مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

رکود سنگین در بازار طلا

  • کد خبر: ۴۹۵۱۵
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
رکود سنگین در بازار طلا
رکود سنگینی در بازار طلا و جواهر در مشهد پدیدار شده که نه خریدار خشنود است، نه فروشنده!
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛  از افت‌وخیز قیمت طلا در این روز‌ها که خبر دارید. این تلاطم به حدی رسیده است که اگر سری به خیابان مدرس مشهد و طلافروشی‌های این خیابان بزنید، حتما از خلوتی بی‌سابقه آن تعجب خواهید کرد. برخی کسبه به قدری از کاسبی نا‌امید هستند که حتی زحمت چیدن ویترین را هم به خود نمی‌دهند. البته پیش از این هم به‌دلیل افزایش قیمت طلا، شیوع کرونا و کاهش توان خرید مردم، رکود، دامنگیر این بازار شده بود، اما بازهم بودند عده‌ای که برای خرید طلای مستعمل یا سکه در این خیابان رفت‌وآمد می‌کردند. حالا با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که در مغازه‌های طلافروشی مدرس، پرنده پرنمی‌زند. به‌دلیل نوسان قیمت طلا، رکود سنگینی در بازار این فلز زرد در مشهد پدیدار شده که نه خریدار از آن راضی است نه فروشنده.

«از ۱۲ به بعد طلا می‌خریم.» این جمله‌ای است که اگر به‌عنوان فروشنده این فلز گران‌بها به بازار بروید، آن را خواهید شنید؛ چون بی‌ثباتی در قیمت‌ها باعث شده است برخی کسبه در ساعات ابتدایی روز، دست از خرید نگه دارند و دلیل آن را ثابت نبودن نرخ بیان کنند. یکی از کسبه خیابان خسروی، برای ما که به‌عنوان فروشنده طلا به‌سراغش رفته‌ایم، این‌طور توضیح می‌دهد: وقتی بازار بی‌ثبات و قیمت‌ها مدام درحال تغییر است، نمی‌توانیم طلا بخریم. مثلا روز دوشنبه تابلوی قیمت بار‌ها تغییر کرد و مدام در تلاطم بود. خب در این روز‌ها قیمت ثانیه می‌زند و خرید اصلا امکان ندارد. او خرید طلا را مستلزم وجود دو عامل می‌داند؛ اول وجود وجه نقد در جیب کسبه برای خرید طلای مردم و دوم ثبات قیمت. درمیان صحبتش با ما تلفن زنگ می‌زند. گویا آشنایی است که قصد فروش طلاهایش را دارد و می‌خواهد بداند که اگر او خریدار است، قیمت بدهد. صاحب مغازه خلاصه‌وار پاسخ می‌دهد که خاطره خوبی از قیمت دادن تلفنی ندارد. خریدار است، اما به‌دلیل نوسان قیمت، نرخ را حضوری می‌گوید.

 

قیمت طلا؛ از تلاطم ارز تا کشف واکسن کرونا

ساعت از ۱۲ گذشته است. تابلو‌ی نرخ طلا در مغازه‌ها عدد یک‌میلیون‌و ۲۴۷ هزارتومان را نشان می‌دهد. پاساژ مدرس از مشتری خالی است. یکی از کسبه، این پاساژ را به زمین خالی تشبیه می‌کند و سر درددلش باز می‌شود. اول کمی از سیاست می‌گوید و ربط اوضاع بازار به انتخابات آمریکا را تحلیل می‌کند و بعد از همه این‌ها، حرفش می‌رسد به بازار طلا و می‌گوید: فقط همان روز‌های اول و دوم که قیمت طلا کاهشی شد، مردم برای فروش هجوم آوردند. دست‌ودل ما هم برای خرید می‌لرزید، اما از هفته گذشته بازار کاملا راکد شده است. کسی نه برای خرید می‌آید و نه برای فروش، مگر مجبور باشند. همه منتظرند یک ثبات نسبی به بازار برگردد. ما هم اگر فروشی داشته باشیم، به‌سرعت جایگزین می‌کنیم؛ چون اصلا به این روند اعتمادی نیست. علتش هم این است که قیمت طلا به همه‌چیز بستگی دارد؛ از نرخ ارز بگیرید تا کشف واکسن کرونا.

او با اشاره به تعطیلی اصناف از ساعت ۶ عصر می‌گوید: حالا با این ساعت کاری، وضعیت بدتر هم می‌شود. من خودم دیروز از ساعت ۲ مغازه را بستم. حالا هم به‌دلیل خلوتی با کسبه این پاساژ تصمیم گرفته‌ایم برای حفظ امنیت، از ساعت ۲ تا ۴ تعطیل کنیم و دوباره ۴ تا ۶ به مغازه‌مان سربزنیم.

 

همه در انتظار ثبات بازار

دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد نیز با تایید رکود شدید در بازار طلای مشهد به شهرآرا می‌گوید: رکود بسیار شدید شده است و مردم جرئت خرید یا فروش طلای خود را ندارند. قبلا که نرخ طلا رو به افزایش بود، مردم برای سرمایه‌گذاری سراغ طلای مستعمل یا سکه می‌آمدند، اما اکنون هیچ‌کس تمایلی به خریدوفروش ندارد.

یوسف تقی‌زادگان ادامه می‌دهد: از سه‌شنبه هفته قبل تلاطم‌ها شروع شد و عده‌ای از مردم تا چهارشنبه به‌دلیل روند کاهشی قیمت طلا رو به فروش آوردند، اما از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون، دیگر هیچ خبری نیست؛ چون مردم منتظرند بازار به ثبات برسد تا برای خرید یا فروش تصمیم بگیرند. به گفته او، کسبه این صنف حاضر به خریدوفروش طلا هستند، اما مشتری وجود ندارد و بازار قفل شده است.

پیش از این نیز نایب‌رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد به ایرنا گفته بود: نوسانات قیمت سکه و طلا به هیچ‌وجه به نفع فروشندگان این صنف نیست و هرچه این نوسان بیشتر باشد، ضرر و زیان آن‌ها بیشتر می‌شود. رضا وفادار تاکید کرده بود: این وضعیت برنده‌ای ندارد و فقط ثبات قیمت طلا و سکه می‌تواند بازار را رونق دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->