وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

سرانجام تلخ سینماپارک که بخشی از هویت کابل بود + عکس

  • کد خبر: ۴۹۳۸۳
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
سرانجام تلخ سینماپارک که بخشی از هویت کابل بود + عکس
سینماپارک کابل با وجود مقاومت‌های زیاد هنرمندان و کاربران فضای‌مجازی تخریب شد. سینمایی که مخالفان تخریب آن را بخشی از هویت کابل می‌دانستند و با وجود مخالفت‌های بسیار تخریب شد.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز - پدرم در لابه‌لای خاطرات روزهای جوانی‌اش که در کابل گذشته است، همیشه یک خاطره را تعریف می‌کند؛ خاطره‌ای که دور از چشم پدربزرگم اتفاق افتاده و او همراه با پسرعمویش به سینما پامیر کابل رفته‌ است و یک فیلم هندی را تماشا کرده‌اند. پدرم می‌گوید: «در سینما یک نفر رو به پرده نقره‌ای و پشت به جمعیت ایستاده بود و به‌جای همه شخصیت‌های فیلم حرف می‌زد، او در واقع دوبلور آن فیلم‌سینمایی بوده است».

 

اگر از من بپرسید مهم‌ترین حسرتت از زندگی در کابل چیست، حتما به شما خواهم گفت سینما. روزهایی که در کابل زندگی می‌کردم چندباری قصد کردم به سینما بروم، نه برای تماشای فیلم، بلکه برای تکرار تجربه پدرم. این تجربه مشترک می‌توانست خیلی لذت‌بخش باشد.

 

این روزها در میان همه اخبار انتحار، انفجار و حمله به انسان‌های بیگناه در افغانستان، یکی از خبرهایی که به گوش می‌رسد و اندوه زیادی دارد، تخریب سینماپارک شهر کابل، از قدیمی‌ترین سینماهای پایتخت افغانستان، به‌وسیله شاروالی (شهرداری) کابل است.

 

قبل از هرچیزی اجازه بدهید موقعیت سینماپارک را برایتان تجسم کنم.در بالاشهر کابل در منطقه‌ای به‌نام «شارنو» پارکی قرار دارد که به همین نام مشهور است؛ پارک شارنو. در کنار در اصلی این پارک و در میان درخت‌های کاج سر به آسمان گذاشته، ساختمان مربعی قرار دارد که سینماپارک نام دارد. ساختمانی که در طول سال‌هایی که استوار ایستاده بود، روزهایی را به چشم دیده است که شاید اگر یک انسان جای او بود، خیلی زود از پا در می‌آمد.

قصه از کجا شروع شد

ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از افزایش سرقت خیابانی و ناامنی شهری در کابل، اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، معاون اول خود، یعنی امرا... صالح، را که فردی باسابقه در اداره امنیت ملی افغانستان است و حالا در دولت جایگاه بلندی دارد، به‌عنوان مسئول تأمین امنیت در شهر کابل مقرر کرد. صالح جلساتی برای بهترشدن امنیت پایتخت برگزار کرد تا شهروندان آن با آرامش بتوانند زندگی خود را ادامه دهند. او در پستی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، به شهرداری کابل دستور داد که سینماپارک شهر کابل را با هدف ایجاد امنیت بیشتر تخریب کنند. او معتقد بود که این مکان به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

تلاش‌هایی که نتیجه نداد

با انتشار این خبر «صحرا کریمی»، رئیس افغان‌فیلم، عالی‌ترین نهاد سینمایی افغانستان، واکنش نشان داد و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «سینماپارک جزو حافظه فرهنگی و سینمایی کابل‌نشینان و شهروندان کابل است. ویران‌کردن یک مکان تاریخی و فرهنگی چاره کار نیست! بلکه ادامه ویرانی فرهنگ است». او در ادامه از شهرداری کابل خواست که مدیریت سینماپارک را به افغان‌فیلم واگذار کند.

 

با انتشار این پست در فضای‌مجازی، افغانستانی‌های زیادی که برخی‌شان چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند با هشتگ #سینماپارک و #سینما_پارک_راویران_نکنید به حمایت از صحرا کریمی و جلوگیری از تخریب سینماپارک برخواستند. صدیق برمک، کارگردان نامی افغانستان، در توئیتی نوشته است: «دوست عزیز، معاون اول ریاست‌جمهوری! برای ویران‌ساختن سینماپارک، یکی از سینماهای تاریخی شهر، هیچ دلیلی توجیه‌پذیر نیست. اگر ساختمان به مرمت نیاز دارد، لطف کنید برای ترمیمش یاری دهید. سوزاندن فیلم و سینما کار طالبان قرون‌وسطایی بود که دیدیم».

 

صبح دوشنبه عکس‌هایی از محل سینماپارک شهر کابل منتشر شد که نشان می‌داد کارگران شهرداری کابل درحال تخلیه سینما هستند. صحرا کریمی با انتشار یک استوری نوشت: «من به سینماپارک آمدم، به رسم اعتراض که شهرداری و معاون اول به حرف‌ها و اعتراض‌های ما گوش نمی‌دهند. از امروز داخل سینماپارک می‌نشینم، نه آب می‌خورم، نه نان. اگر سینماپارک را ویران می‌کنید با من ویران کنید، یک‌جا».

 

با انتشار این استوری، تعداد زیادی از جوانان کابل خواستار کمک به صحرا کریمی شدند، اما به‌ظاهر شهرداری کابل تصمیم خود را گرفته بود و سینماپارک را تخریب کرد. کریمی با انتشار ویدئویی از داخل سینماپارک، از افتادن بیل‌های مکانیکی به جان این سینما خبر داد. به‌ظاهر پلیس کابل، رئیس افغان‌فیلم را با زور از داخل سینما به بیرون هدایت کرده بود. صحرا کریمی درحالی‌که چشمانش اشک‌بار بود، می‌گوید: «سینماپارک بخشی از هویت کابل است، نباید این کار می‌شد. شهرداری کابل گفته است قصد دارد به‌جای سینماپارک یک مجموعه فرهنگی بزرگ و مجهز بسازد، اما سینماپارک دیگر نیست و فرزندان کابل باید آن را از میان خاطرات پدرانشان تجسم کنند».

 

برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگ‌تر بر روی آن‌ها کلیک کنید

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->