سرخط خبرها
در نخستین جلسه شورای اجتماعی محله آبکوه مطرح شد

مشارکت اعضا، ضامن بهبود وضعیت محله

  • کد خبر: ۴۹۳۶
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
مشارکت اعضا، ضامن بهبود وضعیت محله

هانیه فیاض
خبرنگار شهرآرا محله

به گزارش شهرآرا محله، نخستین جلسه شورای اجتماعی محله آبکوه با دستورکار انتخاب رئیس و نایب‌رئیس شورا و هم‌اندیشی درباره مشکلات محله و ارائه طرح‌های پیشنهادی در حسینیه جوانان بنی‌هاشم برگزار شد. در این جلسه که با حضور دبیر شورای اجتماعی محلات و نمایندگان مجامع شورا برگزار شد، کارشناس شورای اجتماعی محلات منطقه یک شهرداری مشهد، بخش‌هایی از اساسنامه شورای اجتماعی محلات را به‌دلیل تبیین و مشخص‌کردن وظیفه رئیس و نایب‌رئیس شورا قرائت کرد و با اشاره به فعالیت هفت‌ساله شوراها در محلات مشهد گفت: حدود6ماه است که این شورا تحت نظر شورای شهر مشهد فعالیت می‌کند و آیین‌نامه آن نیز به تصویب رسیده است. افرادی که در شورای اجتماعی محلات گذشته فعالیت می‌کردند، وجه قانونی نداشتند و به همین دلیل مسائل و معضلات موجود، آن‌طور که باید پیگیری و برطرف نمی‌شد اما هم‌اکنون این شورا از همه لحاظ دچار تغییر شده است. محمد صدر ادامه داد: اعضای این شورا دیگر همانند گذشته انتصابی نیستند و به شکل انتخابی و با رأی دیگر افراد محله و مردم انتخاب شده‌اند و حداقل 3برابر ظرفیت کرسی‌ها باید در انتخابات شرکت می‌کردند که برای انتخابات نیز فراخوان عمومی شد و پوستر تبلیغاتی آن در تمام نقاط شهر مشهد و فضا‌های مجازی انتشار یافت.
وی به وظیفه اداره شوراهای اجتماعی محلات اشاره کرد و افزود: این اداره وظیفه راهبری و نظارت بر شوراهای اجتماعی محلات را برعهده دارد که زیرنظر سازمان فرهنگی فعالیت می‌کند و دبیر شورای آن نیز امور مرتبط با هماهنگی و همسان‌سازی بین شهرداری و شورای اجتماعی محله را سامان می‌بخشد. کارشناس شورای اجتماعی محلات شهرداری منطقه خاطرنشان کرد: جلسه شورای اجتماعی محله حداقل باید یک‌بار در ماه تشکیل شود و افزایش جلسات، مکان و ساعت برگزاری آن باید با رأی اعضا باشد. در جلسات شورای اجتماعی محلات در هر محله باید نمایندگان ساکنان، کسبه، مدارس، مساجد، تشکل‌ها، کلانتری، فرمانداری و بهداشت حضور داشته باشند و نماینده شهرداری نیز دبیر جلسه است. وی با اشاره به وضعیت بودجه در شورا گفت: دیگر مانند گذشته بودجه با سقف محدودی اختصاص داده نمی‌شود و به‌طورکلی با نظر شورای اجتماعی محلات، 5درصد بودجه عمرانی محله به شورای آن تعلق داده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که شورای محلات در آینده تصمیمات بزرگی برای محله خواهد گرفت.
صدر مشارکت اعضای شورای اجتماعی محله با یکدیگر را امری مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: اعضای شورا در مقیاس محله با یکدیگر باید مشارکت داشته باشند و به‌نوعی مکمل هم باشند زیرا نهاد شورای اجتماعی محلات متشکل از معتمدان محله است. وی ادامه داد: در اساس‌نامه پیش رو، وظایف شورای اجتماعی محله تلاش درراستای تحقق اجرایی‌شدن وظایف و اهداف کلی آیین‌نامه، هماهنگی و انسجام داخلی بین اعضا، تنظیم برنامه‌ها، تصمیمات، بررسی‌ها و اقدامات در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری، نیازسنجی و اولویت‌بندی مسائل محله، بررسی همه طرح‌ها و پیشنهادهای مردمی محله، تلاش در جهت افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی ساکنان محله تعریف شده است که اعضا برای تحقق آن‌ها باید اهتمام بورزند. همچنین مسائل ساختاری و ریشه‌ای محله در جلسات شورا مطرح خواهد شد. کارشناس شورای اجتماعی محلات منطقه یک شهرداری مشهد با اشاره به انتخاب رئیس شورا توسط اعضای شورای اجتماعی محله بیان کرد: مسئولیت مستقیم همه امور مربوط به شورا، مدیریت جلسه و برگزاری منظم و اثربخش جلسات، شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های محله و به‌کارگیری آن‌ها در راستای کیفیت‌بخشی به جلسات و مصوبات شورا، ارائه اطلاعات، آمارها و گزارش‌های بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی محله و اعضای شورا و پیگیری اجرای مصوبات مالی شورای اجتماعی محله از جمله وظایف اصلی رئیس شورای اجتماعی محله است.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بیان نکاتی پیرامون اهداف جلسات شورا پرداختند. صدیقه فتحی، عضو شورای اجتماعی محله آبکوه با انتقاد از عملکرد دوره قبلی شورا تأکید کرد: جلسات شورا نباید نمایشی برگزار شوند بلکه لازم است برای رسیدن به هدف و رفع دغدغه‌های اهالی، مشکلات و معضلات پس از بررسی، پیگیری شوند تا مردم و اهالی محله نتیجه مثبت عملکرد شورا را ببینند و اطمینان یابند. حمید صداقت، یکی دیگر از اعضای شورای اجتماعی محله آبکوه به وضعیت نابسامان محله آبکوه اشاره کرد و گفت: قبل از هر اقدامی باید وضعیت موجود در معابر و پیاده‌روهای محله سامان پیدا کند زیرا پستی و بلندی‌های ناشی از ساخت و سازها و تخریب‌های بی‌اساس شهرداری درکوچه‌های این محله، تردد را برای عابران با مشکل روبه‌رو کرده است. جواد خیابانی درباره تشکیل جلسه مشترک با سازمان بازآفرینی بافت آبکوه تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه این سازمان مجری طرح نوسازی بافت آبکوه است و ما برای اجرای اهداف شورای اجتماعی محله، نیازمند تعامل با این سازمان هستیم، باید جلسات مشترکی با آن‌ها برگزار کنیم. زینب خدیوی، عضو دیگر شورای اجتماعی محله آبکوه، پیشنهاد اجرای طرح «محله ما» را به شهرداری داد و افزود: بهتر است این طرح در محله آبکوه برگزار شود و از شهروندان دیگر هم دعوت کنیم تا از بافت قدیم و تاریخ آبکوه بازدید کنند. درنهایت پس از معرفی اعضا به یکدیگر با توافق و رأی بیشتر اعضا، صدرا میردامادی به عنوان رئیس و صدیقه فتحی نیز به عنوان نایب‌رئیس شورای اجتماعی محله آبکوه برگزیده شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->