سرخط خبرها

تکمیل مسیر‌های عبور دوچرخه اطراف حرم‌مطهر طی ۲ سال آینده

  • کد خبر: ۴۸۹۰
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
تکمیل مسیر‌های عبور دوچرخه اطراف حرم‌مطهر طی ۲ سال آینده
ساخت ۶ کیلومتر به پایان رسید و ۳ کیلومتر دیگر آغاز شد

فریبا شجاع
خبرنگارشهرآرامحله

همه معابری که طبق برنامه‌‌ریزی طرح نوسازی اطراف حرم‌مطهر قراراست به‌مسیر عبور دوچرخه مجهز شوند تا 2سال آینده دارای مسیر‌سبز خواهندشد. این همان وعده‌‌ای است که در کتاب برش منطقه‌ای شهرداری ثامن آمده است؛ کتابی که وضعیت آینده پروژه‌های طرح نوسازی و بهسازی اطراف حرم‌مطهر را تا سال1400روشن می‌‌کند. جدا از آنچه در این کتاب آمده‌ است، چندی پیش نعمتی، شهردار منطقه ثامن وعده ‌داد: اگر اعتبارات لازم تأمین شود اجرای زیرساخت‌‌های عمومی این طرح را بعد از حدود 3دهه بلاتکلیفی تا افق سال1400به پایان خواهدرساند؛ که ایجاد مسیر عبور دوچرخه ازجمله همین زیرساخت‌‌های عمومی است. به‌دنبال همین موضوع در این شماره از شهرآرامحله، به مسیرهای عبور دوچرخه از گذشته تا آینده در معابر اطراف حرم پرداخته‌‌ایم؛ که گزارش پیش‌رو نشان می‌‌دهد چه خیابان‌‌هایی مسیر‌سبز دارند و چه خیابان‌‌هایی در آینده مجهز به این مسیر خواهندشد.


مسیر سبز از چهارراه شهدا تا تقاطع مقدم
صابری، مشاور شهردار منطقه ثامن، در توضیح مسیرهای ایجادشده برای عبور دوچرخه در معابر اطراف حرم حرف از 6کیلومتر به‌میان می‌آورد و ادامه می‌‌دهد: این 6کیلومتر از زمانی که ایجاد مسیر عبور دوچرخه در مشهد استارت خورد تا همین امروز به‌بهره‌برداری رسیده است؛ که یکی از طولانی‌ترین آن‌ها مسیرسبز از چهارراه شهدا تا تقاطع شهید گمنام است. به‌گفته وی در خیابان آیت‌ا... بهجت به‌دلیل تردد بالای خودرو و حجم زیاد ترافیک، مسیر عبور دوچرخه یک خط تعریف شده است. درهمین راستا از چهارراه شهدا تا میدان راه‌‌آهن مسیرسبز ایجاد شده و به‌بهره‌برداری رسیده است. همچنین در ادامه این مسیر از میدان راه‌آهن تا تقاطع شهید گمنام نیز یک خط در کنار فضای‌سبز در اختیار دوچرخه‌‌سوارها قرارگرفته است. خط دوم که باید در سمت دیگر خیابان ایجاد شود مربوط به محدوده منطقه3 شهرداری مشهد است.

 

دوطرفه بودن مسیرهای‌سبز در شارستان
شارستان که به‌شکل نعل اسبی در اطراف حرم ایجاد شده است نیز شامل مسیر دوچرخه می‌شود. طبق گفته‌‌های صابری در شارستان نیز تا حدود زیادی مسیرهای‌سبز ایجادشده و به‌بهره‌برداری رسیده است. به‌گفته او شارستان رضوی، قطاع3 که با نام شهید شوشتری شناخته می‌شود و مسیر اتصال طبرسی و نواب‌‌صفوی به‌یکدیگر است در 2خط مجهز به مسیرسبز شده است. همچنین در شارستان رضوی قطاع4 به‌نام شهید حسنی کارگر(نواب‌‌صفوی تا بازار رضا) و بولوار شهدای حج(میدان 17شهریور تا شهدای حج) نیز این مسیر ایجاد شده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است. صابری اضافه می‌‌کند: در شارستان قطاع‌2 که مراحل ساخت آن بین شیرازی و طبرسی در حال انجام است هم‌زمان مسیر دوچرخه هم احداث می‌‌شود. طبق گزارش‌‌های صابری، در کل شارستان رضوی مسیرهای عبور دوچرخه در 2خط رفت‌وبرگشت احداث شده و در محل‌‌های اجرا نشده هم به‌همین صورت ایجاد می‌‌شود.

 

مسیرهای عبور دوچرخه که باید تکمیل شود
صابری در ادامه به مسیرهای دوچرخه در تعدادی دیگر از خیابان‌‌های محدوده اطراف حرم هم اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید: در این معابر هنوز این مسیرها کامل‌ نشده است؛ همچون خیابان کاشانی که مسیرسبز تا حدودی در آن اجرا شده و باید در آینده تکمیل شود، و همچنین بولوار رضوان(کاشانی تا تپل محله) که در 2خط دارای مسیر دوچرخه است.


ایجاد مسیرسبز در خیابان اندرزگو و خزعلی
مشاور شهردار منطقه ثامن مسیرهای عبور دوچرخه در دست احداث را 3700متر می‌خواند و از توسعه آن در آینده می‌گوید: اگر اعتبار تأمین شود کل مسیرهای دوچرخه تعریف شده اطراف حرم تا 2سال آینده(1400) کامل خواهدشد.وی در توضیح مسیرهایی که در آینده مجهز به خط سبز می‌‌شوند نیز می‌‌افزاید: درخیابان اندرزگو حدفاصل میدان بیت‌المقدس تا تقاطع آخوندخراسانی و خسروی، و از همین تقاطع تا چهارراه شهدا(آیت‌ا...خزعلی)، همچنین از چهارراه شهدا تا حرم‌مطهر مسیرهای جدید ایجاد خواهدشد.

 

ایستگاه دوچرخه نداریم
صابری در توضیح چرایی نبود ایستگاه دوچرخه در معابر اطراف حرم باوجود مجهزشدن به‌مسیر دوچرخه هم حرف از نبود فضا به‌میان می‌آورد و می‌گوید: چون در معابر اطراف حرم ازدحام جمعیت زیاد است امکان احداث ایستگاه دوچرخه در پیاده‌روها وجود ندارد؛ از همین‌رو باید افراد با دوچرخه‌های شخصی خودشان در این مسیرها تردد کنند یا از ایستگاه‌های دوچرخه اطراف این وسیله را به امانت بگیرند. به‌گفته وی در بیشتر مسیرهای‌سبز ایجاد شده، دوچرخه‌بند جاگذاری شده است تا افراد بتوانند دوچرخه‌های خودشان را در این محل قرارداده و به امورات شخصی‌شان برسند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->