خدمت به قرآن افتخار من است

  • کد خبر: ۴۹۳۹
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
خدمت به قرآن افتخار من است
گفت‌و‌گو با قاری قرآن محله فلسطین که به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد

زمانی - تلاوت و آموزش قرآن در اسلام همواره مورد تأکید بوده است و افراد زیادی در این راه قدم گذاشته‌اند. محمد مهدی‌زاده، قاری قرآن ساکن محله فلسطین نیز سالیانی است که در کنار آموزش قرآن به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد و به گفته خودش خادم قرآن است. از این بابت مردم محل او را به‌خوبی می‌شناسند و به همین دلیل با او به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

تلاوت قرآن
سال1355در خیابان چهنو مشهد به دنیا آمدم و تا بیست‌وهفت‌سالگی در آنجا ساکن بودم. آن‌زمان پدرم در جلسات قرآن شرکت می‌کرد و من را نیز با خود به مساجد می‌برد و به خواندن قرآن تشویق می‌کرد. حضور در فضای معنوی مسجد و تشویق‌های پدر باعث شد که به تلاوت قران علاقه‌مند شده و به حفظ آن نیز ترغیب شوم، طوری که در هفده‌سالگی 10جزء را حفظ کرده بودم. این علاقه‌مندی به‌تدریج بیشتر شد و تأثیر خود را در انتخاب رشته‌ تحصیلی‌ام گذاشت به‌گونه‌ای که در دانشگاه در رشته علوم‌قرآنی تحصیل کردم. در سال73 وارد دارالقرآن سازمان تبلیغات‌اسلامی شده و در آنجا به انجام فعالیت‌های قرآنی مشغول شدم. از بیست‌سالگی نیز کار فرهنگی را شروع کردم. همان سال‌ها با همراهی استاد حاج حسین علمی مسئولیت اجرای مسابقه قرآنی کشوری به نام « مطلع‌الفجر» را برعهده گرفتیم. پس از آن طرح نهضت قرآن‌آموزی را ارائه دادم که در آن از مردم برای آموزش قرآن دعوت می‌شد. این طرح علاوه‌بر مردم، برای کارکنان بیمارستان‌های شهید کامیاب و شهید هاشمی‌نژاد هم اجرا شد و با استقبال خوبی همراه بود. درکنار آن در مساجد مختلف مانند مسجد شاندیز، قائم، المهدی و... به‌عنوان مدرس و نظریه‌پرداز قرآن و همچنین فعال فرهنگی حضور داشته‌ام. حتی در طرح اوقات‌فراغت جهاد سازندگی نیز به آموزش قرآن پرداختم.

 

فعالیت‌های فرهنگی
تاکنون برنامه‌های قرآنی زیادی انجام داده‌ام و به‌واسطه انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی بارها از طرف سازمان‌های مختلف مانند اداره ارشاداسلامی، سازمان تربیت‌بدنی، سازمان تبلیغات، مساجد، بیمارستان‌ها، شهرداری و... تقدیر شده‌ام. در سال95 به مناسبت اربعین در بیشتر شهرهای عراق از جمله بصره، نجف، کوفه و العماره محافل انس با قرآن برگزار کردم. آن زمان وقتی در صحن حرم امام‌حسین(ع) قرآن تلاوت می‌کردیم مردم دور ما حلقه می‌زدند. اکنون نیز با مردم آنجا در ارتباط هستیم و هرگاه از ما بخواهند از قاریان ایرانی که به آنجا‌می‌روند دعوت می‌کنیم که در آنجا قرآن تلاوت کنند. در یکی از طرح‌هایم به هیئت‌های مذهبی، خواستار تلاوت قرآن در ابتدای مجالس مذهبی شدم. این طرح در چندین هیئت نیز اجرا شد اما هنوز در تمام هیئت‌ها جا نیفتاده است. از سال83 تا 89 را به تدریس در مدارس و دانشگاه مشغول بوده‌ام اما اکنون به آموزش در مساجد می‌پردازم. در مراسم اعزام ورزشکاران به مسابقات المپیک ریو، همراه با یک گروه سرود به تهران رفتیم و در آنجا برنامه‌ای برای ورزشکاران برگزار کردیم. ضمن اینکه شال‌های سبز تبرک‌شده به بارگاه امام‌رضا(ع) را بر گردن آن‌ها انداختیم. هدف از اجرای این برنامه اعزام ورزشکاران همراه با فضای معنوی بود. در برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نیز فعالیت داشته و یکی از مسئولان برگزاری برنامه بودم. در واقع علاوه بر اینکه قاری قرآن هستم و به تدریس آن هم مشغولم، فعال فرهنگی و خادم قرآن هستم و به قرآن خدمت می‌کنم و افتخار من است. به همین دلیل به عنوان فعال فرهنگی قرآن کشور نیز مورد تقدیر قرار گرفته‌ام.

 

تشویق خانواده‌ها
از سال1381 برای فعالیت در مسجد المهدی وارد محله فلسطین شدم و سپس به فلسطین نقل مکان کردم. نزدیک به 20سال است که در این محل ساکن هستم. من نیز به آموزش قرآن به فرزندانم توجه دارم. در واقع والدینی که در خانه قرآن می‌خوانند می‌توانند بر فرزندانشان هم تأثیرگذار باشند. براین اساس خانواده‌های محلات به‌ویژه محله فلسطین را به کلاس قرآن دعوت می‌کنم. در جامعه‌ امروزی قرآن مهجور مانده است و باعث شده جلسات قرآن کم‌رنگ شوند. در گذشته اولین گزینه خانواده‌ها برای آموزش فرزندانشان قرآن بود اما در حال حاضر چنین چیزی در خانواده‌ها کم‌رنگ شده است. درحالی‌که خداوند در آیه20 سوره مزمل بر خواندن قرآن تأکید کرده است و این موضوع باید در خانواده‌ها اهمیت پیدا کند. طبق آمار نیازسنجی که در محله فلسطین انجام داده‌ام، برای خانواده‌های این محل حضور کودکان و نوجوانان در کلاس‌های متفرقه دیگر در اولویت است تا اینکه بخواهند فرزندشان را به کلاس قرآن بفرستند. به همین دلیل ابتدا باید در خانواده‌ها ایجاد انگیزه شود و آن‌ها فرزندانشان را بر تلاوت قرآن و انس با آن تشویق کنند. پس از آن نقش مدارس و سپس مساجد اهمیت پیدا می‌کند. ما باید فرزندانمان را از دوران کودکی و نوجوانی با قرآن آشنا کنیم. همان‌طور که امام‌صادق(ع) می‌فرماید: «هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با پوست وگوشت و خون او درمی‌آمیزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگوار همراه می‌کند و قرآن روز قیامت نگهدارنده او از دوزخ خواهد بود». بیشتر قاریان جهانی نیز از همان دوران کودکی و نوجوانی تلاوت قرآن را شروع کرده‌اند و این موضوع باعث می‌شود آن را رها نکرده و ادامه دهند. اکنون درصدد هستم مهدقرآنی در مسجد محل تأسیس کنم تا بچه‌ها از کودکی با این فضا آشنا شوند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->