرد. او با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده بود. این مسأله موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.»

 

بررسی‌ها نشان داد که افرادی با بهره‌گیری از شماره‌های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه‌اندازی اکانت واتس‌اپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می‌کنند. همین امر کافی بود تا پس از اقدامات پلیسی و پی‌جویی‌های فنی متهم دستگیر شود.

 

اعتراف به جرم با انگیزه شوخی با مومو

متهم در بازجویی‌ها گفت: «در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتس‌اپ، مطالبی پیرامون مومو ارایه شده بود. من هم با انگیزه شوخی با پسرعمه‌ام به همراه چند تا از دوستانم اکانت‌های واتس‌اپی ایجاد کردیم. ما با شماره سیمکارت ناآشنا یا شماره‌های موقت خارجی این کار را انجام دادیم. بعد تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم. به او پیام چالش وحشت دادیم. قصد ما از این کار فقط شوخی بود.»

 

با اعترافات این پسر سرگروه و ۶ نفر از دوستان او شناسایی شدند و اقدامات قضائی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.

 

سرگرمی خطرناک دانش‌آموز جیرفتی در خصوص مومو

سوم آبان بود که از جیرفت نیز خبر مشابهی رسید. نوجوانی که با انگیزه سرگرمی و ایجاد وحشت در بین همسالان خود، بازی مومو را ترویج می‌داد. کارشناسان پلیس فتای شهرستان جیرفت با رصد فضای مجازی متوجه شدند که یک نفر اقدام به فرستادن لینک تماس و تقاضای ارتباط با کاربران تحت عنوان بازی مومو می‌کند. با توجه به ترویج خشونت و آشفتگی ذهنی در جوانان و نوجوانان، کارشناسان پلیس فتا با اقدامات پلیسی این فرد را دستگیر کردند.

 

بازداشت مزاحم بابلی عامل ترویج بازی مومو

مأموران نیروی انتظامی عامل ترویج بازی مومو را در بابل دستگیر کردند. اوایل آبان بود که در پی طرح شکایت مسئولان یکی از مدارس این شهرستان مبنی بر ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های تهدیدآمیز موسوم به چالش مومو برای او و برخی دانش‌آموران یک مدرسه، موضوع برای بررسی در دستور کار کارآگاهان پلیس فتای این فرماندهی قرار گرفت.

 

با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد، فردی با استفاده از یک خط تلفن همراه اقدام به ارسال پیام به ناظم مدرسه و همکلاسی‌های خود در قالب چالش مومو می‌کند. با شناسایی متهم و هماهنگی قضائی این فرد دستگیر و سیمکارت و دستگاه تلفن همراهی که در اختیارش بود، کشف شد.

 

فضای‌ شیطنت و مزاحمت با مومو در ایران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا درباره این چالش جدید در ایران، آن را فضایی برای مزاحمت عنوان کرد و در این‌ باره گفت: «مومو یک چالش مشخص نیست. بلکه فضای شیطنت‌ها و آزار و اذیت گروه‌های همسال است. پلیس فتا بر اساس گزارش‌های مردم در این مورد خاص یعنی مومو که سطح پراکندگی و انتشارش در جامعه زیاد شده و رعب و وحشت را برای افراد ایجاد کرده بود وارد عمل شد. بررسی‌های پلیس فتا نشان داد که تمام این پیام‌ها مزاحمت بوده است. عده‌ای با اکانت‌های ایرانی با انگیزه آزار و اذیت پیام‌هایی را منتشر کرده‌اند. این اتفاق در حوزه مزاحمت‌های رایجی است. مزاحمت‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتاده و حالا تحت عنوان فضایی با عنوان مومو مطرح شده است.»

 

او با تأکید بر این مطلب که افراد در مواجهه با پیام‌های ناشناس ‌باید از پاسخگویی پرهیز کنند، گفت: «اگر پیامی با مضمون مومو یا با عکس‌ پروفایل مومو به افراد واصل شد، نباید به این پیام‌ها توجه کرد. مردم نباید آنها را باز کنند. بهتر است افراد ابتدا با اسکرین‌شات از پیام دریافتی عکسی گرفته شود تا شماره فردی که پیام را فرستاده ثبت شود. در ادامه حتما پیام را حذف کنند. ‌افراد می‌توانند اسکرین‌شات گرفته‌شده را به بخش گزارش‌های مردمی در سایت پلیس فتا بفرستند.»

 

هیچ شکایتی از مومو نداشته‌ایم

این در حالی است که سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز با اعلام این مطلب که در تهران حتی یک گزارش مبنی بر شکایت از مومو به پلیس فتا واصل نشده است، گفته بود: «اگر چه پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی فضای مجازی را رصد می‌کند اما در تهران پرونده‌ای مبنی بر شکایت از مومو و دستگیری در این زمینه نداشته‌ایم.»

 

منبع: شهروند آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->