آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

انسولین قلمی همچنان کم است اما داروخانه‌ها مقصر نیستند

  • کد خبر: ۴۹۴۱۶
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
انسولین قلمی همچنان کم است اما داروخانه‌ها مقصر نیستند
رئیس انجمن داروسازان خرسان رضوی: سهمیه بندی توزیع به علت کمبود انسولین در بازار است
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ رئیس انجمن داروسازان استان با بیان اینکه انسولین قلمی از میان ۷۰۰ داروخانه شهر مشهد فقط در ۶۰ داروخانه توزیع شده است، گفت: این در حالی است که تعداد بسیارکمی انسولین در اختیار همین داروخانه‌ها قرار داده شده است. دکتر علیرضا شهریاری با بیان اینکه مقدار انسولین قلمی توزیع شده در کشور محدود بوده است، در واکنش به برخی خبر‌های منتشرشده مبنی بر خودداری برخی داروخانه داران برای فروش انسولین به بیماران، به خبرنگار ما گفت: در این روز‌ها مراجعه و تقاضای شهروندان برای تهیه انسولین بسیار زیاد است و این درحالی است که داروخانه‌های منتخب نیز به دلیل در اختیار داشتن تعداد محدود انسولین نمی‌توانند نیاز بیماران را به طور کامل برطرف کنند.

 

کمبود جدی ۲ نوع انسولین پرمتقاضی

شهریاری با اشاره به اینکه انسولین‌های قلمی «نوومیکس» و «لانتوس» که بیشترین تعداد متقاضی را دارند همچنان با کمبود جدی مواجه اند اضافه کرد: انسولین نیاز اساسی بیماران دیابتی است و انسولین قلمی در ماه‌های اخیر با کمبود‌هایی مواجه شده است.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: باید به مردم اعلام کنیم که انسولین با کمبود جدی مواجه است و اینکه گفته می‌شود انسولین موجود است و به متقاضیان داده نمی‌شود بی انصافی و ادعای نادرستی است.

وی ادامه داد: چاره‌ای جز مدیریت بازار این داروی حیاتی نداریم و تا زمانی که محموله‌های جدید انسولین از خارج از کشور وارد شود، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که با سهمیه بندی انسولین، همه بیماران بتوانند از این دارو استفاده کنند. با گشت و گذاری در داروخانه‌های شهر مشهد می‌توان مصداق سخنان رئیس انجمن داروسازان استان را به چشم دید.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراجعه مردم و تقاضای بیماران برای تهیه انسولین خیلی زیاد است درحالی که داروخانه‌های منتخب نیز به دلیل در اختیار داشتن تعداد محدود انسولین نمی‌توانند نیاز بیماران را برطرف کنند و این موضوع حس بی‌اعتمادی را بین آنان و مردم ایجاد می‌کند.

 

انسولین فقط به دولتی‌ها می‌رسد

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های شبانه روزی در شهرک شهید رجایی مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا انسولین در تمامی داروخانه‌های شهر یافت نمی‌شود گفت: انسولین به تعداد محدودی به استان و به تبع آن شهر مشهد می‌رسد؛ بنابراین متولیان دارویی چاره‌ای جز توزیع عادلانه آن در میان داروخانه‌ها ندارند. وی گفت: در توزیع عادلانه نیز اولویت با داروخانه‌های دولتی، سپس با داروخانه‌های منتخب است.

 

به هرنفر تنها ۵ انسولین می‌دهیم

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های خیریه در خیابان سرخس مشهد نیز با بیان اینکه انسولین به تعداد محدود در اختیار داروخانه داران قرار می‌گیرد افزود: اگر روزی انسولین به دستمان برسد، ما نیز به طبع به تعداد محدود در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردا صبح انسولین نوومیکس به دستمان برسد، تنها ۵ عدد به هر شهروند می‌فروشیم.

مسئول فنی یکی دیگر از داروخانه‌های شبانه روزی مشهد در خیابان کوهسنگی نیز با تأیید این موضوع که انسولین به تعداد محدود در اختیار داروخانه‌های محدود قرار می‌گیرد افزود: غیر از داروخانه‌های دولتی حدود ۶۰ داروخانه در مشهد هستند که انسولین برای توزیع دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: تعداد انسولینی که در اختیار استان و شهر قرار می‌گیرد محدود است و این محدودیت باعث می‌شود که توزیع هم میان داروخانه‌ها به صورت محدود باشد.

 

مشکل همچنان ادامه دارد

اواخر مهرماه بود که سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد جزئیات توزیع انسولین قلمی با کارت ملی توضیح داد. طبق اعلام کیانوش جهانپور، ارائه کدملی برای دریافت انسولین تصمیم جدیدی نیست و به منظور احراز هویت افراد مبتلا به دیابت از طریق کد ملی بیماران صورت می‌گیرد. وی همچنین این را گفت که سامانه‌ای در نظر گرفته شده است و تمامی افراد مبتلا به دیابت که طبق تجویز پزشک، نیازمند دریافت انسولین هستند در این سامانه احراز هویت شده اند و انسولین قلمی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

البته با انتشار این خبر بارقه‌ای از امید در دل بیماران دیابتی ایجاد شد تا بلکه در این روز‌های کرونایی دغدغه کمتری برای درمان بیماری زمینه‌ای خود داشته باشند. بعد از انتشار این خبر، سوم آبان ماه جاری سازمان غذا و دارو از توزیع ۶۰۰ هزار انسولین قلمی از همان هفته اول آبان در داروخانه‌های منتخب کشور خبر داد. در آن خبر بیان شد مردم می‌توانند از طریق نرم افزار یا سامانه «تی تک» نوع انسولین مورد نیاز خود را جست وجو و نزدیک‌ترین داروخانه عرضه کننده آن را پیدا کنند. بدین ترتیب انتظار می‌رفت که دیگربیماران دیابتی در تهیه انسولین با مشکل رو به‌رو نشوند، بااین حال همچنان شاهد کمبود انسولین در بازار هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->